Byværkstedet blev åbnet med boller, eleverne selv havde bagt, og taler fra blandt andet to piger fra 5. klasse på skolen.

Elever har designet nyt udeområde i H&D

På Gadehaveskolen i Høje-Taastrup er et udeareal blevet lavet om til et nyt, indbydende byværksted, hvor der både er plads til køkkenhave, hyggekroge og reparation af cykler. Bag designet står elever fra skolens 4.-6. klasser, som har udviklet stedet i håndværk og design.

Publiceret
Hyggekroge til at hænge ud i var et af elevernes helt store ønsker til det nye byværksted. Dem er der kommet masser af nu.
Eleverne har selv været med til at slæbe fliser og bygge højbede, hvor der står krydderurter, som eleverne kan bruge i madkundskab. Alt sammen af genbrugsmaterialer fra skolen eller lokalområdet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden marts har eleverne i 4.-6. klasse på Gadehaveskolen i Høje Taastrup brugt alle deres håndværk og design-timer på at lave et udeareal på skolen om til et såkaldt 'byværksted' - et område, som skolens elever kan bruge til lektielæsning, gruppearbejde eller til bare at hænge ud i, og som lokalområdet også kan bruge som eksempelvis cykelværksted.

Ved selv at være med til at bestemme, hvad området skulle indeholde, har eleverne fået et sted fyldt med lige netop de ting, de selv har ønsket. Det fortæller håndværk og design-lærer på Gadehaveskolen, Sølvi Hansen, der sammen med andre lærere fra skolen har stået for forløbet i samarbejde med arkitekter fra tegnestuen Arkilab.

"Eleverne er blevet inspireret meget af arkitekterne til, hvad der kunne lade sig gøre på området - og deres helt store ønske har været hyggekroge, hvor man kan hænge ud. Legepladser og fodboldbaner har vi, men der manglede steder, hvor man kan sidde og hygge sig sammen", forklarer Sølvi Hansen.

Fyn-lærere: Arkitektur gør håndværk og design-faget konkret

Hun fortæller, at det var svært at engagere eleverne i starten af forløbet, fordi de havde svært ved at forestille sig, at deres ideer kunne komme ud i virkeligheden. Men efterhånden som projektet blev mere konkret, har eleverne været meget interesserede i det.

Eleverne har lært, at processer tager tid

Forløbet har været opdelt i flere faser. Først holdt arkitekterne oplæg om, hvad et byværksted kan være, og eleverne har selv ledt efter inspiration på nettet. Senere er eleverne gået mere konkret til værks med først drømme om, hvad de gerne ville have, og senere modeller af det.

"Vi fik hurtigt lagt drømmen om en swimmingpool ned - sådan én kan vi trods alt ikke bygge - men eleverne har lavet plancher med billeder og tegninger af konkrete ideer, som de har vist hinanden og arkitekterne. De har også fået undervisning i at lave modeller i det rette målestok, så der har også været matematik inde over", forklarer Sølvi Hansen.

Til sidst har eleverne i små grupper hjulpet til med at bygge selve byværkstedet op og inviteret til fernisering, hvor de selv bagte boller, lavede plakater og holdt tale.

Jelved: Arkitektur skal have plads i skolen

"Eleverne har lært, at der kan være en lang proces bag, når man vil lave noget. Alting tager tid - der er mange faser og overvejelser, ideerne skal skitseres, der skal laves modeller, og materialer skal undersøges", siger hun og fortsætter:

"Men jeg tror også, de har lært, at der kommer noget ud af den lange proces. De har lært tålmodighed, og de har set, at deres egne ideer er blevet til noget meget konkret, de selv kan bruge til noget."

Genbrugte materialer fra skole og lokalområdet

En vigtig del af projektet har også været at lære eleverne om genbrug, fortæller Sølvi Hansen. Eleverne har været på rundvisning på områdets genbrugsstation for at høre om genbrug, og langt størstedelen af materialerne i det nye byværksted er genbrugte.

"Det har været vigtigt for os og arkitekterne at undervise eleverne i, hvorfor genbrug er smart. Vi har fået fliser med fejl i gratis, og vi har genbrugt nogle gule jernstænger fra skolen til et ophæng til cykler. Vi har sat forskelligt værktøj fast i wirer ved stativerne, så nu kan både eleverne og folk fra området lappe deres cykler i byværkstedet", siger hun og fortsætter:

"Helt generelt har det været vigtigt, at det her både er for skolen og for området. Eleverne har efterspurgt hyggekroge, hvor de kan hænge ud i frikvarterer eller bruge til gruppearbejde, og det har området helt generelt også manglet. Legepladser er der nok af, men der har manglet steder til afslapning og hygge."

Elevernes tanker skal ud i virksomhederne

Et anderledes H&D-projekt

I starten virkede det som et diffust projekt for Sølvi Hansen at skulle ombygge et udeområde i håndværk og design-undervisningen - men heldigvis har det været godt med arkitekternes anderledes faglighed i projektet.

"Først tænkte jeg, at det her kan vi da ikke finde ud af som lærere. Men med arkitekterne inde over med oplæg og masser af ideer til inspiration er det gået rigtig godt, så efterhånden, som det har taget form, har det været meget interessant at være med - og et meget anderledes projekt end vi er vant til i håndværk og design", siger hun og fortæller, at det bliver overvejet at have et lignende forløb næste skoleår med andre udeområder ved skolen - igen i håndværk og design-undervisningen.

Udviklingsprojektet af det nye byværksted er finansieret af Høje-Taastrup Kommune, Gadehaveskolen og Statens Kunstfonds Huskunstnerordning.

Specialskole har bygget udendørs arbejdspladser til lærerne