Ordblind/læsesvag
5   9

Vestjyske læseeksperter: Ordblinde i gul kategori kommer i klemme til prøven i retskrivning

Fremover må elever kun anvende programmer med ordforslag ved prøven i retskrivning, hvis de ligger i den nationale ordblindetests røde kategori. Indsnævringen får dramatiske konsekvenser for elever i testens gule kategori, mener vestjyske læsefagfolk.

Læsevejledere fra skoler i Herning har sammen med kommunens læsekonsulent sendt et høringssvar til Undervisningsministiet om den nye bekendtgørelse om folkeskolens prøver, fordi de er bekymret for en ny vejledning om prøver på særlige vilkår og fritagelse. Ifølge den nye vejledning kan elever kun få lov at bruge ordforslagsprogrammer ved prøven i retskrivning, hvis de er landet i den røde kategori i den nationale ordblindetest eller i tilsvarende standardiserede ordblindetest.

Prøve på særlige vilkår

Ordforslagsprogrammer ved prøven i retskrivning

Artiklen fortsætter under banneret

Elever der er testet ordblinde (svarende til kategorien rød) på Undervisningsministeriets nationale ordblindetest eller tilsvarende standardiserede ordblindetests, må anvende ordforslagsprogrammer ved prøven i retskrivning. Andre elever må ikke benytte ordforslagsprogrammer ved prøven i retskrivning.

Kilde: Vejledningen om prøve på særlige vilkår, december 2017

"Det er vores vurdering, at denne indsnævring vil få dramatiske konsekvenser for elever, som har fonogiske afkodningsproblemer, men i den nationale ordblindtest er i kategori gul. Det er vores erfaring, at disse elever ved uddybende andre test ofte viser ordblindevanskeligheder svarende til de elever, som ender i rød kategori", skriver læsevejlederne og nævner, at uddybende test kan være Elbros Ordlister, Testbatteriet og Find det, der lyder som et ord.

Elever deles op i a- og et b-hold

De vestjyske læsefagfolk gør opmærksom på, at deres elever i gul kategori har været vant til at bruge ordforslag, siden den nationale ordblindetest blev indført for snart tre år siden.

"De vil være ilde stedt, såfremt konsekvensen af vejledningen er, at de i prøvesituationen ikke må anvende ordforslag", lyder det i høringssvaret, som er sendt ind af læsevejleder og ordblindelærer Lone Kaastrup-Hansen fra Sunds-Ilskov Skole.

Hver fjerde testes fonologisk usikker

Ifølge Undervisningsministeriets seneste opgørelse har 28.056 elever i folkeskolen gennemført den nationale ordblindetest, siden den blev præsenteret i februar 2015 og frem til august 2017:

  • 65 procent er testet ordblinde
  • 24 procent er testet usikre i fonologisk kodning
  • 11 procent er ikke testet ordblinde

Hun og hendes kolleger peger på, at ordblindetesten blev indført for, at man tidligt kunne sætte ind i forhold til at styrke elevenes selverkendelse og motivation og til at lære dem at arbejde strategisk med materialer som VAKS, stilladserende redskaber som skabeloner og brug af kompenserende it.

"De elever, der er udredt tidligt og er blevet tilbudt hjælp, uanset om de var i gul eller rød kategori eller er testet med tilsvarende test, bliver nu delt op i et a- og et b-hold", lyder advarslen.

Ordblinde i gul risikerer senere at havne i rød kategori

Læsefagfolkene gør opmærksom på, at de har en række resultater for de seneste tre år fra elever, der tidligt i deres skoleforløb er endt i gul kategori i den nationale ordblindetest, men når de senere i skoleforløbet har gentaget testen, er de endt i rød kategori, idet differencen til klassegennemsnittet stiger markant særligt i udskolingen.

"Vi risikerer derfor at stå med mange ordblinde elever i udskolingen, som ikke får den kompenserende hjælp, de har ret til og profiterer meget af. En hjælp, der efter vores opfattelse og erfaring ikke kompromitterer prøvens formål".

Læsevejlederne i Thisted bakker deres kolleger op

Læsefagfolkene fra Herning står ikke alene, men bakkes op af deres kolleger i Thisted Kommune. De skriver i et kort høringssvar, at de har samme erfaringer som i Herning Kommune.

"Vi har elever i 9. klasse, som er testet med blandt andet Testbatteriet. På baggrund af disse resultater er de blevet undervist i kompenserende hjælpemidler af Kompetencecentret, og undervisningen på klasserne er blevet tilrettelagt på baggrund af en antagelse om ordblindhed. De er ikke alle blevet testet med ordblindetesten, da det ikke er et lovkrav. Derfor er de ordblinde elever og skolerne temmelig udfordret af den nye vejledning om prøve på særlige vilkår", lyder det i opbakningen fra Thisted.

Læsefagfolkene i Herning opfordrer til, at det enten præciseres i prøvebekendtgørelsen, at målgruppen gælder ordblinde elever uanset testtyper, eller at den nye vejledning om prøve på særlige vilkår ændres.

Du kan læse den nye bekendtgørelse om prøve på særlige vilkår via dette link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
8.777 andre er allerede tilmeldt