Formanden for It-vejlederne så hellere, at It-branchen bidrog med en donation, så alle danske elever kunne få en lille micro:bit at programmere, ligesom den BBC med hjælp fra en række sponsorer har givet til de engelske skoleelever.

Ni ud af ti vil have selvstændigt it-fag i folkeskolen

En tredjedel af danskerne mener, at folkeskolen ikke i tilstrækkelig grad giver eleverne tidssvarende it-kompetencer, og langt de fleste vil gerne have et selvstændigt it-fag i folkeskolen, viser ny undersøgelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

89 procent af alle danskere vil have it- og teknologiforståelse på skoleskemaet i folkeskolen, og kun 11 procent mener, at skolen i høj grad giver eleverne de it-kompetencer, de skal bruge for at begå sig i morgendagens samfund. 57 procent mener, det sker i nogen grad.

Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Statistik.

Diskussionen om nødvendigheden af en selvstændigt it-fag har kørt på højtryk det seneste halve år og er indtil videre resulteret i, at en arbejdsgruppe er ved at lave indhold til et etårigt valgfag i udskolingen, som Undervisningsministeret arbejder på at få indført som en treårig forsøgsordning.

Høring: Er der brug for et it-fag i folkeskolen?

Brancheforeningen It-branchen er varm fortaler for et selvstændigt fag, og de mener, at undersøgelsens resultater er "et folkeoprør mod de politikere, der ikke kan se vigtigheden af at få it- og teknologi ind som et skabende og kreativt fag i folkeskolen".

"Vi står i en virkelighed, hvor det at kunne forstå kodning og skabe løsninger i en digitaliseret verden, er lige så vigtigt som at kunne læse og regne. Det ved danskerne godt, og de ønsker, at opgradere folkeskolen til den virkelighed, som børnene allerede møder i dag," udtaler direktør Birgitte Hass i en pressemeddelse.

It-vejlederne: It-kompetencer er ikke lig med kodning

Formand for It-vejlederforeningen John Klesner mener dog, at man skal være varsom med at sætte lighedstegn mellem kodning og det at skabe digitalt.

"Sprogbruget er meget upræcist i øjeblikket, og når fra branchens side snakkes om kodning, menes der ofte programmering", siger han.

Clio laver selvstændig it-fag-portal - Gyldendal vil have it ind i alle fag

It-vejlederformanden er tilhænger af, at man indfører et selvstændigt it-fag for at give eleverne de nødvendige færdigheder, der gør det muligt, at it kan inddrages i alle fag.

Her går diskussionen ofte på, hvem der skal undervise i et it-fag, da der er et stort efterslæb på efteruddannelse i it-didaktik blandt de danske folkeskolelærere.

Debat: Hvem skal undervise i it i folkeskolen 

"Når it-branchen og Dansk Industri blander sig i den offentlige dialog, så handler det ofte om, at de gerne vil bidrage til undervisning og efteruddannelse. Jeg ser hellere, at vi kigger på den engelske model, hvor alle elever har fået et micro:bit-kodesæt til 150 kroner", siger John Klesner og tilføjer:

"En donation fra branchen på 2 millioner kroner kan altså være med til at flytte fokus til, at it er i alting nu og ikke er noget, der kun foregår foran en skærm".

Læs mere

Læs hele undersøgelsen fra Danmarks Statistikher