Håndværk og design
1   3

Fyn-lærere: Arkitektur gør håndværk og design-faget konkret

I et stort efteruddannelsesforløb har 39 håndværk og design-lærere over fem måneder lært, hvordan arkitektur kan bruges i det nye fag. Det har givet mange nye muligheder, lyder det fra lærer.

Modelbyggede drømmeværelser i den rigtige målestok og utopiske bibliotekslokaler fyldt med vrøvleord. Flotte børster, kreative brødkurve og knive med fintslebne skæfter.

Arkitektur kan være mange ting. Det har 39 håndværk og design-lærere i Faaborg-Midtfyn Kommune lært igennem det seneste halvår, hvor de har været på et efteruddannelsesforløb finansieret af 1,7 millioner fra A.P. Møller Fonden.

Artiklen fortsætter under banneret

Kommunen søgte fonden sammen med Dansk Arkitektur Centers (DAC) undervisningstjeneste har stået for planlægning og afvikling af en række kursusdage, hvor lærerne har fået øjnene op for, hvordan de kan bruge arkitektur i undervisningen i håndværk og design.

"I starten kunne jeg ikke se meningen med at bruge arkitektur i håndværk og design, men jeg opdagede hurtigt, at arkitektur er meget mere end bygninger. Det har været meget spændende at være med - enormt inspirerende og lærerigt med både teori og det praktiske", fortæller lærer Anja Møller fra Espe Skole, som oprindeligt er uddannet på et håndarbejdsseminarium og underviser to 4. og 5. klasser i håndværk og design. Hun tilføjer:

"Der har været en rigtig god blanding af teori, praksis, inspiration og mærkelige opgaver, som har tvunget os til at tænke ud af boksen. Jeg har boblet af energi efter hver kursusdag."

Arkitektur er konkret for eleverne

Også lærer Pernille Kann fra Brahesminde Skoles afdeling Svanninge Skole var tilfreds med kurset. Hun har lige nu to 4. og 6. klasser i håndværk og design.

"Det har været super spændende at være med i forløbet med dygtige undervisere og et gennemtænkt program, som har været både afvekslende og inspirerende med en masse hands-on. Arkitektur er noget, vi alle sammen bruger hver dag, så det bliver også meget konkret for eleverne", siger hun.

Pernille Kann er oprindeligt uddannet keramiker, så det er ikke nyt for hende at tænke i design - men hun har alligevel fået øjnene op for, hvor vide rammer arkitektur har, og hvor meget hun kan bruge det i sin undervisning fremover:

"Der er virkelig mange muligheder - fra den helt store skala ned til de mindste detaljer - som kan inspirere til håndværk og design-faget. Kurset har også givet inspiration til, at vi kan arbejde med innovation, miljøproblemer og meget andet i faget, hvor eleverne kan finde kreative løsninger med arkitekturen - det åbner op for helt nye muligheder."

Lærerne kan lære af hinanden

Som afslutning på kursusdagene med DAC inviterede lærerne med deres 4., 5. og 6. klasseelever alle interesserede til en præsentation af de mange forskellige undervisningsideer og produkter, forløbet har ført til på skolerne.

Nogle havde designet brugskunst som brætspil, brødkurve og briller, mens andre havde arbejdet med den mere rumlige arkitektur for at designe og modelbygge drømmeværelser, gode uderum eller et inspirerende biblioteksrum på skolen.

Og netop inspirationen fra fagfæller fra andre skoler i kommunen har været et plus ved kurset, fortæller lærer Anja Møller:

"Det har især været fedt at udveksle ideer med lærere fra andre skoler. Det burde vi nærmest gøre tre gange årligt, så vi ikke selv skal opfinde den dybe tallerken hver gang ude på de enkelte skole".

År 2: Efteruddannelse og praksisfællesskaber

Ideudvekslingen mellem lærere på tværs af kommunens skoler fortsætter som en del af det projekt, A.P. Møller Fonden har finansieret. Det fortæller pædagogisk konsulent i Faaborg-Midtfyn Kommune, Mona Pagaard Nielsen, som er tovholder på projektet.

"Næste skoleår er der et forankringsaspekt, som betyder, at der skal oprettes praksisfællesskaber - både ude på skolerne, hvor jeg skal mødes med ledere og lærere for at se på, hvordan faget kan foldes godt ud på de enkelte skoler, men også på tværs af skolerne", forklarer hun og fortsætter:

"Det er tænkt som 2-3 timer af gangen, men lærerne siger: 'Giv os en halv eller hel dag'. De vil virkelig gerne mødes og inspirere hinanden i det nye fag, og de er meget nysgerrige på, hvordan andre griber det fat. De har i dén grad grebet hinandens input under kursusforløbet, og jeg forventer, de også vil gøre det senere".

Hun fortæller, at baggrunden for hele projektet er, at Faaborg-Midtfyn Kommune lå svagt på kompetencedækningen i håndværk og design. Derfor skal en lang række lærere næste skoleår også fuldt kompetenceudvikles i faget på professionshøjskolen UC Lillebælt - finansieret af en pulje, kommunen har afsat for at kunne leve op til kompetencedækningskravet i 2020.

"I 2020 skal der være fuld kompetencedækning i fagene, men ligesom mange andre steder var vi bagud i det nye fag. Men vi vil ikke bare smede sløjd og håndarbejde sammen, så i stedet har vi valgt at ryste posen for at fusionere de to fag på en måde, så design og innovation kom i højsædet", siger Mona Pagaard Nielsen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
3.870 andre er allerede tilmeldt