Læsning
7   40

Antorini fejlfortolkede: Flere timer giver ikke bedre læsere

Der er ingen sammenhæng mellem antallet af timer og elevernes læseevner. Sådan konkluderer en ny stor international undersøgelse for anden gang i træk. Men da den kom første gang, troede daværende undervisningsminister Christine Antorini ikke på den.

Vi kan ikke finde bevis for, at eleverne lærer mere af flere skoletimer.

Sådan sagde forskerne bag resultaterne fra de internationale undersøgelser Pirls og Timss, der på tværs af landegrænser henholdsvis sammenligner 4. klasseselevers læseniveau og elevernes kompetencer i matematik og naturfag.

Forløbet op til forhandlingerne om reformen

4. december: 

Regeringens reformudspil »Gør en god skole bedre«, hvor det står klart, at alle elever i skolen skal have flere timer, offentliggøres.

11. december:

Pirls og Timss præsenteres, og Ministeriet for Børn og Undervisning udsender pressemeddelelsen: »Fejlfortolkning af Timss og Pirls: Flere timer giver alt andet lige bedre resultater«.

19. december:

Møde mellem topembedsmænd og forskere. Forskerne har den overbevisning, at de fik en uforbeholden undskyldning. Op til mødet er der en mailkorrespondance mellem forskerne og ministeriet, hvor ministeriets fejlslutninger bliver grundigt forklaret.

22. januar:

Christine Antorini genfremsætter de urigtige oplysninger fra pressemeddelelsen på et åbent samråd for børne- og undervisningsudvalget.

Og samme konklusion kom forskerne bag Pirls frem til i dag, da de præsenterede Pirls 2016.

Tilbage i 2013 mente daværende undervisningsminister Christine Antorini ellers ikke, at den konklusion holdt i retten.

Artiklen fortsætter under banneret

I en pressemeddelelse skrev Undervisningsministeriet i december 2013, at der simpelthen var sket en fejltolkning af resultaterne fra de to undersøgelser.

"Der er intet belæg i hverken Timss eller Pirls for at konkludere noget endegyldigt om sammenhængen mellem elevresultater og timetal i de enkelte fag", lød det blandt andet i pressemeddelelsen den 11. december 2013.

Konklusioner fra de to store internationale undersøgelser kom umiddelbart på et noget ubelejligt tidspunkt for den daværende undervisningsminister. Christine Antorini havde nemlig kun en uge forinden fremlagt regeringens bud på en ny skolereform, der ville give flere timer til alle elever.

Forskerne fastholdt deres konklusion. Og kaldte i en intern mail til ministeriets topembedsmænd pressemeddelelsens udlægning for "lidt pinlig".

Det fik dog ikke Christine Antorini til at trække sin kritik tilbage. I stedet gentog hun sin udlægning af rapporterne for øjnene af forskerne ved et efterfølgende samråd om sagen i januar 2014.

Ny rapport, men samme konklusion

Selvom den store hovedkonklusion fra dagens Pirls-rapport må være Danmarks tilbagegang fra en delt 5. plads til en mere beskeden 15. plads, er det værd at bemærke, at rapporten samtidig på ny fastslår, at det ikke er muligt at finde en sammenhæng mellem antallet af timer og elevernes læseevner.

Og det gælder både i en international sammenligning, og når man sammenligner de danske elevers resultater op mod hinanden.

Jan Mejding, der både stod i spidsen af den danske del af Pirls dengang og i dag, husker tydeligt uoverensstemmelserne med Christine Antorini.

"Vi prøvede at forklare ministeren, at man ikke kunne bruge resultaterne til at sige, at flere timer i sig selv giver et bedre resultat. Nu har vi så kigget på det igen, og heller ikke denne gang kan vi se, at der er noget, der tyder på, at det har en effekt. Hverken når vi kigger internationalt eller isoleret på de danske elever", siger han i dag til folkeskolen.dk.

Hvad er pirls og timss

I dag udkom Pirls 2016, som for tredjegang måler og sammenligner læseniveauet for 4. klasseelever. Timss sammenligner 4. klasseelevernes niveau i matematik og naturfag. Du kan finde omtalen af resultaterne fra den seneste Timss her.

Forsker: Det handler ikke bare om flere timer

I årets undersøgelse finder forskerne ingen sammenhæng mellem antallet af dansktimer og deres læseevner.

Og sammenlignes de danske resultater med andre lande, er konklusionen den samme. Eksempelvis peger rapporten på, at eleverne i Finland og Nederlandene har signifikant flere timer i deres hovedsprog. Alligevel klarer Finland sig signifikant bedre, mens Nederlandene er på niveau med Danmark.

De nye resultater får Jan Mejding til at gentage konklusionen fra 2013.

"Antallet af timer har selvfølgelig en betydning, men det er ikke antallet i sig selv, som er afgørende. Det vigtig er kvaliteten af undervisningen".

"Det handler ikke bare om at give eleverne flere timer. Der skal noget andet til, hvis man gerne vil se en effekt", siger han.

Læs Folkeskolens gennemgang af forløbet fra 2013 her


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.498 andre er allerede tilmeldt