Billedkunstlærere står ofte uden et fagteam

Mange billedkunstlærere har intet fagteam omkring sig. Det svarer de i en undersøgelse gennemført af folkeskolen.dk/billedkunst

Publiceret

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført i november 2017 og bygger påsvar fra 149 undervisere i billedkunst.

Spørgeskemaet er udsendt i samarbejde med den fagligeforening Danmarks Billedkunstlærere, som blandt andet påforeningens hjemmeside og i foreningens nyhedsbrev har opfordretlandets billedkunstlærere til at deltage. Det har samtidig væretmuligt at tilgå undersøgelsen påfolkeskolen.dk/billedkunst.

Undersøgelsens repræsentativitet er ikke mulig atbestemme, hvorfor svarfordelinger ikke nødvendigvis er udtryk fordet samlede billede af billedkunstlærere.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Billedkunstlæreren må på mange skoler tage til takke med, at der ikke er noget fagteam til faget.

I en ikke-repræsentativ undersøgelse foretaget af  folkeskolen.dk/billedkunst i november sidste år blandt 149 billedkunstlærere svarer kun omkring halvdelen, at de har et fagteam, hvor de kan diskutere faget.

En stor del af de billedkunstlærere, som har et fagteam omkring sig, angiver, at de bruger teamet til at planlægge årsplaner og til at lave fælles projekter i faget.

Det ærgrer formand for foreningen for Danmarks Billedkunstlærere Lykke Andersen, at mange billedkunstlærere ikke har et fagteam.

Lærere ser store fordele i obligatorisk prøve i praksisfaglige fag

"Et fagteam er vigtigt i forhold til at kunne inspirere hinanden til, hvad man kan lave i faget. Det gør det også nemmere at stable noget stort op til billedkunstens dag eksempelvis", siger hun.

Mange prioriterer ikke faget

Lykke Andersen mener, at der kan være flere årsager til, at der er mange skoler, som ikke har et fagteam til faget.

"Det kan være, at skolen ikke har særligt mange billedkunstlærere. Mange steder er dem, der underviser i faget ikke en gang uddannet til faget. Det kan fx være en klasselærer, som har klassen i dansk og billedkunst. Hvis man ikke har linjefag i billedkunst, lægger man måske ikke sit krudt i faget", siger hun.

Billedkunstlærere: Vores lokaler er ikke gode nok

I folkeskolen.dk/billedkunst's undersøgelse skriver lærerne, at møderne i fagteamet også bruges på indkøb af materialer, oprydning og tilsyn af billedkunstlokalet. Og en enkelt skriver, at tiden også bliver brugt på inspirationsture.

Lykke Andersen mener, at det er vigtigt, at billedkunstlærere har andre linjefagsuddannede at sparre med.

"Det er helt afgørende, at man kan fagdidaktikken. For ellers ender det hurtigt med, at man ser billedkunst som en aktivitet i stedet for et fag med en faglig progression", siger hun.

Ikke tid nok til at mødes

Flere af de lærere, som angiver, at de har et fagteam omkring sig i faget, skriver, at der ikke er sat tilstrækkeligt tid af til deres fagteam. Og fire lærere skriver tilmed, at de slet ikke har mødtes i deres fagteam på grund af mangel på tid.

Og det kan den faglige rådgiver på folkeskolen.dk's billedkunstnetværk Sarah Urgaard, der til hverdag er billedkunstlærer på Kobberbakkeskolen afdeling Sydby i Næstved, også nikke genkendende til.

Folkeskolen.dk byder velkommen til ny faglig rådgiver på billedkunst-netværket

Skolen har til Sarah Urgaards store glæde fra i år oprettet et fagteam, som udover billedkunst består af håndværk og design og kristendomskundskab. Der er dog indtil videre ét stort men:

"Vi har endnu til gode at have vores første møde i fagteamet. Vi skulle have haft et enkelt møde, men det blev aflyst, fordi vi skal have en ny skolestruktur i kommunen fra næste år. Så det blev prioriteret, at vi brugte tiden på at lave et høringssvar på det i stedet", siger hun.

Det har længe været et stort for Sarah Urgaard, at skolen fik oprettet et fagteam til de kreative fag.

"Derfor er det ekstra ærgerligt, at vi så ikke har været til et møde endnu. Flere andre fagteam er blevet afholdt. De kreative er vist det sidste. Og så undrer jeg mig også over, at kristendom er med i vores fagteam".