Ordblind/læsesvag
0   4

Forældre laver folder til andre forældre med ordblinde børn

Skolen kunne ikke fortælle, hvad det betyder at have et ordblindt barn, da Birgit Refshauges søn blev testet ordblind. Nu har hun sammen med fire andre forældre lavet en folder, som skolen kan dele ud til andre forældre med ordblinde børn.

Birgit Refshauges søn endte i rød kategori, da han blev testet med den nationale Ordblindetesten i slutningen af 4. klasse. Men ingen fortalte moren, hvad det betyder at have et ordblindt barn.

Hvordan kan jeg hjælpe mit barn?

I dag findes der megen viden og mange læse- og skriveværktøjer, som kan hjælpe dit barn til at få en alderssvarende undervisning i folkeskolen. Det er vigtigt at hjælpe så tidligt som muligt.

  • Yderst vigtigt at få opbygget det gode skole-hjemsamarbejde, så dit barn mærker en fælles indsats.
  • Bed om, at der bliver udarbejdet en konkret handleplan for barnet.
  • Vær tålmodig og lyttende til dit barn.
  • Barnet kan have brug for pauser.
  • Tal åbent om det at være udfordret med ordblindhed.
  • Sæt realistiske mål og forventninger - arbejd eventuelt efter delmål.
  • Ros og vær opmuntrende og anerkend alt, der går godt.
  • Tidlig systematisk læse- og sprogundervisning i form af fonologisk indsats har vist sig effektiv.
  • Vær opmærksom på 'det hele barn'. Barnet har brug for succesoplevelser i andre sammenhænge end i skolen, hvorfor det er vigtigt at støtte barnet til at blive god til for eksempel en sportsgren, et musikinstrument eller lignende, hvor barnet får positive oplevelser.
  • Det er vigtigt at kigge efter de gode oplevelser - de er der altid!
  • Støt barnet i at bruge 'det digitale penalhus', så barnet nærmer sig samme vilkår, som kammeraterne.
  • Støt barnet i at have oplevelsen af at være selvhjulpen og uafhængig af andres hjælp.
  • Søg vejledning hos barnets lærere/læsevejledere om, hvilken tilgang I kan vælge hjemme: Hvornår er det godt at læse i en bog, og hvornår er det bedst at lytte-læse?
  • I skolen er der ofte fokus på de områder, børnene har vanskeligheder ved. Det er vigtigt at huske på alt det, barnet er god til - både i og udenfor skolen.

Kilde: Forældrepjecen 'Mit barn er testet ordblind - hva' gør jeg nu?'

"Jeg fik ingen information overhovedet", siger Birgit Refshauge, hvis søn går på Skødstrup Skole ved Aarhus, hvor han nu er nået til 7. klasse.

Artiklen fortsætter under banneret

Via Facebook kom Birgit Refshauge i kontakt med andre lokale forældre med ordblinde børn, og de fik sat et møde i stand. Her vendte de deres frustrationer med hinanden, og det førte til et ønske om at klæde skolen bedre på til komme forældre med ordblinde børn i møde.

"Der mødte 30 forældre op, og vi aftalte at gå konstruktivt til værks, for vi vil ses som en resurse for skolen. Lige nu er vi 50 medlemmer af forældrenetværket, og vi deler artikler og viden på Facebook og orienterer om arrangementer på skolen. For eksempel har skoleledelsen sørget for, at vores folder 'Mit barn er testet ordblind - hva' gør jeg nu?' ligger på skolens hjemmeside", fortæller Birgit Refshauge.

Forældrene har skrevet folderen ud fra egne frustrationer

Forældrefolderen er blevet til ud fra de tanker, medlemmerne af Netværket for forældre til ordblinde børn på Skødstrup Skole havde, henholdsvis før de vidste, at deres barn er ordblindt, og efter at de havde fået at vide, at det er tilfældet.

"Vi har skrevet det, vi selv synes, vi havde brug for at få at vide, da vi stod i situationen. For eksempel at det er vigtigt, at forældre får en ordentlig orientering om sit barn efter testen, men også hvad skolen vil gøre for barnet", siger Birgit Refshauge.

Forældre kender hverken til  it-rygsæk eller læsecenter

Det hører med til historien, at Birgit Refshauge er lærer og læsevejleder på Åby Skole i Aarhus. Dermed oplever hun flere vinkler på ordblindes situation og udfordringer.

"Et af de vigtigste budskaber i folderen er, at vi opfordrer forældrene til at indgå i et tæt samarbejde med lærerne om en handleplan for deres barn", siger hun.

Folderen skal også klæde forældrene på med viden og erfaringer, for eksempel om hvad en it-rygsæk er, og at Aarhus Kommune har et læsecenter. Det er nemlig gået op for Birgit Refshauge, at mange forældre hverken kender til en it-rygsæk eller til tilbuddet om et it-kursusforløb på det kommunale læsecenter.

Et andet centralt budskab i folderen går på, hvordan man læser med sit barn.

"Ordblindhed forsvinder ikke, men ved at bruge elektroniske hjælpemidler kan barnet hurtigere modtage en alderssvarende undervisning og senere få den ønskede uddannelse", siger Birgit Refshauge.

Første oplag er på 1.000 eksemplarer. Folderen er støttet økonomisk af Lions Club, Ordblindeforeningens formand, Mogens Schmidt, har læst teksten igennem, og et lokalt trykkeri har bidraget med opsætning og tryk.

Du kan læse pjecen via nedenstående link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.421 andre er allerede tilmeldt