Folketingsvalg 2019
3   14

Valgkamp: Autismeforeningen stiller fem forslag til bedre inklusion

Når hver tredje elev med autisme ikke går i skole, er der tale om en inklusionskrise. Det mener Landsforeningen Autisme, som benytter valgkampen til at opfordre politikerne til at tage krisen alvorligt. Foreningen har fem konkrete bud til bedre inklusion.

Kommunerne skal have pligt til at følge anvisningerne fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation VISO, og der skal oprettes en statslig pulje til finansiering af støttetimer til skolebørn, som administreres af VISO. På den måde undgår man, at den enkelte skoleleder, som ikke nødvendigvis har viden om autisme og desuden sidder med et stramt budget, skal vurdere, hvilke børn der skal have støtte, og hvilke der ikke skal.

De fem forslag

Kommunerne skal følge rådgivningen fra statens eksperter

Statens udredning skal føre til handling i kommunerne

Da man i 2007 vedtog strukturreformen, besluttede man at hindre afspecialisering ved etablering af en vidensenhed under socialstyrelsen (VISO), hvor kommunerne kan hente gratis viden - de skal være forpligtet til at følge anvisningerne.

En statslig pulje skal finansiere støttetimer

Der skal oprettes en statslig pulje, hvor alle skoler gennem visitation i VISO kan få den rette støtte - herunder støttetimer - til det enkelte barn. Det skal ikke være den enkelte skoleleder, som ikke har den fornødne viden om autisme, og som sidder med et stramt budget, der skal vurdere, hvilke børn der skal have støtte, og hvilke der ikke skal.

Praksisnær efteruddannelse til lærere og pædagoger

Der skal tilbydes praksisnær efteruddannelse i autisme til alle lærere og skolepædagoger, som har med børn med autisme at gøre. Det bør ske gennem forløb som Autismepiloten, hvor efteruddannelsen implementeres i praksis over tid.

Anerkend specialskolernes værdi og prioriter dem

Børn med autisme har krav på, at deres specialskoler ikke undermineres af besparelser og af at blive italesat som ekskluderende. Specialskolerne har en værdi i sig selv. Der vil altid være børn, hvis udfordringer er så store, at de skal være i et højt specialiseret miljø for at trives og føle sig inkluderede.

Giv ret til at klage uanset antal støttetimer

Opstår der fejl i sagsbehandlingen, skal alle have ret til at klage til Klagenævnet for Specialpædagogik. Retssikkerhed skal gælde alle. I dag er det sådan, på grund af inklusionsloven, at pårørende til børn, der får støtte i skolen, ikke må klage over sagsbehandlingen, hvis barnet er visiteret til mindre end ni timers støtte.

Det foreslår Landsforeningen Autisme, som også har tre andre bud på, hvad der skal til for, at børn med autisme kan opleve inklusion i skolen. Blandt andet skal lærere og skolepædagoger, som har med børn med autisme at gøre, have en praksisnær efterudannelse.

Artiklen fortsætter under banneret

Inklusionsloven blev startskud til et massiv svigt

Det står så galt til, at autismeforeningen taler om en inklusionskrise. Det bygger foreningen på sin årlige undersøgelse blandt forældre til børn med autisme. I år viser den, at 35 procent af alle børn med autisme i skolealderen ikke går i skole.

Undersøgelsen viser også, at 15 procent ikke har været i skole i over et år, og 65 procent har i længere perioder været uden undervisning og skolegang.

"Inklusionsloven blev, helt absurd, startskuddet til et massivt svigt af autistiske børn i grundskolen. Vores medlemmer fortæller om børn i mistrivsel, børn der lever med selvmordstanker, traumer og panikangst, og som føler sig alt andet end inkluderede ind i et fællesskab. De børn skal have en skolegang, og vi skal handle nu", siger formand for Landsforeningen Autisme Heidi Thamestrup.

Forslag skal forebygge, at børn ender i psykiatrien

Landsforeningen Autisme har sendt de fem konkrete forslag til samtlige politikere, der i dag er valgt til Folketinget. Foreningen opfordrer desuden sine lokale afdelinger til at sende forslagene til deres lokale folketingskandidater.

"Efter syv år med inklusionseksperimenter er forholdene for børn med autisme så alarmerende, at der er tale om et nationalt svigt. Børn med autisme får psykiatriske følgelidelser til deres handicap. Vores fem konkrete bud på bedre inklusion skal ses i et langsigtet perspektiv. Det handler ikke blot om at sikre flere børn skolegang og bedre trivsel, men også at forebygge, at børnene ender i psykiatrien", siger Heidi Thamestrup.

Du kan se en uddybning af de fem forslag via dette link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.387 andre er allerede tilmeldt