Billedkunst
0   14

Se de nye Fælles Mål for billedkunst i udskolingen

Det første slør for målene for det nye toårige valgfag i 7.-8. klasse er nu løftet. Faget har fået tre kompetencemål i stedet for de nuværende to. Se her, hvilke områder eleverne skal igennem i løbet af de to år.

Selvom der ikke er lang tid til, at lærere og elever skal i gang med det nye toårige valgfag i billedkunst, er lærerne endnu ikke blevet præsenteret for hverken læse- eller undervisningsplaner.

Det nye valgfag får sin begyndelse, når eleverne vender tilbage fra sommerferie.

Artiklen fortsætter under banneret

De tre kompetencemål

- Billedfremstilling

Eleven kan eksperimentere med udtryksformer, teknikker og materialer med vægt på tematisering.

- Billedanalyse

Eleven kan analysere billeder fra forskellige tidsperioder og kulturer med vægt på nutidige billedudtryk.

- Billedkommunikation

Eleven kan formidle egne projekter med visuelle udtryk.

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdet billedfremstilling

- Udtryksformer

- Materialer

- Skitsere

- Eksperimentere

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdet billedanalyse

- Billedgenrer

- Billedkomposition

- Billedfunktion

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdet billedkommunikation

- Visuel kommunikation

- Præsentation

Til gengæld kan landets billedkunstlærere nu se, hvilke områder de skal føre eleverne igennem de to år, inden faget afsluttes med en prøve.

De nye kompetencemål og de underliggende færdigheds- og vidensområder har nemlig været sendt i en netop afsluttet høring til en ændring af bekendtgørelsen for målene, og derfor er det nu muligt at se de obligatoriske elementer i de nye Fælles Mål for faget.

To kompetencemål bliver til tre

Bag målene står formand for foreningen for Danmarks Billedkunstlærere Lykke Andersen og underviser i billedkunst på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole Frants Mathiesen.

"Den største forskel mellem Fælles Mål for det ét årige valgfag, der har været indtil nu, og de nye Fælles Mål, er, at vi nu har fået tre kompetencemål i stedet for to. Samtidig har vi fået mulighed for at folde områderne mere tydeligt ud", fortæller Lykke Andersen.

De underliggende vejledende færdigheds- og vidensmål til faget er endnu ikke offentliggjort, og det samme gælder den kommende læseplan og undervisningsvejledning.

Disse forventes først offentliggjort, når der på den anden side af folketingsvalget sidder en ny minister for skolerne.

Eleverne skal kunne jonglere mellem udtryksformer

Selvom Lykke Andersen har været med til at forfatte de nye færdigheds- og vidensmål, læseplan og undervisningsvejledning, må hun på nuværende tidspunkt kun forholde sig til de offentliggjorte kompetencemål og færdigheds- og vidensområder.

"De nye mål skal afspejle ambitionerne med faget. I løbet af de obligatoriske forløb skal eleverne stifte bekendtskab med fagets mange udtryksformer, og derfor er vidensområderne mere udpenslet i forhold til det".

"Når eleverne skal have valgfaget, kommer de med en ballast. Derfor er det her meningen, at de skal vise, at de kan jongere mellem de forskellige udtryksformer, argumentere for deres til- og fravalg og vise, at de kan håndtere en proces fra ide til færdigt produkt", fortæller Lykke Andersen.

Fagets formål

Eleverne skal i faget billedkunst udvikle kompetencer til at opleve, producere og analysere billeder. Eleverne skal blive i stand til at iagttage, reflektere og bruge billedsprog i kommunikative og innovative processer.

Stk. 2. Eleverne skal i arbejdet med plane, rumlige og digitale billeder tilegne sig færdigheder i og viden om kunst, medier og andre visuelle udtryks- og kommunikationsformer som grundlag for at udtrykke sig gennem billeder og andre visuelle former.

Stk. 3. I faget billedkunst skal eleverne som deltagere i og medskabere af kultur og som del af deres kreative udvikling og æstetiske dannelse udvikle deres kundskaber om kunstens og mediekulturens billedformer, som de fremstår i lokale og globale kulturer.

Gør fagets formål tydeligt

I forbindelse med høringen havde Danmarks Lærerforening indgivet et høringssvar, hvori foreningen påpeger, at de nye mål helt tydeligt skal kobles til fagets formål.

Konkret ønsker Lærerforeningen, at fagenes formål placeres lige oven over de nye Fælles Mål i stedet for i dag, hvor de er placeret øverst i den samlede bekendtgørelse for Fælles Mål i alle fagene - og derved langt fra de konkrete Fælles Mål for hvert fag.

Det er Lykke Andersen helt enig i:

"Det giver rigtigt god mening, at formålene er helt tydelige. For lærerne skal jo læse målene op imod formålet. Det nytter jo ikke noget, at man som lærer bare laver et forløb med kollage uden at have tænkt over, hvad sådan et forløb bidrager med til faget", siger hun.

Tilføjet 25/5 kl. 8.36. 

Svarene fra høringen om bekendtgørelsen skal nu gennemgåes. Undervisningsministeriet forventer, at bekendtgørelsen træder i kraft fra 1. august 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.889 andre er allerede tilmeldt
Vind et hotelophold

5500_hotel _sixtus _middelfart _2017

Nu er sommeren rigtig tæt på, og det er derfor blevet finaletid i Folkeskolens sommerkonkurrence. Du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller inkl. middag og vin til en værdi af 7.500 kr. Deltag ved at følge linket: 

 Tricks