Mange elever på Høje Kolstrup Skole spiller på plastikinstrumenter. ”Tværfløjte, klarinet og basun er plastikinstrumenter. De koster måske 800 kroner – normalt ville instrumenterne koste måske 6000 per stk.”, siger musikskolelærer og koordinator på projektet Michael Jeberg

Høje Kolstrup Skole giver de yngste mere musik i skolen

I tre år fik et musikprojekt i indskolingen på Høje Kolstrup Skole støtte. Nu er støtten ophørt, men projektet kører videre, fordi både skole og musikskole tror på, at projektet gør forskel for eleverne.

Publiceret

Orkester for alle på HøjeKolstrup

Orkester for alle på Høje Kolstrup er et samarbejdsprojektmellem Aabenraa Musikskole og Høje Kolstrup Skole. Projektetsformål er at give børnene i Høje Kolstrup mere musik ihverdagen.

Alle børn i 2. og 3. klasse vil få ekstra musikundervisning. Alundervisning er gratis og foregår som en del af den almindeligeskoledag.

I 2. klasse vil der være undervisning i blokfløjte samt ekstrafokus på Music Mind Games - et amerikansk undervisningssystem. I 40uger er der to lærere på i den ene af årgangens to musiktimer.Undervisningen varetages af klassens musiklærer og enmusikskolelærer.

I 3. klasse vil alle elever i 20 uger blive undervist i etblæseinstrument og i orkesterspil.

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1,7 millioner kroner over tre år. Så mange penge var der til et samarbejdsprojekt mellem Aabenraa Musikskole og Høje Kolstrup Skole i Aabenraa. Pengene kom fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter i 2013. Projektet var sat til at løbe i tre år og målet var, at børnene i Høje Kolstrup skulle have mere musik i hverdagen.

Nu kører det på fjerde år, fordi både skolen og musikskolen har gjort en indsats og har besluttet sig for løbende at søge fonde for at holde projektet i live.

I år får alle børn i 2. og 3. klasse ekstra musikundervisning i skoletiden. I 2. klasse er der fokus på blokfløjte og det amerikansk inspirerede undervisningsforløb Music Mindgames. I 3. klasse bliver alle elever undervist i et blæseinstrument og orkesterspil. 

Bodil Gormsen er musiklærer på skolen.  Hun har 24 lektioner i musik om ugen. Hun synes samarbejdet med musikskolens lærere er meget givende, og er glad for, at eleverne får mere musik i hverdagen. Det mærkes også tydeligt på skolen, at eleverne er forberedt på musik, fordi projektet nu har kørt i flere år, og de mindste elever har set de større med instrumenter.

På Gedsted Skole får alle elever undervisning på et instrument

 

"Det første år var det virkelig noget, der skal bygges op, men nu kører det som en naturlig del", siger Bodil Gormsen.

Michael Jeberg Kjær er musikskolelærer og underviser på Høje Kolstrup Skole.  Han er glad for, at der er opbakning til at køre projektet videre, selv om der ikke længere er ministerie-penge at trække på.

"Det kræver en musikskoleleder og en skoleleder, der er interesserede i at få det op at køre. De første tre år var det finansieret af ghettopuljen.  Det her er det første år, hvor det skal køre. Og nu skal vi ud at søge penge, og det er meget sværere", siger han.

Musik som et fælles sprog

Baggrunden for projektet er, at der ikke er mange elever i området, der i deres hverdag er i kontakt med musik og endnu færre som kommer til musikskolen.  Skolen har 40 procent tosprogede elever

"Vi har et godt samarbejde, hvor Michael er med en time om ugen i hver 2. klasse. Eleverne har to musiktimer om ugen, så vi får mulighed for at dele dem op i den ene time. Eksempelvis kan et hold have music mind games og synge, og så kan jeg have den anden halvdel, hvor jeg spiller blokfløjte med dem. Vi deler timen op, så det er cirka 22 minutter. Det er hvad koncentrationen kan bære i 2. klasse", siger Bodil Gormsen.  

Men undervisning på små hold kræver også, at der findes mange lokaler på skolen.

"Ledelsen har heldigvis den holdning, at det finder vi ud af", siger Bodil Gormsen.

"Jeg har stået og spillet klarinet med tre drenge inden ved skelletterne. De synes, det var megafedt. Det er jo ikke der, de normalt har undervisning", siger Michael Jeberg.

Åben skole er en kulturforandring i skolen

 

Sammenspil fra første trut

Michael Jeberg Kjær gør meget ud af, at eleverne, når de kommer i 3. klasse og får et instrument, meget hurtigt begynder på sammenspil.

"De får selv lov til at ønske, hvilket instrument, de vil spille, og så bliver de fordelt så godt som muligt. De er mellem fire og seks på hvert hold i en time, og i den anden time laver de sammenspil. De skal meget hurtigt spille sammenspil", siger Michael Jeberg Kjær og forklarer, hvorfor de skal i gang med sammenspil, selv om de endnu ikke kan spille mange toner på instrumenterne. "Det er motiverende for dem. De får en oplevelse af, hvad de kan med deres instrumenter. De ved godt, at forløbet altid slutter af med en koncert. Og de kan høre fra gang til gang, at de bliver bedre".

Koncerterne motiverer eleverne, og forældrene møder mere talstærkt op, end skolen er vant til.

"Der er stor opbakning til koncerterne. Der er mange forældre, der møder op. Og også blokfløjterne er med", siger Bodil Gormsen.

Michael Jeberg Kjær mener, at koncerterne på skolen gør det tydeligt, at musik inddrager mange.  

"Første gang vi skulle have koncert, kom vi over til et lille lokale. Sådan var det planlagt fra skolens side. Men det går jo ikke. Det var to klasser og forældre, og så blev vi flyttet over i et større lokale - for det væltede ind med mennesker".

Givende stille samarbejde

De to lærere er meget bevidste om, at de kan forskellige ting, men er også enige om, at samarbejdet gavner.

"Det er altid rart at møde nye syn på børn og undervisning. Nu har vi endelig mulighed for at dele klassen. Men jeg har ikke så meget at gøre med det, der sker i 3. klasse. Men det er godt at møde musikskolelærerne i i frikvartererne", siger Bodil Gormsen.

Michael Jeberg er på skolen fire timer om ugen. Han er en af fire lærere fra musikskolen, som er en del af projektet på Høje Kolstrup Skole.

"Jeg kan møde børnene på en ny måde, fordi jeg kommer udefra. Jeg behøver ikke altid at have historierne bag børnene. Når jeg underviser en dreng i at spille klarinet, så behøver jeg ikke kende hans bogstavskombination".

Forsker: Skab et nyt rum til samarbejdet mellem musikskoler og folkeskoler

Bodil Gormsen synes, at de to lærere trods forskellige udgangspunkter fungerer godt sammen.

"Vi har den samme opfattelse af, hvad børnene skal lære i musik", siger Bodil Gormsen.

Michael Jeberg er meget bevidst om, at Bodil Gormsen skal have et større overblik end lærerne fra musikskolen

"Bodil, du holder meget fast på, at man skal have alt med i faget. Det er rigtigt. Vi bidrager med vores lille ting. Men det er jo en helt anden situation for dig"

Bodil Gormsen mener, at det er en stor fordel, at lærerne nu samarbejder på fjerde år.

"Vi er blevet rigtig gode til at finde løsninger. Man skal kende hinandens arbejdsmåde, fagets indhold og skolens dagligdag, og det gør vi nu".