Stadig 12½ procent af timerne, hvor læreren ikke er faguddannet

Egentlig skulle delmålet om, at 90 procent af alle timer i folkeskolen blev varetaget af en lærer med kompetence i faget, været nået i 2019. Men regeringen og KL har udskudt ambitionen i to år, og nu viser tallene en kompetencedækning på 87,6 procent.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen og KL er klar til at slække på kravet om fuld kompetencedækning 

Da politikerne forhandlede folkeskolereformen i 2013, lød ambitionen på 'fuld' kompentecedækning i 2020. Siden er ambitionerne skruet ned i flere omgange. 'Fuld' blev hurtigt til 95 procent, og senest er det mål rykket helt til 2025, og delmålet om 90 procents kompetencedækning flyttet til 2021.

KL og regeringen har besluttet, at den efteruddannelsesmilliard, der i 2013 blev afsat blandt andet til at opgradere lærere, der underviser i fag, de ikke har linjefagskompetence i, godt kan strækkes yderligere ud til 2025.

Det er sket med den begrundelse, at jo flere lærere, der er afsted på efteruddannelse, desto flere aflyste eller vikardækkede timer til skade for elevernes læring.

Undervisningsministeriet har netop opdateret databasen over kompetencedækningen fordelt på fag og kommuner.

 

Billedkunst mangler fortsat faguddannede lærere