Historie
1   3

Eleverne lærte om vikinger, lærerne at tænke vildt

Sværdkamp, vikingeskibe og krigerbegravelser har ikke før været på skemaet på Bangsbostrand Skoleafdeling. Sammen med fritids- og ungdomsklubben har lærerne på den nordjyske skole arrangeret en emneuge med levende undervisning.

»Vi troede slet ikke, at vi kunne finde ud af at holde emneuger. Men det har vist sig, at vi faktisk er ret gode til det«.

Lærer Maria Lehmann Madsen er tydeligvis stolt. På Bangsbostrand Skoleafdeling i Frederikshavn har eleverne fra 3. til 6. klasse nemlig emneuge for første gang i mange år. Ugen går under navnet »Vi var vikinger«, og mens nogle klasser får læst højt om Odin og Tor, er andre i gang med at måle et vikingeskib op med målebånd og kegler på en af skolens gange. Gangen er lige akkurat bred nok til, at eleverne kan sætte de orange kegler og få en fornemmelse af, hvor store de gamle krigsskibe var.

»Egentlig skulle vi også lave mad over bål, og skibet skulle være målt op ude på gårdspladsen, men det forhindrer regnen - og vores elever i 9. klasse ville nok blive lidt utilfredse, hvis vi tog målebåndet med i hallen og begyndte at måle op til vikingeskibe midt under deres skriftlige eksamen«, siger Maria Lehmann Madsen med et smil.

Et helt andet sted i Frederikshavn i ungdoms- og fritidsklubben Hotspot er eleverne fra 6. klasse i gang med at flette bælter, lave punge, male vikingedragter og slås med sværd, der er fremstillet af liggeunderlag og gaffatape. Et par stykker er ved at pynte en kærre med bøgeblade, som skal bruges til den store krigerbegravelse i morgen, der slutter emneugen af. En uge, der kun er lykkedes, fordi skolen har samarbejdet med pædagogerne fra Hotspot, fortæller lærer Jane Ditlev.

Artiklen fortsætter under banneret

»Frederikshavn Kommune ville gerne have skolerne til at samarbejde mere med de lokale virksomheder og institutioner, og til en workshop faldt der to appelsiner ned i vores turban i form af Mette Justesen og Mikkel Egelund fra Hotspot. Her nævnte Maria og jeg, at vi på skolen gerne ville holde en emneuge igen, og da jeg tilfældigvis foreslog vikinger som tema, blev især Mikkel fyr og flamme. Det viste sig nemlig, at han er asetroende«, griner Jane Ditlev.

Lærerne tænker vilde tanker

Jane Ditlev og Maria Lehmann Madsen er også enige om, at emneugen er blevet meget mere ambitiøs, fordi de har samarbejdet med pædagogerne fra Hotspot.

»Vi er virkelig kommet ud af vores komfortzone, fordi Mette og Mikkel har en helt anden måde at tænke emneuge og undervisning på. En undervisningstime behøver eksempelvis ikke at vare 60 minutter«, smiler Jane Ditlev.

HVAD HAR ELEVERNE LAVET - OG HVAD HAR DE LÆRT?

Ambitionen under emneugen var at udvikle eleverne fagligt og samtidig styrke deres trivsel. Alle workshops arbejdede kulturhistorisk med emnet vikingetiden. Eleverne arbejdede derfor med mange af historiefagets kompetenceområder, blandt andet kronologi og sammenhænge, kildearbejde og historiebrug. Hver enkelt lærer har også haft mulighed for at afholde en workshop med fokus på egne fag.

Søkort og krigsskibe

I matematik har den undersøgende matematik været i fokus, når eleverne har regnet ruter ud på søkortet og målt længden og bredden af et vikingeskib. Her har kompeteceområderne geometri og måling været i fokus.

Smykker

Eleverne udformede og dekorerede egne smykker med udgangspunkt i et medbragt stykke træ. Der blev arbejdet med kompetenceområdet design fra håndværk og design.

Urner

Eleverne fremstillede urner i ler, der skulle brændes på bålet med den døde kriger. Her blev arbejdet med kompetenceområdet forarbejdning i håndværk og design. Den skabende dimension og det personlige udtryk var i fokus.

Krigerskole

I krigerskolen har eleverne arbejdet med kompetenceområderne fortolkning og omskabende arbejde i dansk. Eleverne har brugt den viden, de har fået på de andre workshops, til at skabe et rollespil, hvor de opdigtede deres egen kriger og lærte at slås med sværd.

