Debat Leder Pædagogik
0   5

Pas på frygtindustrien

Kritisk sans. Det er vi alle nok enige om er noget af det vigtigste at lære eleverne i dagens folkeskole. For fake news og den hidsige kamp om opmærksomhed betyder, at et solidt bullshitfilter er det bedste, eleverne kan forlade skolen med.

Men hvad er kritisk sans? Hvad skal et bullshitfilter sortere fra i dag?

Artiklen fortsætter under banneret

Det har ændret sig. Det handler ikke kun om at kunne gennemskue, når tingene bliver fremstillet i et rosenrødt skær, og problemer fejet ind under gulvtæppet. Det er faktisk lige så afgørende, at eleverne lærer at se, hvordan det, som forfatterne til en ny bog kalder frygtindustrien, bombarderer os med oplysninger og nyheder, som får verden til at se meget farlig ud. Fly styrter ned, der er terror overalt, og vold og kriminalitet fylder snart det hele.

Det er nemt at få det indtryk, at vi er på vej ud over kanten og kun hænger fast med det yderste af neglene. Det er ikke, fordi nogen bevidst er ude på at skræmme os, men en lang række mekanismer kan få det offentlige billede til at se sort ud. Og elever har ikke den erfaring, som mange af os voksne har - nemlig at en del af disse bekymringer aldrig bliver til noget. Derfor skal de lære at forholde sig kritisk, også til alle de velmenende organisationer og bevægelser, som vil have os til at forstå, hvor galt det går.

Ingen tvivl om, at der er mange problemer. Tag bare det stigende antal lærere og elever, som stempler ud af folkeskolen - og dermed bidrager til at ryste den hårdt plagede sammenhængskraft i samfundet. Og hvad gør politikerne? Små justeringer af en underfinansieret reform!

Men kritisk sans handler også om proportionssans og forståelse for årsagssammenhænge. Bare fordi mange af os dør i en seng, er det ikke det samme, som at man dør af at ligge i en seng. Fordi piger får gode karakterer, er det ikke sikkert, at de bør have en diagnose. Selv hvis al terror inden for de seneste år var foregået i Danmark, ville der stadig dø fem gange flere mennesker i trafikken. Og så videre og så videre.

Proportionerne ryger helt ud af badekarret, når vi først tager fat i problemerne i vores verden. Derfor omfatter den gode kritiske sans også at se på de mekanismer, som får det hele til at se farligt ud - uden at negligere, at der faktisk er problemer.

Det er ikke nogen nem øvelse. Men det kan lade sig gøre. Inde i bladet taler en historie- og samfundsfagslærer og en forfatter om hvordan og hvorfor.

Kritisk sans over for frygtindustrien er vigtig af flere grunde. Både fordi det er synd og forkert, hvis eleverne - og vi - tror, at vi lever i den værste tid i verdenshistorien. Og mindst lige så meget fordi frygten bliver brugt til at legitimere holdninger og lovgivning, som i værste fald kan være med til at undergrave demokratiet og den tolerante livsform, der stadig er dominerende i vores del af verden.

Sker det, vil det først rigtig være farligt!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.532 andre er allerede tilmeldt