Forskning Faglig læsning
0   2

Forskning: Fagtekster forstås bedre på papir end skærmen

Det er afgørende, om skoleelever læser på skærm eller papir, når de skal forstå indholdet af fagtekster. Det viser en metaanalyse fra 2018, der har samlet resultaterne fra 54 forskningsartikler, skriver fagbladet for den grafiske brancheforening Grakom. Metaanalysen konkluderer, at fagtekster forstås bedre, når de læses på papir, men det samme gælder ikke skønlitteratur. Desuden påpeger analysen også, at forskellen i forståelsen bliver større, når læseren er under tidspres.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.701 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.951 andre er allerede tilmeldt