Asatroen

Eleverne har i flere workshops lært om den nordiske mytologi. Derudover har de i en læseworkshop haft faglig læsning om vikingerne og de nordiske guder. Eleverne har arbejdet med kildekritisk søgning på nettet.

Avis

Eleverne har også produceret en avis om emneugen og arbejdet med kompetenceområdet fremstilling inden for medieproduktion.

Maria Lehmann Madsen nikker og uddyber, at det også var pædagogernes ide, at skolen i morgen går i parade gennem byen med alle 300 elever og afholder en »ægte« krigerbegravelse hos ungdoms- og fritidsklubben, hvor de brænder en papmacheviking af og slagter en høne.

»Normalt ville vi sige, at det ikke kunne lade sig gøre. Måske fordi vi synes, at vi har en presset hverdag, og at det derfor er nemmere bare at følge planerne og skemaerne. Men jeg synes, at det her samarbejde har lært os at tænke stort«, siger hun.

Begge lærere mener også, at de har lært deres kolleger at kende på en helt anden måde under forløbet.

»Vi har arbejdet på tværs af årgange og fag, og så har vi budt ind med nogle helt andre kompetencer end dem, vi normalt bruger i hverdagen. En af vores kolleger fik eksempelvis fortalt, at hun var gammel spejder, og derfor har hun lavet mad over bål med eleverne hele ugen«, fortæller Jane Ditlev.

Fedt at få faste rammer

»Hvilke af guderne var krigsguder i den nordiske mytologi?«

Pædagog Mikkel Egelund kigger på 6.a, der sidder i gymnastiksalen i ungdomsklubben Hotspot. En elev nævner Odin, og Mikkel nikker. Odin var gud for lederne på krigsmarken, fortæller han.

»Tor«, siger et par af eleverne, men Mikkel Egelund forklarer, at Tor mere var menneskets beskytter mod jætterne end en egentlig krigsgud. Da Loke bliver nævnt, griner han lidt og fortæller, at det nok ville være en dårlig ide, da han er på jætternes side under ragnarok.

»Vi mangler stadig en. Det er ham, der er krigsgud for de almindelige krigere. Kender I ham?« spørger Mikkel Egelund, men da eleverne har lidt svært ved at huske, giver han et hint: Det er ham, der kun har en hånd tilbage.

»Tyr!« bliver der råbt.

»Nemlig«, siger Mikkel Egelund. »Tyr gav sin hånd til Fenrisulven for at beskytte fællesskabet. Og det er også fællesskabet, vi lige om lidt skal forsvare, når vi gør klar til kamp«, siger han med en lidt hæs stemme. Det er nemlig fjerde dag i træk, at Mikkel Egelund hjælper eleverne med at finde kampgejsten frem i »krigerskolen«, og han har været glad for at undervise eleverne.

»Det har været rigtig sjovt at komme ind i et læringsrum og få sat nogle dogmer for, hvad vi laver sammen med børnene. Normalt, når vi har dem om eftermiddagen og aftenen, er det hele jo baseret på elevernes lyst til at lave noget«.

Mikkel Egelund synes også, at pædagogerne og lærerne hver især har været gode til at give plads til hinanden på tværs af faglighed.

»Lærerne er gode til undervisningsdelen. De ved, hvad eleverne skal lære, og hvordan de kan lære det. Vi pædagoger er derimod gode til at gøre undervisningen levende, så eleverne ikke kun skal læse, men også føle, smage og se det, de lærer om. Det har været et rigtig godt samarbejde«, siger han og tilføjer, at han gerne så, at der mere generelt var flere pædagoger i skolerne.

»Jeg tror, at vi kunne bidrage på en helt anden måde i forhold til elevernes sociale relationer«, siger han.

Lærer Maria Lehmann Madsen mener også, at det især er på det sociale niveau, at eleverne har fået noget ud af emneugen.

»Vi har blandet dem på tværs af årgange, og det har virkelig været en positiv oplevelse. De har været meget omsorgsfulde og hjulpet hinanden hele vejen igennem. Jeg var med ovre i Hotspot i går, og der var alle pigerne i gang med at hjælpe drengene med at flette bælter«, fortæller Maria Lehmann Madsen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.671 andre er allerede tilmeldt