Læreruddannelsen
1   13

Lærerstuderende ønsker forsøg med karakterfri læreruddannelse

Lærerstuderendes Landskreds vil lave en læreruddannelse, hvor de studerende hverken optages på baggrund af gennemsnit eller får karakterer på uddannelsen. Formålet er at undersøge, om det øger de studerendes trivsel og faglighed.

"Lige nu er alle interesserede i, hvordan vi forhindrer, at vi studerende går ned med stress, angst eller andre sygdomme, som har ramt min generation. Vi ved, at karakterer presser rigtigt mange unge, men vi har stadig ikke diskuteret, om der findes andre løsninger. Det undrer mig", siger forperson for Lærerstuderendes Landskreds Rasmus Holme Nielsen

Artiklen fortsætter under banneret

Derfor foreslår de lærerstuderende, at man opretter en karakterfri læreruddannelse som forsøgsordning.

"Ideen er, at man kan blive optaget på læreruddannelsen, hvis man består en optagelsessamtale. Den forestiller vi os minder om den samtale, man skal igennem, hvis man søger ind på kvote 2 på nuværende tidspunkt. Mens man går på uddannelsen, får de studerende feedback i stedet for karakterer, og når man afslutter et fag, skriver ens underviser en udtalelse". 

Rasmus Holme Nielsen fortæller, at forsøget skal ses som en åben diskussion om, hvad vi kan bruge karakterer til.

"Alt det, vi lærer om didaktik og pædagogik viser, at karakterer har en dårlig effekt på elevernes motivation og trivsel. I stedet skaber det en usund konkurrencementalitet. Lige nu prøver uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers at ændre det ved at indføre 12+ og lave en ny beskrivelse af hver karakter, så de fortæller, hvad man kan i stedet for, hvad man ikke kan. Men det tror vi ikke er vejen frem, hvis vi skal væk fra konkurrencementaliteten. 

Vi skal undersøge, om karakterfri uddannelse virker

Rasmus Holme Nielsen understreger også, at det er vigtigt, at der bliver forsket i forsøget med den karakterfrie uddannelse, hvis den bliver en realitet.

"Ved at starte med en forsøgsordning kan vi jo finde ud af, om en karakterfri uddannelse forbedrer trivslen og fagligheden blandt de studerende. Hvis den ikke gør, er vi selvfølgelig klar til at indrømme, at det ikke var løsningen. Men hvis det forbedrer trivslen og fagligheden så lad os komme i gang i en fart", siger Rasmus Holme Nielsen.

Han forestiller sig, at forsøget løber over fem eller seks år, så forskerne kan følge en årgang af studerende også de første år af deres lærerliv.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
72 andre er allerede tilmeldt
Blog om lærerstuderende

Har du, eller nogen du kender, lyst til at blogge om lærerstudiet?

Vi vil meget gerne have bloggere på netværket Lærerstuderende, som vil dele ud af erfaringer, gode ideer og holdninger.

Søg om at få en blog, så kontakter vi dig hurtigst muligt til en uforpligtende snak.

Søg om at få en blog her