Økonomi i Brugerportalsinitiativet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som en del af aftalen om kommunernes økonomi i 2015 blev der afsat finansiering til etablering og drift af it-infrastrukturen i forbindelse med det samlede Brugerportalsinitiativ - altså den læringsplatform, kommunerne hver især vælger, og den fælleskommunale samarbejdsplatform, der skal tages i brug i 2019.

Etableringsomkostningerne på it-infrastruktur som for eksempel opgradering af trådløse netværk forventes at udgøre 37,3 millioner kroner, som finansieres af staten.

Driftsomkostningerne forventes at løbe op i 10,4 millioner kroner årligt, og her deles udgiften ligeligt mellem Undervisningsministeriet og kommunerne.

Kommunerne skal selv stå for at indkøbe en digital læringsplatform og den fælleskommunale samarbejdsplatform, der forventes sendt i udbud til januar, og også selv stå for driften af begge.

Kommunernes udbudsfællesskab, Kombit, vurderer, at en gennemsnitlig kommune til og med 2019 vil skulle bruge 2.600 timer på at implementere samarbejdsplatformen, og at tidsforbruget på skolerne i kommunen kommer til at løbe op i 15.450 timer. Disse udgifter skal kommunerne selv afholde.

Kombit har regnet ud, at det maksimalt kommer til at koste 76 kroner per elev om året at være en del af samarbejdsplatformen, når den er etableret.

Hvor meget det koster de enkelte kommuner at indkøbe og drive læringsplatformene, har Folkeskolen forsøgt at få svar på, men det er endnu ikke lykkedes.

Powered by Labrador CMS