Læsning
8   3

S om dyk i elevernes læseevner: Det handler ikke om reformen

Selvom de danske elever fra 4. klasse klarer sig dårligere i læsning to år inde i reformen, end de gjorde i 2011, skyldes det ikke problemer med reformen, lyder det fra Socialdemokratiet.

De danske 4. klasseelever scorer to år inde i reformen syv point færre, end de gjorde tre år før reformen.

Det viser dagens resultat fra den store internationale læseundersøgelse Pirls, der sammenligner 4. klasseelevers læseevner på tværs af landegrænser.

Artiklen fortsætter under banneret

Med den lavere pointscore falder de danske elever tilbage fra en delt 5. plads til nu at ligge på en delt 13. plads sammen med elleve andre lande.

Om Pirls

Pirls måler læsekompetence hos elever, som har modtaget fire års undervisning eller som er omkring 10 år. Danmark deltager med 7.100 elever fra både 3. og 4. klasse fra 186 skoler, der er repræsentativt udvalgt. I Pirls 2016 deltog elever fra 54 lande og 9 provinser eller regioner. Pirls står for Progress in International Reading Literacy Study. Danmark har deltaget i Pirls i 2006, 2011 og nu i 2016.

Det sker, selvom eleverne ellers i to år har haft både flere timer i dansk og flere undervisningstimer generelt.  

Men selvom ambitionen med reformen blandt andet lød på at løfte de svageste elever i dansk, er resultatet ikke udtryk for, at reformen ikke virker efter hensigten, lyder det fra Socialdemokraternes undervisningsordfører Annette Lind.

"Det er ærgerligt at se, at vi scorer dårligere denne her gang. Men jeg tror ikke, at det her er reformens skyld. Det burde i virkeligheden være anderledes, når vi jo netop har givet flere fagfaglige timer i dansk. Men jeg tror, at det handler om nogle andre ting. Jeg tror simpelthen, at det handler om, at der ikke har været nok resurser til at få løftet det her ordentligt".

"Som undervisningsordfører vil man naturligvis altid have, at eleverne klarer sig bedst muligt. Og det er også derfor, at vi har foreslået, at man sætter koblingsprocenten til fri- og privatskolerne ned til 71 procent og bruger den til et læseløft for de yngste", siger hun.

Hvad er koblingsprocenten?

Fri- og privatskolerne finansieres via den såkaldte koblingsprocent, der dækker over den procentdel, som staten tildeler fri- og privatskolerne i forhold til folkeskolen. Koblingsprocenten udregnes på baggrund af landsgennemsnitsprisen for en elev i folkeskolen. Koblingsprocenten er i forbindelse med de seneste to års finanslovsaftaler hævet fra 71 procent til 75 procent. Regeringen foreslår i deres finanslovsudspil, at procenten hæves til 76 procent til næste år. 

S: Det handler om variationen af undervisningen

Undersøgelsen slår også fast, at der ikke findes evidens for, at antallet af timer har betydning for elevernes læseevner.

Samme konklusion var forskerne fremme med tilbage i 2013, da den daværende Socialdemokratiskledede regering præsenterede sit forslag til en ny skolereform, der gav flere timer til eleverne.

Den gang var daværende undervisningsminister Christine Antorini dog ikke enig i forskernes udlæg af deres egen data. I stedet mente hun, at man godt kunne bruge tallene til at sige, at flere timer gør eleverne dygtigere.

Skulle I have lyttet til forskerne, da de sagde, at antallet af timer ikke ser ud til at have en gavnlig effekt?

"Nu har jeg selv været dansklærer, og jeg tror rigtigt meget på, at det er metoden og måden, man underviser på. Og derfor bliver man nødt til at have noget mere varieret undervisning, også inden for læsning. Men det kræver nogle resurser, så man har nogle ting at arbejde med", lyder det fra Annette Lind.

Folkeskolen.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Christine Antorini. 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.090 andre er allerede tilmeldt