Fælles mål
0   18

Madkundskabslærer om nyt faghæfte: Nu behøver jeg ikke længere bryde reglerne

Faghæftet for madkundskab er revideret. Indholdsmæssigt er der ikke sket de store ændringer, men ordlyden er ændret, så det nu er tydeligt for lærerne, at det ikke længere er obligatorisk, at de skal følge færdigheds- og vidensmål for faget.

Lærer på Skolen i Sydhavnen i København Christine Bendix brød egentlig reglerne, da hun sidste år forberedte sin undervisning ud fra kompetenceområderne for madkundskab. Hun brugte kun færdigheds- og vidensmål som inspiration.

"Jeg har ikke været så krakilsk personligt. Jeg har hentet inspiration. Så jeg har faktisk brudt reglerne. Men jeg har også kolleger, der arbejdede på skoler, som var meget forhippet på, at man skulle nå hver eneste færdigheds- og vidensmål. Så blev det sådan, at man gik efter at få banko på spillepladen, det blev det, som var i fokus, i stedet for indholdet i undervisningen og måden man kunne didaktisere og organisere sin undervisning på".

Fokus på frivillig brug af mål

Nu er faghæftet for madkundskab skrevet om. Christine Bendix er medlem af bestyrelsen i Foreningen for Madkundskab, og hun har været med i skrivegruppen for det nye faghæfte. Hendes opgave har været at sikre, at faghæftet kan forstås af madkundskabslærerne. Faghæftet til madkundskab blev revideret, da faget i 2013 skiftede navn fra hjemkundskab til madkundskab. Og der er ikke store indholdsmæssige forskelle i den nye undervisningsvejledning og læseplan, fortæller Christine Bendix.

Artiklen fortsætter under banneret

"Det handler meget om ordlyden. Ændringerne handler om, at viden- og færdighedsmål ikke er obligatoriske længere. Vi har været meget opmærksomme på, at man som lærer ikke er forpligtet af færdigheds- og vidensmål, men kun er forpligtet på det, som står i læseplanen", siger Christine Bendix.

Stadig forpligtet af kompetenceområder for madkundskab

Opblødningen af målene for fagene betyder, at den måde Christine Bendix har planlagt sin undervisning på, nu er inden for lovgivningens rammer.

"Vi er stadig forpligtet på kompetenceområder, og inde under kompetenceområderne, er der nogle kompetencemål, som vi er forpligtede på, og inden under dem, er der indholdsområder, som vi også er forpligtet på. På den måde har man sørget for, at man for eksempel er forpligtet på mad og sundhed, under det skal man eksempelvis sørge for, at eleverne kan træffe begrundet madvalg i forhold til sundhed. Det skal nås ved, at man kommer igennem indholdsområderne 'sundhedsbevidsthed' og 'ernæring og energibehov' og 'hygiejne'. Videns- og færdighedsmål kan fremover bruges til inspiration", siger Christine Bendix.

Hun anbefaler lærerne at kigge ekstra grundig i undervisningsvejledningen. 

"Her er rigtig mange ideer til indholdet og organiseringen - til alt det didaktiske".

Der er ikke kommet nye mål og planer for det nye toårige vagfag i madkundskab i denne omgang, fordi der er i forvejen fandtes et toårigt valgfag, så det er de mål og planer, der gælder, oplyser Undervisningsministeret.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.348 andre er allerede tilmeldt