"Vores fem konkrete bud handler ikke blot om at sikre flere børn skolegang og bedre trivsel, men også at forebygge, at børnene ender i psykiatrien", siger Heidi Thamestrup

Valgkamp: Autismeforeningen stiller fem forslag til bedre inklusion

Når hver tredje elev med autisme ikke går i skole, er der tale om en inklusionskrise. Det mener Landsforeningen Autisme, som benytter valgkampen til at opfordre politikerne til at tage krisen alvorligt. Foreningen har fem konkrete bud til bedre inklusion.

Publiceret

De fem forslag

Kommunerne skal følge rådgivningen fra statenseksperter

Statens udredning skal føre til handling ikommunerne

Da man i 2007 vedtog strukturreformen, besluttede man at hindreafspecialisering ved etablering af en vidensenhed undersocialstyrelsen (VISO), hvor kommunerne kan hente gratis viden - deskal være forpligtet til at følge anvisningerne.

En statslig pulje skal finansierestøttetimer

Der skal oprettes en statslig pulje, hvor alle skoler gennemvisitation i VISO kan få den rette støtte - herunder støttetimer -til det enkelte barn. Det skal ikke være den enkelte skoleleder,som ikke har den fornødne viden om autisme, og som sidder med etstramt budget, der skal vurdere, hvilke børn der skal have støtte,og hvilke der ikke skal.

Praksisnær efteruddannelse til lærere ogpædagoger

Der skal tilbydes praksisnær efteruddannelse i autisme til allelærere og skolepædagoger, som har med børn med autisme at gøre. Detbør ske gennem forløb som Autismepiloten, hvor efteruddannelsenimplementeres i praksis over tid.

Anerkend specialskolernes værdi og prioriterdem

Børn med autisme har krav på, at deres specialskoler ikkeundermineres af besparelser og af at blive italesat somekskluderende. Specialskolerne har en værdi i sig selv. Der vilaltid være børn, hvis udfordringer er så store, at de skal være iet højt specialiseret miljø for at trives og føle siginkluderede.

Giv ret til at klage uanset antalstøttetimer

Opstår der fejl i sagsbehandlingen, skal alle have ret til atklage til Klagenævnet for Specialpædagogik. Retssikkerhed skalgælde alle. I dag er det sådan, på grund af inklusionsloven, atpårørende til børn, der får støtte i skolen, ikke må klage oversagsbehandlingen, hvis barnet er visiteret til mindre end ni timersstøtte.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommunerne skal have pligt til at følge anvisningerne fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation VISO, og der skal oprettes en statslig pulje til finansiering af støttetimer til skolebørn, som administreres af VISO. På den måde undgår man, at den enkelte skoleleder, som ikke nødvendigvis har viden om autisme og desuden sidder med et stramt budget, skal vurdere, hvilke børn der skal have støtte, og hvilke der ikke skal.

Det foreslår Landsforeningen Autisme, som også har tre andre bud på, hvad der skal til for, at børn med autisme kan opleve inklusion i skolen. Blandt andet skal lærere og skolepædagoger, som har med børn med autisme at gøre, have en praksisnær efterudannelse.

»Man udreder barnet, giver det en diagnose og kommer det tilbage i klassen«

Inklusionsloven blev startskud til et massiv svigt

Det står så galt til, at autismeforeningen taler om en inklusionskrise. Det bygger foreningen på sin årlige undersøgelse blandt forældre til børn med autisme. I år viser den, at 35 procent af alle børn med autisme i skolealderen ikke går i skole.

Undersøgelsen viser også, at 15 procent ikke har været i skole i over et år, og 65 procent har i længere perioder været uden undervisning og skolegang.

På fire år: Dobbelt så mange elever med autisme fastholdes i skolevægring

"Inklusionsloven blev, helt absurd, startskuddet til et massivt svigt af autistiske børn i grundskolen. Vores medlemmer fortæller om børn i mistrivsel, børn der lever med selvmordstanker, traumer og panikangst, og som føler sig alt andet end inkluderede ind i et fællesskab. De børn skal have en skolegang, og vi skal handle nu", siger formand for Landsforeningen Autisme Heidi Thamestrup.

Forslag skal forebygge, at børn ender i psykiatrien

Landsforeningen Autisme har sendt de fem konkrete forslag til samtlige politikere, der i dag er valgt til Folketinget. Foreningen opfordrer desuden sine lokale afdelinger til at sende forslagene til deres lokale folketingskandidater.

To ud af fem elever med autisme ser negativt på deres skolegang

"Efter syv år med inklusionseksperimenter er forholdene for børn med autisme så alarmerende, at der er tale om et nationalt svigt. Børn med autisme får psykiatriske følgelidelser til deres handicap. Vores fem konkrete bud på bedre inklusion skal ses i et langsigtet perspektiv. Det handler ikke blot om at sikre flere børn skolegang og bedre trivsel, men også at forebygge, at børnene ender i psykiatrien", siger Heidi Thamestrup.

Du kan se en uddybning af de fem forslag via dette link:

Læs mere

Autimseforeningens fem forslag

Powered by Labrador CMS