Naturfag
0   5

Bør Freja blive vegetar for klimaets skyld? Elever diskuterer filosofi og etik i naturfag

Skal man nogensinde gøre noget for andre, selv om man ikke har lyst til det? Skal Freja blive vegetar for klimaets skyld? Det var nogle af de spørgsmål, udskolingselever talte om i workshoppen om filosofi i skolen på Bloom School festivalen.

Skulle jeres bedsteforældre og forældre have gjort noget andet klimamæssigt, spørger Emily Hartz eleverne.

Ja, det skulle de nok, men de vidste jo ikke så meget dengang, lyder et af svarene.

Da 520 elever fra Frederiksberg i går deltog i Bloom School i Søndermarken var filosofiske spørgsmål om, hvilken værdi naturen har og hvad der egentlig er naturligt, nogle af de udfordringer, eleverne blev mødt med.

En af øvelserne er at sætte sig ned én ad gangen uden at tale sammen eller give tegn, og uden at to sætter sig samtidig. Det går supergodt - selv med lukkede øjne.

Artiklen fortsætter under banneret

"Filosofi i skolen går ud på at sætte eleverne i situationer, så de bliver aktive og laver filosofi selv. Jeg skal ikke give dem indhold, jeg skal vende tingene og spørge, og alle skal gerne på banen", siger Emily Hartz, der er lektor i filosofi. 

Skal Freja blive vegetar?

Hun fortæller eleverne om Frida og Freja, der følges hjem fra skole. Freja er stille, fordi hun tænker over, at hun i biologi har hørt, at klimaproblemerne i verden er ekstra slemme på grund af kødfremstilling.

Og hun har spist kød flere gange i denne uge. Nu overvejer hun, om hun skal blive vegetar.

Eleverne taler sammen to og to, og næsten ingen synes, at hun skal blive vegetar. Hun kan skære sit kødforbrug ned, men hun skal kun gøre det for sin egen skyld, mener flere. Nogle mener, at hun også kan gøre det for klimaets skyld, men ikke for nogle andres skyld.

Man skal følge sit hjerte, siger en dreng. Nogle mener, at hun bare kan blive vegetar, for så er der mere kød til dem.

"Jeg har ikke spist okse- og svinekød i halvandet år nu. Det er at følge mit hjerte, men det er ikke altid nemt, og nogle 'teaser' mig", rejser en pige sig op og siger. Eleverne taler om at respektere hinandens synspunkter.

Der er godt gang i snakken både to og to og i plenum. Emilie Hartz faciliterer og vender tingene:

Hvornår har man ansvar for noget? Har vi ansvar for ting, vi ikke har indflydelse på? Ting vi ikke ved nok om? Og er det intentionen eller konsekvenserne, der er afgørende? Er man forpligtet på at søge mere viden, når man ikke ved nok om et emne? Der er spørgsmål nok at tage af.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.533 andre er allerede tilmeldt