Ministeriet lægger op til en helt forkert prøveform, mener Danmarks Billedkunstlærere.

Billedkunstlærerforeningen har sit eget bud på en eksamen

Den faglige forening Danmarks Billedkunstlærere er ikke glad for Undervisningsministeriets oplæg til prøveform for valgfaget billedkunst. Det tager ikke højde for fagets særegenhed, mener de. Så nu har foreningen lavet sit eget.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Billedkunst er blevet et prøvefag for de elever, der har valgt at have det i 7. og 8. klasse. Det betyder at der skal findes en prøveform. Undervisningsministeriet har udarbejdet et forslag til en prøvebekendtgørelse, hvor eleven eller gruppen af elever får en time til planlægning, syv gange 45 minutter med vejledning fra faglæreren til at producere et værk og så fire klokketimer til den mundtlige prøve, hvor censor er til stede. 

Oplægget er nu blevet sendt til høring. Danmarks Billedkunstlærere har sendt et ikke alt for begejstret svar retur.

Nye valgfag: Nu bliver eksamen skrevet ind i læseplanerne

Ingen hensyn til fagets karakter

"Ministeriet har ikke forholdt sig til billedkunstfagets særlige karakter" siger formand for Danmarks Billedkunstlærere, Lykke Andersen, til folkeskolen.dk/billedkunst.

"I oplægget til prøvebekendtgørelsen står der stort set det samme, som der gør i oplægget til bekendtgørelsen for håndværk og Design - lige bortset fra afsnittet med vurderingskriterier".

Billedkunstforening: Ærgerligt at H&D rangeres højere end de andre praktisk-musiske fag

Lykke Andersen mener at oplægger rent sprogligt slet ikke forholder sig til, at det er billedkunst, der er tale om.

"Oplægget taler om 'planlægning' og 'problemstillinger', men det er begreber, som vi slet ikke arbejder med i billedkunstfaget. Vi arbejder med 'tematisk billedarbejde' og taler om 'undersøgelser' og 'eksperimenter'".

Prøveformen fungerer ikke

Sprogbrugen er ikke det eneste problem i oplægget, fortæller Lykke Andersen. Heller ikke selve prøveformen passer til billedkunstfaget efter hendes mening.

"Det er for det første uklart, hvad der skal foregå ved denne  her fire timers prøve", mener Lykke Andersen. "Der står for eksempel ikke i oplægget, om de skal trække en opgave og så løse den inden for de fire timer. Jeg tror at tanken er, at eleverne skal 'gemme' noget af deres projekt og så lave det færdigt i løbet af de fire timer - ligesom man gør ved prøven i håndværk og design".

Se de nye Fælles Mål for billedkunst i udskolingen

Men det er ikke en prøveform, Lykke Andersen har gode erfaringer med. Lykke Andersen fortæller at hun selv har været med at afholde forsøg med afgangsprøver i billedkunst i årene 2009 til 2011. Ud fra de erfaringer, hun gjorde sig dengang, mener hun ikke at det er en god ide at have en fire timer lang prøve i billedkunst.

"Min erfaring var at det blev al for lang tid. Eleverne skulle gemme noget af deres billedprojekt, så de havde noget at arbejde med i de fire timer. De skulle dermed stoppe deres billedproces, fordi censor skulle se dem arbejde praktisk i de fire timer. De fleste elever var stort set færdige og havde kun gemt ganske lidt, for de ville jo være sikre på at de blev færdige med deres projekt. Det er utilfredsstillende for eleverne ikke at kunne færdiggøre deres projekt.

Et andet problem er at det ikke fremgår nogen steder, hvor mange elever der skal være til stede til prøven.  Det kan nemt blive en udfordring, hvis der er  ikke er sat nogen grænse for hvor mange elever der kan gå til prøve på samme tid. Skoler med få ressourcer kan fristes til at lade for mange elever gå op på samme tid."

Hvorfor ikke bruge faggruppen?

Danmarks Billedkunstlærereer så lidt tilfreds med Undervisningsministeriets oplæg, at de har skrevet deres eget forslag, som er inkluderet i høringssvaret. I deres udgave har eleverne mere tid til planlægning og forberedelse (to gange 45 minutter til skitsering og ideudvikling efterfulgt af 10 undervisningslektioner med vejledning fra faglæreren til arbejdet og færdiggørelsen af billedprojektet, samt opsætning af udstilling). Til gengæld er selve eksaminationen noget kortere - 30 minutter ved individuel prøve og 50 til 75 minutter ved gruppeeksamen. Derudover har foreningen blandt andet forslået andringer til de kriterier, der prøves i.

Professor anbefaler karakterer i de kreative fag

"Og de er velkomne til at tage vores oplæg og bruge det i stedet", understreger Lykke Andersen, som understreger, at foreningen gerne ville have været inddraget i arbejdet med at lave oplæg på et meget tidligere tidspunkt.

For eksempel ved at Undervisningsministeriets faggruppe for billedkunst, hvor Danmarks Billedkunstlærere er repræsenteret, var blevet inddraget i arbejdet med at lave prøvebekendtgørelsen.

"Det synes jeg faktisk er fuldstændigt tåbeligt, at vi ikke er", siger Lykke Andersen.

"Ministeriet har sat de her faggrupper i værk som en stor ting, og faggrupperne er også et rigtigt godt initiativ, som man kun kan klappe i hænderne over. I min optik er det lige netop, sådan en opgave der er relevant for en faggruppe. Vi står med et fag, som skal have udviklet en god prøveform, så er det da oplagt at dem som underviser i faget bliver taget med på råd. Det er jo hele ideen med UVMs faggrupper."

Kommissorium for faggrupper (Undervisningsministeriet)