Musik
0   13

Skoleledere: Mangel på kvalificerede musiklærere bremser valgfaget

Hver fjerde skole svarer, at mangel på kvalificerede faglærere i musik har betydet, at skolen ikke tilbyder valgfaget næste år. Musiklæreruddannelsen må opgraderes, lyder det fra Musiklærerforeningen.

"Vi har ikke musiklærere, der oplever, at de har kompetence nok til at føre til eksamen"

"Har ikke personale, der kan læse musik"

"Musik er udbudt, men det kan blive vanskeligt at gennemføre, hvis vi ikke finder en underviser med de rigtige kompetencer"

Sådan lyder det fra tre skoleledere i Folkeskolens undersøgelse om, hvordan skolerne har udbudt det nye lovpligtige toårige valgfag, som 7. årgang skal have efter sommerferien.

Artiklen fortsætter under banneret

Tendensen er klar - det er svært at finde lærere, som føler sig kompetente til at undervise i musik i udskolingen.

Manglende vejledning udfordrer 

Formand for Musiklærerforeningen Karen Johansen kan godt genkende billedet. 

"Vi skal have sat ind, så der bliver tilført noget til musiklæreruddannelsen, så lærerne føler sig kvalificeret. Der burde også tilfalde udskolingens lærere ekstra uddannelse, når faget nu skal være eksamensfag", siger Karen Johansen, som har spurgt Undervisningsministeriet, om det i forbindelse med indførelsen af faget i udskolingen var muligt at få noget efteruddannelse til lærerne.

"Svaret er, at når du er uddannet musiklærer, så er du uddannet til at varetage musik i hele skoleforløbet. Men det er bare ikke det, du er blevet undervist til på læreruddannelsen. Så de føler sig ikke kvalificerede".

 

Om musik og det nye valgfag

  • 13 procent af eleverne har valgt musik som førsteprioritet
  • På to ud af tre skoler har eleverne haft mulighed for at vælge musik
  • 55 procent af skolerne har oprettet musik
  • Kun på 6 skoler har musik været det mest populære fag blandt eleverne
  • Kun på 7 skoler er det manglen på velegnede faglokaler, der er grunden til, at musik ikke er blevet udbudt

Kilde: Folkeskolens skolelederrundspørge med 282 svar

Hun mener, at et af de største problemer er, at lærerne ikke har set vejledninger eller mål for det toårige valgfag i musik endnu.

"Vores udfordring lige nu er, at der er mange musiklærere, der er begyndt at blive enormt bekymrede. De er bekymrede for, hvad er det for mål, der er. Hvad er det for vejledninger, der er. For intet af det er blevet offentliggjort endnu. Vi kan ikke gå videre med det, før den nye regering er blevet nedsat. Det ligger bare og venter på en ny undervisningsminister".

Hun tror, at flere vil føle sig kvalificerede, når vejledninger og mål kommer.

"Hvis man havde fået lov til at se alle de fede forløb, der er i den nye vejledning, så kunne det godt være, at man ville føle sig lidt mere kvalificeret. Jeg ærgrer mig over, at det ikke blev godkendt, før valget blev udskrevet".

Men selv om flere lærere med vejledninger og mål vil føle sig kvalificeret, så vil der stadig mangle musiklærere.

"Der er mangel på musiklærere. Og der skal læses flere timer, og vi kan jo ikke bare hive det ned fra hylderne".  

SÅDAN HAR VI GJORT

Folkeskolens redaktion har sendt et spørgeskema ud til alle folkeskoler med en udskoling. 282 skoler fordelt på 88 kommuner har svaret. Af de 282 skoler angiver 229, at de har modtaget og registreret elevernes valg. Det er alene svar fra disse skoler, der er datagrundlaget for tallene omkring fordelingen af elevernes førsteprioriteter. Disse tal bygger på valget fra tæt på 15.000 elever. De øvrige svar i undersøgelsen bygger på svarene fra alle 282 skoler.

Hjælp til musiklærerne

Hun kan se, at der er ved at komme gang i kursusaktiviteten til lærerne. Musiklærerforeningen planlægger sammen med læringskonsulenten for musik i Undervisningsministeriet at tage på turne og fortælle om det nye fag.

"Jeg har aftalt med Mette Spange, at vi tager på danmarksturne ligeså snart vi har noget at tage rundt med. Vi har besluttet, at vi ikke kun tager de store byer, vi prøver at komme mere ud. Og så er man også velkommen til at henvende sig. Vi prøver at give musiklærerne lidt ro i maven. Det bliver ikke så meget anderledes. Musik som valgfag tager ikke et kvantespring fra 6. til 7. klasse. Det bygger ovenpå den musikundervisning, eleverne har haft, så den røde tråd fortsætter".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
603 andre er allerede tilmeldt