I stedet for karakterer skal de studerende have mere feedback og en skriftlig udtalelse fra deres underviser, mener forperson i Lærerstuderendes Landskreds, Rasmus Holme Nielsen.

Lærerstuderende ønsker forsøg med karakterfri læreruddannelse

Lærerstuderendes Landskreds vil lave en læreruddannelse, hvor de studerende hverken optages på baggrund af gennemsnit eller får karakterer på uddannelsen. Formålet er at undersøge, om det øger de studerendes trivsel og faglighed.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Lige nu er alle interesserede i, hvordan vi forhindrer, at vi studerende går ned med stress, angst eller andre sygdomme, som har ramt min generation. Vi ved, at karakterer presser rigtigt mange unge, men vi har stadig ikke diskuteret, om der findes andre løsninger. Det undrer mig", siger forperson for Lærerstuderendes Landskreds Rasmus Holme Nielsen

Derfor foreslår de lærerstuderende, at man opretter en karakterfri læreruddannelse som forsøgsordning.

"Ideen er, at man kan blive optaget på læreruddannelsen, hvis man består en optagelsessamtale. Den forestiller vi os minder om den samtale, man skal igennem, hvis man søger ind på kvote 2 på nuværende tidspunkt. Mens man går på uddannelsen, får de studerende feedback i stedet for karakterer, og når man afslutter et fag, skriver ens underviser en udtalelse". 

Blog: Fremtidens superlærere er folkeskolens råstof 

Rasmus Holme Nielsen fortæller, at forsøget skal ses som en åben diskussion om, hvad vi kan bruge karakterer til.

"Alt det, vi lærer om didaktik og pædagogik viser, at karakterer har en dårlig effekt på elevernes motivation og trivsel. I stedet skaber det en usund konkurrencementalitet. Lige nu prøver uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers at ændre det ved at indføre 12+ og lave en ny beskrivelse af hver karakter, så de fortæller, hvad man kan i stedet for, hvad man ikke kan. Men det tror vi ikke er vejen frem, hvis vi skal væk fra konkurrencementaliteten. 

Lærerstuderendes Landskreds: Skolen skal passe til lærerne 

Vi skal undersøge, om karakterfri uddannelse virker

Rasmus Holme Nielsen understreger også, at det er vigtigt, at der bliver forsket i forsøget med den karakterfrie uddannelse, hvis den bliver en realitet.

"Ved at starte med en forsøgsordning kan vi jo finde ud af, om en karakterfri uddannelse forbedrer trivslen og fagligheden blandt de studerende. Hvis den ikke gør, er vi selvfølgelig klar til at indrømme, at det ikke var løsningen. Men hvis det forbedrer trivslen og fagligheden så lad os komme i gang i en fart", siger Rasmus Holme Nielsen.

Han forestiller sig, at forsøget løber over fem eller seks år, så forskerne kan følge en årgang af studerende også de første år af deres lærerliv.