Med folderen ønsker skribenterne at besvare de mange spørgsmål, som typisk rejser sig hos forældre, når de får at vide, at deres barn er ordblindt.

Forældre laver folder til andre forældre med ordblinde børn

Skolen kunne ikke fortælle, hvad det betyder at have et ordblindt barn, da Birgit Refshauges søn blev testet ordblind. Nu har hun sammen med fire andre forældre lavet en folder, som skolen kan dele ud til andre forældre med ordblinde børn.

Publiceret

Hvordan kan jeg hjælpe mitbarn?

I dag findes der megen viden og mange læse- og skriveværktøjer,som kan hjælpe dit barn til at få en alderssvarende undervisning ifolkeskolen. Det er vigtigt at hjælpe så tidligt som muligt.

  • Yderst vigtigt at få opbygget det gode skole-hjemsamarbejde, sådit barn mærker en fælles indsats.
  • Bed om, at der bliver udarbejdet en konkret handleplan forbarnet.
  • Vær tålmodig og lyttende til dit barn.
  • Barnet kan have brug for pauser.
  • Tal åbent om det at være udfordret med ordblindhed.
  • Sæt realistiske mål og forventninger - arbejd eventuelt efterdelmål.
  • Ros og vær opmuntrende og anerkend alt, der går godt.
  • Tidlig systematisk læse- og sprogundervisning i form affonologisk indsats har vist sig effektiv.
  • Vær opmærksom på 'det hele barn'. Barnet har brug forsuccesoplevelser i andre sammenhænge end i skolen, hvorfor det ervigtigt at støtte barnet til at blive god til for eksempel ensportsgren, et musikinstrument eller lignende, hvor barnet fårpositive oplevelser.
  • Det er vigtigt at kigge efter de gode oplevelser - de er deraltid!
  • Støt barnet i at bruge 'det digitale penalhus', så barnetnærmer sig samme vilkår, som kammeraterne.
  • Støt barnet i at have oplevelsen af at være selvhjulpen oguafhængig af andres hjælp.
  • Søg vejledning hos barnets lærere/læsevejledere om, hvilkentilgang I kan vælge hjemme: Hvornår er det godt at læse i en bog,og hvornår er det bedst at lytte-læse?
  • I skolen er der ofte fokus på de områder, børnene harvanskeligheder ved. Det er vigtigt at huske på alt det, barnet ergod til - både i og udenfor skolen.

Kilde: Forældrepjecen 'Mit barn er testet ordblind - hva'gør jeg nu?'

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Birgit Refshauges søn endte i rød kategori, da han blev testet med den nationale Ordblindetesten i slutningen af 4. klasse. Men ingen fortalte moren, hvad det betyder at have et ordblindt barn.

"Jeg fik ingen information overhovedet", siger Birgit Refshauge, hvis søn går på Skødstrup Skole ved Aarhus, hvor han nu er nået til 7. klasse.

Via Facebook kom Birgit Refshauge i kontakt med andre lokale forældre med ordblinde børn, og de fik sat et møde i stand. Her vendte de deres frustrationer med hinanden, og det førte til et ønske om at klæde skolen bedre på til komme forældre med ordblinde børn i møde.

"Der mødte 30 forældre op, og vi aftalte at gå konstruktivt til værks, for vi vil ses som en resurse for skolen. Lige nu er vi 50 medlemmer af forældrenetværket, og vi deler artikler og viden på Facebook og orienterer om arrangementer på skolen. For eksempel har skoleledelsen sørget for, at vores folder 'Mit barn er testet ordblind - hva' gør jeg nu?' ligger på skolens hjemmeside", fortæller Birgit Refshauge.

Forældrene har skrevet folderen ud fra egne frustrationer

Forældrefolderen er blevet til ud fra de tanker, medlemmerne af Netværket for forældre til ordblinde børn på Skødstrup Skole havde, henholdsvis før de vidste, at deres barn er ordblindt, og efter at de havde fået at vide, at det er tilfældet.

"Vi har skrevet det, vi selv synes, vi havde brug for at få at vide, da vi stod i situationen. For eksempel at det er vigtigt, at forældre får en ordentlig orientering om sit barn efter testen, men også hvad skolen vil gøre for barnet", siger Birgit Refshauge.

Forældre kender hverken til  it-rygsæk eller læsecenter

Det hører med til historien, at Birgit Refshauge er lærer og læsevejleder på Åby Skole i Aarhus. Dermed oplever hun flere vinkler på ordblindes situation og udfordringer.

"Et af de vigtigste budskaber i folderen er, at vi opfordrer forældrene til at indgå i et tæt samarbejde med lærerne om en handleplan for deres barn", siger hun.

Folderen skal også klæde forældrene på med viden og erfaringer, for eksempel om hvad en it-rygsæk er, og at Aarhus Kommune har et læsecenter. Det er nemlig gået op for Birgit Refshauge, at mange forældre hverken kender til en it-rygsæk eller til tilbuddet om et it-kursusforløb på det kommunale læsecenter.

Et andet centralt budskab i folderen går på, hvordan man læser med sit barn.

"Ordblindhed forsvinder ikke, men ved at bruge elektroniske hjælpemidler kan barnet hurtigere modtage en alderssvarende undervisning og senere få den ønskede uddannelse", siger Birgit Refshauge.

Første oplag er på 1.000 eksemplarer. Folderen er støttet økonomisk af Lions Club, Ordblindeforeningens formand, Mogens Schmidt, har læst teksten igennem, og et lokalt trykkeri har bidraget med opsætning og tryk.

Du kan læse pjecen via nedenstående link:

Læs mere

Mit barn er testet ordblind - hva' gør jegnu?