Ekstraordinær kongres '18
5   16

I lommen på Bondo eller KL? ”Hvis jeg er noget, er jeg i lommen på folkeskolen”

Formanden for kommissionen, der skal komme med anbefalinger til arbejdstidsregler til lærerne, holdt her til formiddag tale på lærernes ekstraordinære kongres. Her lovede han, at han ikke er farvet i forhold til nogle af parterne.

Per B. Christensen har siddet i noget af en venteposition.

For mere end en måned siden blev han præsenteret som formand for den kommission, som KL's Michael Ziegler og lærernes formand Anders Bondo Christensen inde bag Forligsinstitutionens lukkede døre var blevet enige om at nedsætte.

Artiklen fortsætter under banneret

Men kommissionen ville kun blive til noget, hvis lærerne stemte overenskomstforliget hjem. Ja'et kom mandag middag, så nu kan Per B. Christensen endelig for alvor trække arbejdshandskerne på.

Her til formiddag talte han på DLF's ekstraordinære kongres i Øksnehallen i København. Og her fortalte han Lærerforeningens delegerede, at han vil gøre, hvad han kan for, at kommissionsarbejdet ender ud i en arbejdstidsaftale.

BLÅ BOG: PER B. CHRISTENSEN

2018-: Opmand i forhold til etableringen af skolestrukturen for den nye Forberedende Grunduddannelse (FGU)

2018-: Medlem af den ekspertgruppe der evaluerer læreruddannelsen

2014-: Formand for Akkrediteringsrådet for de videregående uddannelser

2014-: Medlem af vurderingsudvalget i A. P. Møllerfonden vedrørende folkeskoledonationen

2008-12: Formand for følgegruppen, der kom med forslag til den nuværende læreruddannelse

2010-12: Medlem af Børnerådet

2001-09: Formand for Børne- og Kulturchefforeningen

2001-09: Medlem af KL's embedsmandsgruppe om kommunalreformen og kvalitetsreformen

1998-2017: Direktør i Børne- og Kulturforvaltningen i Næstved Kommune

1985-98: Udviklingschef og Kontorchef i Storstrøms Amt

1981-85: Lærer på Blæsenborgskolen i Maribo, ungdomsskoleleder og medlem af kredsstyrelsen for DLF kreds 65

1981: Uddannet lærer fra Vordingborg Seminarium

Men det bliver næppe en dans på roser, understregede han. 

"Bliver det en let opgave? Nej, det gør det bestemt ikke. Der vil komme udfordringer. Mange", sagde Per B. Christensen og fortsatte:

"Jeg ved også godt, at efter den situation, som har været i folkeskolen i en nogle år, og det forhold som DLF og KL har haft til hinanden, betyder, at der brug for en ny start fra alle parters side. Tillid handler om mere end ord", sagde han og kaldte sin forestående opgave for vanskelig, men også "smadderspændende".

Kun i lommen på folkeskolen

Både KL og Danmarks Lærerforening har gjort meget ud af at fortælle, at begge parter meget hurtigt blev enige om, at Per B. Christensen er den rette mand til at lede kommissionen, der skal komme med anbefalinger til parterne. Anbefalinger, som bliver udgangspunktet for en arbejdstidsaftale, der senest forventes vedtaget ved overenskomstforhandlingerne i 2021.

I sin tale gjorde understregede kommissionsformanden da også, at han hverken er i lommen på KL eller lærernes formand.

"Hvis jeg er noget, så er jeg måske en lille smule i lommen på folkeskolen", sagde han med et glimt i øjet fra talerstolen.

"Vi får travlt"

Per B. Christensen understregede, at han brænder for folkeskolen, og at han mener, at den skal være "forældrenes naturlige førstevalg".

"Det er med den motivation - og ikke fordi, at jeg er arbejdstidsnørd - at jeg nu går i gang med arbejdet som kommissionsformand", fortalte han Lærerforeningens delegerede og tilføjede, at han har en personlig ambition om, at folkeskolen skal være grundpillen i uddannelsessystemet og bevare sin status "som samfundets vigtigste kulturbærende institution".

Ifølge overenskomsten skal Per B. Christensen være klar med sine anbefalinger senest ved udgangen af næste år. Og det betyder ifølge formanden, at kommissionen får nok at se til.

"Vi får travlt. men det er kun godt, at der er et vis pres på kommissionen, uden man dog kan tale om, at vi kommer til at jappe det igennem. Jeg er i hvert fald glad for, at der er sat en deadline, så jeg kan gå på pension igen", lød det fra Per B. Christensen til store grin fra salen.

Formanden fortalte også, at han hans og kommissionens arbejde vil være delt op i tre faser:

- En analysefase, hvor kommissionen undersøger forholdene ude på skolerne

- En fase, hvor kommissionen samler op og ser, om der er andre vinkler, den vil undersøge

- En fase, hvor kommissionen kommer med sine anbefalinger

Kommissionsformanden fortalte også, at han både vil besøge kommuner, hvor samarbejdet mellem den lokale lærerkreds og kommunalpolitikerne fungerer, og de steder "hvor samarbejdet halter lidt". Og så er hans ambition, at arbejdet skal udforme sig i så konkrete anbefalinger som muligt.

"Jo mere konkrete anbefalingerne kan være, des mere brugbare vil de forhåbentlig være for parterne".

I går udtalte Per B. Christensen til folkeskolen.dk, at kommissionen får brug for arbejdsro undervejs. Det budskab gentog han i dag.

"Vi vil ikke komme med statements hver uge, når vi er kommet i gang med kommissionsarbejdet - hverken til parterne eller medierne", lød det fra Per B. Christensen, som dog understregede, at han løbende vil lave "åbne vinduer" for dialog med parterne.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