Se de nye Fælles Mål for billedkunst i udskolingen

Det første slør for målene for det nye toårige valgfag i 7.-8. klasse er nu løftet. Faget har fået tre kompetencemål i stedet for de nuværende to. Se her, hvilke områder eleverne skal igennem i løbet af de to år.

Publiceret

De tre kompetencemål

- Billedfremstilling

Eleven kan eksperimentere med udtryksformer, teknikker ogmaterialer med vægt på tematisering.

- Billedanalyse

Eleven kan analysere billeder fra forskellige tidsperioderog kulturer med vægt på nutidige billedudtryk.

- Billedkommunikation

Eleven kan formidle egne projekter med visuelleudtryk.

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdetbilledfremstilling

- Udtryksformer

- Materialer

- Skitsere

- Eksperimentere

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdetbilledanalyse

- Billedgenrer

- Billedkomposition

- Billedfunktion

Færdigheds- og vidensområder for kompetenceområdetbilledkommunikation

- Visuel kommunikation

- Præsentation

Fagets formål

Eleverne skal i faget billedkunst udviklekompetencer til at opleve, producere og analysere billeder.Eleverne skal blive i stand til at iagttage, reflektere og brugebilledsprog i kommunikative og innovative processer.

Stk.2. Eleverne skal i arbejdetmed plane, rumlige og digitale billeder tilegne sig færdigheder iog viden om kunst, medier og andre visuelle udtryks- ogkommunikationsformer som grundlag for at udtrykke sig gennembilleder og andre visuelle former.

Stk.3. I faget billedkunst skaleleverne som deltagere i og medskabere af kultur og som del afderes kreative udvikling og æstetiske dannelse udvikle dereskundskaber om kunstens og mediekulturens billedformer, som defremstår i lokale og globale kulturer.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom der ikke er lang tid til, at lærere og elever skal i gang med det nye toårige valgfag i billedkunst, er lærerne endnu ikke blevet præsenteret for hverken læse- eller undervisningsplaner.

Det nye valgfag får sin begyndelse, når eleverne vender tilbage fra sommerferie.

Til gengæld kan landets billedkunstlærere nu se, hvilke områder de skal føre eleverne igennem de to år, inden faget afsluttes med en prøve.

De nye kompetencemål og de underliggende færdigheds- og vidensområder har nemlig været sendt i en netop afsluttet høring til en ændring af bekendtgørelsen for målene, og derfor er det nu muligt at se de obligatoriske elementer i de nye Fælles Mål for faget.

To kompetencemål bliver til tre

Bag målene står formand for foreningen for Danmarks Billedkunstlærere Lykke Andersen og underviser i billedkunst på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole Frants Mathiesen.

Billedkunst i 6. klasse er »street«

"Den største forskel mellem Fælles Mål for det ét årige valgfag, der har været indtil nu, og de nye Fælles Mål, er, at vi nu har fået tre kompetencemål i stedet for to. Samtidig har vi fået mulighed for at folde områderne mere tydeligt ud", fortæller Lykke Andersen.

De underliggende vejledende færdigheds- og vidensmål til faget er endnu ikke offentliggjort, og det samme gælder den kommende læseplan og undervisningsvejledning.

Disse forventes først offentliggjort, når der på den anden side af folketingsvalget sidder en ny minister for skolerne.

Eleverne skal kunne jonglere mellem udtryksformer

Selvom Lykke Andersen har været med til at forfatte de nye færdigheds- og vidensmål, læseplan og undervisningsvejledning, må hun på nuværende tidspunkt kun forholde sig til de offentliggjorte kompetencemål og færdigheds- og vidensområder.

"De nye mål skal afspejle ambitionerne med faget. I løbet af de obligatoriske forløb skal eleverne stifte bekendtskab med fagets mange udtryksformer, og derfor er vidensområderne mere udpenslet i forhold til det".

"Når eleverne skal have valgfaget, kommer de med en ballast. Derfor er det her meningen, at de skal vise, at de kan jongere mellem de forskellige udtryksformer, argumentere for deres til- og fravalg og vise, at de kan håndtere en proces fra ide til færdigt produkt", fortæller Lykke Andersen.

Gør fagets formål tydeligt

I forbindelse med høringen havde Danmarks Lærerforening indgivet et høringssvar, hvori foreningen påpeger, at de nye mål helt tydeligt skal kobles til fagets formål.

Alle skoler skal have kreative valgfag i udskolingen 

Konkret ønsker Lærerforeningen, at fagenes formål placeres lige oven over de nye Fælles Mål i stedet for i dag, hvor de er placeret øverst i den samlede bekendtgørelse for Fælles Mål i alle fagene - og derved langt fra de konkrete Fælles Mål for hvert fag.

Det er Lykke Andersen helt enig i:

"Det giver rigtigt god mening, at formålene er helt tydelige. For lærerne skal jo læse målene op imod formålet. Det nytter jo ikke noget, at man som lærer bare laver et forløb med kollage uden at have tænkt over, hvad sådan et forløb bidrager med til faget", siger hun.

Lov om obligatorisk praktisk-musisk valgfag får hård medfart af foreninger

Tilføjet 25/5 kl. 8.36. 

Svarene fra høringen om bekendtgørelsen skal nu gennemgåes. Undervisningsministeriet forventer, at bekendtgørelsen træder i kraft fra 1. august