Finland
4   35

Skolepolitiker: Finland har tillid til lærerne

Folketingets Undervisningsudvalg har i denne uge været på besøg i Finland for at se nærmere på det finske skolesystem. "Hvis jeg skal være helt ærlig, så vil jeg meget hellere have det skolesystem, der er i Finland", siger SF-politiker Jacob Mark.

Ni medlemmer fra Folketingets Undervisningsudvalg samt undervisningsminister Merete Riisager har de seneste fire dage været på besøg i det finske skolesystem. Det har budt på møder i både undervisningsministeriet, skoler og på den finske læreruddannelse.  

Det finske skolesystem er kendt for gode faglige resultater i  Pisa-undersøgelserne og sine universitetsuddannede lærere. Det har da også været et yderst positivt møde med det finske skolesystem, fortæller Jacob Mark, der er SF' undervisningsordfører og gruppeformand, på en telefonforbindelse fra Finland.  

Artiklen fortsætter under banneret

"Hvis jeg skal være helt ærlig, så vil jeg meget hellere have det skolesystem, der er i Finland. Jeg synes, vi har begået nogle alvorlige fejltrin i Danmark", siger han  

Intet testregime 
"Det, som jeg rigtig godt kan lide ved det finske skolesystem, og som jeg er blevet bekræftet i herovre, er, at de  ikke har  et testregime med nationale tests og målstyring. Det vil de ikke have, for de har tillid til, at lærerne er dygtige nok. Hvis der er er en god læreruddannelse, og vi har tillid til lærerne, så får vi også dygtige elever.  Det  skal vi lade os  inspirere af", fortæller Jacob Mark.  

Derudover peger han også på,  at  de har en kortere  skoledag, og alligevel klarer de finske elever sig fagligt bedre end  de danske. Det viser  ifølge  ham, at det kan betale sig  at prioritere kvalitet frem for kvantitet.  

Når turen i dag går hjem igen til Danmark, tager Jacob Mark tre punkter med hjem til den politiske hverdag.  

"For det første er vi nødt til at se på skoledagens længde. Det giver ikke mening, at vores børn går så lang tid i skole, fordi vi har en ide om, at flere timer giver mere læring", siger han og tilføjer, at børnene i de små klasser har helt ned til 21-26 timer om ugen, mens de ældste elever har op til 30 timer. Det giver ifølge ham mere tid til lærernes forberedelse og mere kvalitet i de timer, der er tilbage.  

Inspirere, ikke bare kopiere 
"Jeg synes også, at  vi skal af med de nationale tests. Lad os give lærerne tid og mulighed for at evaluere mere og tage udgangspunkt i de enkelte elever. Endelig mener jeg også, at vi skal diskutere om læreruddannelsen skal laves om", siger Jacob Mark, der dog  ikke har lagt sig helt fast på, hvordan uddannelsen skal ændres. Han er dog vild med, at de finske lærerstuderende har mere tid ude i praksis i løbet af deres uddannelse.   

"Jeg synes,  vi  skal lade  os  inspirere af de mange  gode ting, de gør i  Finland og prøve at implementere nogle af dem i det danske  skolevæsen", siger  han og medgiver, at den finske model ikke bare kan kopieres  direkte til danske skoler.   

"Vi kan skære ned i  antallet af tests og vi kan også godt gøre skoledagen kortere og prioritere kvalitet i undervisningen. Det kan man godt, hvis man vil politisk. Og det kommer vi til at arbejde for", lover SF'eren og fortæller, at oplevelserne i Finland allerede har givet anledning til både gode snakke og debatter blandt de deltagende politikere.   

Jacob Mark vil hen over weekenden blogge om sine oplevelser fra mødet med det finske skolesystem på folkeskolen.dk.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind et weekendophold

Like Folkeskolen på Facebook og deltag i lodtrækningen om et weekendophold for to på et af de skønne Sinatur-hoteller med alt betalt!