Med opkøbet af MinUddannelse sidder KMD på den største andel af markedet for læringsplatforme

KMD køber MinUddannelse

Firmaet bag læringsplatformen KMD Educa har opkøbt UVdata, der står bag den konkurrerende platform MinUddannelse. It-vejledernes formand frygter, det går ud over skolernes indflydelse på udviklingen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle skoler har inden dette skoleår skullet vælge en såkaldt digital læringsplatform, som skal være endeligt implementeret inden udgangen af 2017.

De fleste kommuner har samlet købt den samme platform ind til alle kommunens skoler, og her er MinUddannelse og Meebook løbet med det meste af salget med KMD's Educa på tredjepladsen.

Nu får KMD dog alligevel den største markedsandel, da firmaet har opkøbt UVdata, der står bag læringsplatformen MinUddannelse.

Opkøbet kommer ikke bag på formanden for It-vejlederforeningen, John Klesner. Markedet er ikke til mere end to eller maksimalt tre leverandører, mener han.

"Vi så et tilsvarende billede, dengang Skoleintra kom på banen. Der var 6-7 leverandører, og det endte så med at blive Skoleintra, der løb med det hele", siger John Klesner.

Leveringssikkerhed versus indflydelse

At markedet for læringsplatforme domineres af få aktører har den fordel, at skolerne er sikret, at den løsning, de vælger, også kan leveres i fremtiden, vurderer it-vejlederformanden.

"Leverandører, der har under tyve kommuner som kunder, vil næppe være levedygtige i længden i forhold til at kunne levere på det udviklingsbehov, der vil være", siger John klesner.

På den anden side frygter han, at den enkelte skole vil få mindre indflydelse på udviklingen af platformene, jo større markedsandel en leverandør har.

"Udgangspunktet for Brugerportalsinitiativet var, at skolerne skulle kunne købe platform og elementer i forhold til deres individuelle behov. Jo større leverandør, jo sværere bliver det også at få indflydelse på produktet, så det matcher den enkelte skoles behov", siger John Klesner og tilføjer:

"Jeg har en bekymring for, at det bliver en enkelt eller to hovedleverandører, der kommer til at diktere, hvad det er for en didaktik, som skolerne kan anvende - i stedet for at skolerne kan sætte fodaftryk i produktet".

KMD har endnu ikke meldt noget ud om læringsplatformene KMD Educa og MinUddannelses fremtid efter opkøbet. Folkeskolen.dk arbejder på at få en kommentar.