Belønningsledelse virker lige godt for ledere i det private og det offentlige, hvorimod ledelsestræning i brug af visioner virker bedre over for medarbejdere i det offentlige, viser forskningsprojekt, som skoleleder Lars Eriksen fra Sct. Hans Skole i Odense har deltaget i.

»Lærerne skal 
kunne se meningen 
med det, de laver«

Synlighed gennem samtale og gentagelse. Det er blevet kongstanken bag skoleleder Lars Eriksens måde at lede lærerne på. Han har fået større gennemslagskraft som leder på Sct. Hans Skole i Odense efter at have været på efteruddannelse.

Publiceret
Skoleleder Lars Eriksen har deltaget i et forskningsprojekt med ledelsestræning. Lærer Morten Relster (til højre) kan godt mærke, at han har fået en mere synlig leder.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Meget af det handler om flid. At arbejde med at gentage visionen for skolens retning, så personalet kan se, hvorfor der skal ske noget nyt«, siger Lars Eriksen.

Han er en ud af 115 skoleledere, som er blevet efteruddannet i belønnings- og visionsledelse som led i et omfattende forskningsprojekt, Leap, der har fokus på ledelse, motivation og resultater. En af projektets konklusioner er, at netop denne kombination af ledelsestræning giver skolelederne de bedste forudsætninger for at bedrive et aktivt lederskab - og det giver resultater i form af mere motiverede lærere.

Lars Eriksen har været skoleleder for Sct. Hans Skole i Odense siden 2005 og startede med at bedrive skoleledelse allerede i 1988. »Der er sket store ændringer på ledelsesområdet. Dengang var det ikke meningen, at lederen skulle blande sig. Nu er vi mere på«.

Derfor er det også ekstra vigtigt, at skolelederne formår at kommunikere ordentligt med deres lærere, mener Lars Eriksen:

»Jeg synes egentlig, at alle skoleledere burde have en efteruddannelse. Der kommer mange ting oppefra, som man som lærer har en naturlig modvilje over for, fordi det ikke bliver forklaret. Det er skolelederens opgave at sørge for at få indarbejdet ting som reformer og arbejdstidsregler på en måde, så det passer til skolen og medarbejderne, men også så lærerne kan se en mening med det, de laver«.

Vorherre til hest

Sct. Hans Skole blev opført i 1878 og var under anden verdenskrig både kaserne og lazaret for besættelsesmagten. I dag er det en stor moderne folkeskole med ti årgange og tre dimensioner, der sætter fokus på blandt andet globalisering og innovation.

»Der kan du se et eksempel på synligheden«, siger Lars Eriksen og peger på væggen på lærerværelset, hvor skolens vision og mission på print er hængt op over opslagstavlen. Ved bordet ved siden af sidder Maria Christophorou, som er pædagog på skolen. Hun fortæller om et tværfagligt projekt, som eleverne har lavet for nylig:

»Det handlede om sprog, og om hvordan bandeord som for eksempel 'vorherre til hest' opstår. Så vi fik eleverne til at gå tilbage i historien og se, hvilke udtryk man brugte dengang, hvad de betød og har betydet for, hvordan man bander i dag. Dernæst skulle de skrive ordene ind i nogle billedprogrammer, printe dem ud og skære dem til, og slutteligt fik de mulighed for at male dem på en plade i byen«.

Denne form for tværfaglige projekter og holdarbejde har ifølge Maria Christophorou været en del af skolen i lang tid, men hun kan se en forandring de senere år, hvor Lars Eriksen har anvendt sine nye ledelsesredskaber.

»Det er selvfølgelig svært at præcisere, om de frie rammer til større projekter kommer lige præcis fra ledelsen. Det kommer mange steder fra, men ledelsen betyder noget, og jeg har kunnet mærke en forskel i synligheden og kommunikationen på det sidste«, siger hun.

Tal med dine medarbejdere

Lars Eriksen føler også selv, at efteruddannelsen har flyttet ham: »Jeg kan mærke, at arbejdet med kommunikation mellem mig selv og personalet har virket«, siger han. »Medarbejderne er i hvert fald indstillede på at følge den retning, som jeg sætter. Jeg tror, det er, fordi der er forståelse for, hvorfor vi skal bevæge os derhen«.

Og så er kommunikation og synlighed selvfølgelig ikke gjort ved blot at hænge visionerne op på lærerværelset, pointerer skolelederen:

»Man skal huske på, at ledelse også er slidsomt, forstået på den måde at man skal være vedholdende med at begrunde sine valg over for lærerne. Man kan ikke bare sige: 'Fordi jeg siger det', når man leder lærere, for de skal også selv stå i situationer over for elever og forældre, hvor de skal begrunde skolens valg og retning.

Derfor sender Lars Eriksen løbende mails ud til personalet, hvori han forklarer udviklingen for skolen. Han arbejder også på at styrke incitamentet for den enkelte lærer, og det er en helt praksisnær opgave, fortæller han. »Jeg gør det ganske enkelt ved at tale med dem hver især og forstå, hvad der driver dem«.

En god leder skal begrunde

I sofaen på lærerværelset sidder lærer Morten Relster og arbejder ved sin computer.

»Jeg synes altid, at Lars' tilgang til personalet har været at give frie rammer, men jeg kan godt mærke den øgede synlighed, som jeg også selv bruger«, siger han og henviser til sit arbejde på innovationslinjen, som er en af de tre dimensioner, skolen fokuserer på. »Ligesom Lars gør vi også meget for, at målet med undervisningen er tydeligt«.

Et af Sct. Hans Skoles mål har været at få skabt kulturmøder på skolen, og i den forbindelse har flere lærere fra kinesiske folkeskoler været på besøg på skolen.

»Selv om vi sammenligner det danske skolesystem med det kinesiske i forhold til effektmåling, ser kineserne selv meget op til vores skolemodel«, fortæller Lars Eriksen, mens han står i skolens indgangshal, hvor der hænger flag fra mange forskellige lande ned fra loftet, heriblandt det kinesiske.

»Lige nu arbejder jeg på, om vi skal have kinesisk ind i skolen som sprogfag, men det kræver meget forberedelse«, siger han og reflekterer over, hvordan han med baggrund i sin nyerhvervede ledelsestræning ville forklare det initiativ til personalet:

»Ja, det er jo så der, at jeg vil henvise til vores internationale vision. Vi ønsker, at vores elever skal kunne klare sig i en global verden og kunne begå sig blandt fremmede kulturer, men hvordan skal de kunne det, hvis de aldrig har mødt dem? God ledelse handler i høj grad om at kunne være i stand til at give en begrundelse for, hvorfor skolen skal flytte sig«, siger Lars Eriksen.

Ny undersøgelse: Stort behov for at klæde skoleledere på