Tysk
0   23

Jubel over nyt tysk-faghæfte: "Jeg kan slet ikke få armene ned igen"

Nu er de her endelig. De ventede faghæfter, der har været længe undervejs. I Tysklærerforeningen kan de slet ikke få armene ned af ren begejstring over indholdet.

Det tog sin tid. Men nu er de her langt om længe. De nye faghæfter, der har været undervejs siden Folketinget i 2017 besluttede, at de 3.170 videns- og færdighedsmål ikke længere skulle være bindende.

Processen har været langt, og den blev yderligere forlænget af, at folketingsvalget satte alt ministerielt arbejde i bero.

Men en uge efter at skolerne igen var fyldt op med lærere, var de at finde på emu'en. Folkeskolen.dk/tyskfransk har bedt to fra Tysklærerforeningen for Grundskolen om at vurdere det nye faghæft.

Èn, der har været fulgt udarbejdelsen af det nye faghæfte tæt og en, der ligesom resten af tysklærerstaben først lige har haft mulighed for at bladre i det nye hæfte.

Artiklen fortsætter under banneret

Formand: Enorm lettelse for forberedelsen

Formand for foreningen Tine Lund har fulgt arbejdet i skrivegruppen tæt, da hun har siddet med i den følgegruppe, der har bistået skrivegruppen.

Tine Lund er derfor ikke overrasket over indholdet. Til gengæld er hun meget tilfreds. Hun glæder sig især over, at tysklærerne ikke længere skal bruge tid på at dokumentere, hvordan hvert enkelt videns- og færdighedsmål indgår i undervisningen.

"Jeg synes, at arbejdet er lykkes rigtigt flot. Det er en enorm lettelse i lærerens forberedelse, da dokumentationen nu går på forløb og ikke skal pindes ud og skriftliggøres ned i detaljer som videns- og færdighedsmål. Det er også en anerkendelse af læreren som den fagkompetente person", siger hun.

Kortere og bedre formuleringer 

Tysklærerformanden glæder sig også over, at tysk bliver koblet tættere på folkeskolens formål i det nye hæfte.

"Nu skal der tænkes i overordnede helheder, og selvom videns- og færdighedsmålene stadig er vigtige, er de ikke længere udgangspunktet for planlægningen af undervisningen", siger Tine Lund.

Hun hæfter sig desuden ved, at læseplanen nu er mere præcist og kort formuleret.

"Selve læseplanen er jo ikke ændret indholdsmæssigt, men sproget er langt tydeligere og kortere end den gamle læseplan. Samtidig er der også gjort meget ud af at gøre det klart, hvilket sprogsyn faget tager afsæt i og desuden at forklare fagets områder og relevans".

Vejledningen er blevet til et opslagsværk

Tine Lund fortæller også, at vejledningen og læseplanen for tysk er lavet sammen med skolens øvrige sprogfag for at sikre en ensartethed. Og så noterer hun sig, at vejledningen er gjort mere overskuelig for lærerne.

"Den er lavet som et opslagsværk. Den er altså ikke tænkt som et skriv, der skal læses fra den ene ende til den anden. Dette også et forsøg på at lette lærernes arbejdsbyrde og samtidig en opfodring til, at læreren tager disse ministerielle dokumenter til sig og gør dem til arbejdsredskab for tyskundervisningen", siger hun.

"Jeg kan slet ikke få armene ned"

Modsat Tine Lund har Flemming Nygaard, der er konsulent i Tysklærerforeningen, først lige fået mulighed for at se det nye faghæfte. Og han er mere end tilfreds med, hvad han har kunnet læse i hæftet.

"Jeg kan slet ikke få armene ned", siger han af ren begejstring.

"De ikke mindre end 84 sider er på mange måder en guldgrube. Det er herligt her i 2019 at stifte bekendtskab med de seneste års udvikling af undervisningen i tysk. Sjældent har jeg set et skrift fra Undervisningsministeriet, der i den grad følger op på den Europæiske Referencerammes anbefalinger", lyder vurderingen fra Flemming Nygaard.

Stærkere fokus på chunks

Han glæder sig også over, at hæftet har langt mere fokus på chunks - faste udtryk eller fraser - i stedet for grammatik.

"'Chunks'  optræder ikke mindre end 98 gange, mens ordet 'grammatik' blot forekommer 16 gange. Der er tale om et nyt syn på fremmedsprogsindlæring, hvor tysk bliver et levende og handlingspræget sprog - et sprog på vej. Og så er det også interessant tysks mulighed for at indgå tværfagligt med alle de andre fag understreges", siger Flemming Nygaard.

Ligesom Tine Lund glæder han sig desuden over, at undervisningsvejledningen er udformet som et opslagsværk.

"Og hvert hovedafsnit afsluttes med refleksionsspørgsmål, der lægger op til overvejelse for den enkelte tysklærer eller lærergruppe".

Flemming Nygaard håber på, at alle lærerstuderende og aktive tysklærere vil bruge til på at kigge faghæftet igennem

"Det vil under alle omstændigheder lønne sig".

Læs også næstformand i Tysklærerforeningen for Grundskolen og medlem af skrivegruppen bag det nye faghæfte Carl Kinzes udlægning af indholdet i det nye tysk-faghæfte i nedenstående blog:   

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
782 andre er allerede tilmeldt