Autisme-spektret
1   15

Udsigt til virtuel hjemmeundervisning bekymrer autismeforeningen

Landsforeningen Autisme hører ofte fra blandt andre forældre, lærere og psykologer, som vil udvikle virtuel undervisning til autistiske elever med skolevægring. Formanden frygter, at det vil føre til besparelser, som vil isolere eleverne derhjemme.

Hen over sommeren har Landsforeningen Autisme fået præsenteret flere forslag til, hvordan autistiske elever med skolevægring kan blive undervist i hjemmet via en computer. Initiativtagene håber, at de med en blåstempling fra autismeforeningen lettere kan opnå støtte fra fonde til udviklingen af fx en app eller undervisningsforløb via Skype.

Autismeforeningens landsformand, Heidi Thamestrup, er med på, at virtuel undervisning kan løse et akut problem her og nu. Alligevel advarer hun imod den tilgang til problemet med skolevægring.

Artiklen fortsætter under banneret

"De fleste børn med autisme vil gerne være sociale, men de har brug for massiv støtte for at kunne lære, hvad de skal sige, efter at de har præsenteret sig. Derfor skal de ikke isoleres hjemme ved deres computere. De skal gå i en skole, hvor rammerne er tilpasset dem, og hvor lærerne kender til autisme, så de kan få et liv som andre unge", siger Heidi Thamestrup.

Isolation kan få børn til at begå selvmord

Landsforeningen har i de senere år spurgt forældre, hvordan deres børn med autisme har det med at gå i skole. Svarene viser, at skolevægring er et udbredt problem. Hvert tredje barn med diagnosen har ikke har en fast skolegang, og nogle kommer ikke i skole i halve eller hele år.

"Forældrene kan ikke få deres børn i skole, fordi skolen ikke passer til dem. Det gør børnene angste for at komme i skole. Jeg er bekymret for, at kommunerne vil se det som en nem og billig løsning, hvis de kan undervise disse elever virtuelt, for så behøver de ikke gøre noget for at tilpasse skolen", siger Heidi Thamestrup.

Det vil få konsekvenser, advarer hun.

"Jeg har ingen undersøgelser at dokumentere det med, men i landsforeningen hører vi om børn med autisme, som begår selvmord, forsøger at begå selvmord eller taler om selvmord som følge af isolation".

Kommuner vil ikke være motiveret for at tilpasse skolen

At streame undervisningen, så en skolevægrende elev med autisme kan følge med i klassens liv hjemmefra, kan være en mulighed, mens man arbejder på at få eleven tilbage i skole, anerkender Heidi Thamestrup.

"Det vil kunne fastholde elevens tilknytning til klassen. Men det vil være naivt at tro, at det vil ske på den måde, for vi ser en tendens til, at kommunerne bruger så få penge på inklusion som muligt. Skolevægring er et symptom på, at skolen ikke er indrettet til eleven, så der skal ske en ændring for at få eleven tilbage", siger landsformanden.

Hun tilføjer, at det kræver personale, som har tid til at skabe og vedligeholde en relation til eleven, og som ved, hvad eleven skal beskyttes imod.

"Sker det, kan børn med autisme klare meget, men det koster i lønkroner, så det vil kommunerne ikke være motiveret for, hvis de kan opfylde lovkravet om undervisning på en billigere måde".

Elever med autisme har brug for at komme ud blandt andre

Når folk henvender sig til Landsforeningen Autisme med en ide til virtuel undervisning, siger Heidi Thamestrup lige ud, at hun ikke kan bakke deres projekt op på grund af sin bekymring for, at kommunerne vil se det som en billig løsning på et alvorligt problem.

"Det er lidt synd, for folk synes, de har set lyset. Jeg har blandt andet fået en henvendelse om Skype-undervisning fra en lærer, som selv har en søn med autisme. Han blev lidt flov, for han kunne godt forstå min bekymring. Hans intention er god nok, og han virker fagligt velfunderet, så han bør bestemt bruge sin viden til at løse problemet. Det skal bare være på en måde, som ikke isolerer eleverne foran deres computere, for der udvikler de sig hverken fagligt eller socialt. De skal ud at forholde sig til andre, for de har også brug for at få en uddannelse og et job".

Bekymring skal frem i lyset for at få sat samfundsperspektiv på

Det er ofte forældre, som vil udvikle virtuel undervisning til elever med autisme. Det skyldes, at de er desperate, mener Heidi Thamestrup.

"De er bange for, at deres børn ikke lærer noget fagligt, men for at kunne lære skal barnet trives, og det sker ikke, når barnet isoleres derhjemme", siger Heidi Thamestrup og peger på en anden konsekvens ved skolevægrende elever.

"Vi har forældre, som mister deres job eller selv siger op, fordi de er nødt til at undervise deres børn derhjemme. Det skaber fattige familier, og forældrene ender med selv at blive 'autistiske', fordi de mister deres venner til fordel for et autismenetværk, som ofte udelukkende foregår på Facebook, i og med at deltagerne altid er hjemme hos deres børn".

Heidi Thamestrup er klar over, at hun ikke kan forhindre folk i at gå videre med deres ideer.

"Men jeg kan få min bekymring frem i lyset, så vi kan få sat perspektiv på, om virtuel undervisning er det skoletilbud, vi vil give børn med autisme", siger Heidi Thamestrup.

Elevens skole har stadig ansvaret for den sygemeldte elev

Den socialøkonomiske virksomhed Virtus er blandt dem, som forgæves har henvendt sig til autismeforeningen med en ide om at udvikle en virtuel skole til elever med længere fravær, der for eksempel skyldes en længere sygdomsperiode, kronisk sygdom eller af autisme.

Charlotte Bredahl Jacobsen fra Virtus afviser, at den virtuelle skole vil isolere eleverne.

"Man kan sagtens forestille sig elever, som vil synes, det er fedt med en virtuel skole, for så slipper de for at møde på skolen - de kan bare tænde for computeren. På samme måde kan der være skoler, som tænker, at her er en billig løsning på problemet med en skolevægrende elev. Men det er vigtigt for os, at den virtuelle skole bygger bro til elevens klasse. Derfor bliver skolen ikke et selvstændigt undervisningstilbud. Det er et supplement, for det er stadig elevens skole, som har ansvaret for undervisningen", siger projektlederen.

Hun peger samtidig på, at eleverne skal visiteres til den virtuelle skole. Hvordan det skal foregå, vil Virtus samarbejde med PPR-ledernes faglige forening om. Det bliver heller ikke gratis for skolerne at bruge redskabet, men prisen er endnu ikke fastlagt.

"Det skal vi have regnet på, men tanken er, at vi skal gøre det realistisk for skolerne at bruge den virtuelle skole", siger Charlotte Bredahl Jacobsen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
8.652 andre er allerede tilmeldt
Vind et weekendophold

Like Folkeskolen på Facebook og deltag i lodtrækningen om et weekendophold for to på et af de skønne Sinatur-hoteller med alt betalt!