Dr.pæd. om skoleideal: Dannelse, retfærdighed og velvære

Alexander von Oettingen lagde op til debat om et DLF-skoleideal på Lærerforeningens kongres i dag. Et ideal om en retfærdig, dannende og rar skole.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolen skal danne eleverne gennem undervisning.

Skolen skal være retfærdig.

Og skolen skal være et rart sted at være.

Disse tre elementer kan et skoleideal bestå af, sagde prorektor, dr.pæd. Alexander von Oettingen på lærernes kongres her til formiddag.

Kongressen skal nemlig i år diskutere, om DLF skal sætte en proces i gang, der kan ende i formuleringen af et ideal for skolen, og hovedstyrelsen havde derfor bedt doktoren komme med et oplæg, der kunne sætte debatten i kongressen i gang.

Skoleekspert: Debatten om dannelse er forvrøvlet

Dannelse gennem undervisning

Med 'dannelse gennem undervisning' mener Alexander von Oettingen, at eleverne i skolen bliver dannet gennem undervisning i fagene, og det er det. Dét er skolens specielle dannelsesbidrag.

Skolen har ikke monopol på dannelse, fastlog Alexander von Oettingen; børn og unge bliver dannet alle mulige steder, i familien, i idrætsklubben, på internettet, men jo også i skolen, og det sker altså gennem undervisning i fagene. Og derfor bør et skoleideal begrænse sig til denne særlige dannelsesopgave.

"Skolens dannelse er et bidrag til livets dannelse", sagde doktoren.

"Fag er dannelsesnøgler til en fælles verden. Skolefagene ordner verden og gør den undervisningskompatibel, og derfor er undervisning i sig selv et pædagogisk ideal af høj værdi. Gennem fag og faglighed lærer elever at se på verden skrivende, regnende, dansende, læsende, diskuterende, kritiserende, fortolkende, eksperimenterende, kedende og drømmende", forklarede han.

"Skolens dannelsesnøgler åbner verden og barnet og skaber resonansakser ved at bringe dem sammen på nye og - for eleven - ukendte måder".

Blog: Skolens pædagogiske mening! 

Retfærdighed i skolen

Med 'retfærdighed' mener Alexander von Oettingen, at skolen skal bedømme eleverne retfærdigt, for i et demokratisk samfund er det principielt ikke forældrenes status, der afgør, hvilkelt liv og arbejde barnet senere får, men uddannelsessystemet.

Derfor skal skolen og lærerne have et ideal om, at skolen skal være retfærdig, mente doktoren.

"Når børn gennem deres skolegang skal lære at præstere og kvalificere sig til at komme videre efter skolen, må skolen først og fremmest være pædagogisk retfærdig, og det vil sige differentieret retfærdig".

"Retfærdig i bedømmelsen og evalueringen af eleverne. Retfærdig i form af et differentieret undervisningsmiljø, hvor dem, der har behov og talent, kan få støtte og hjælp, og hvor fejl og fiasko er accepteret. Retfærdig i samarbejdet mellem skolen og hjemmet, og hvor den sociale arv ikke forudbestemmer skolegangen".

"Pædagogisk betragtet er idealet om den retfærdige skole og den retfærdige skolekultur langt vigtigere end idealet om lighed, medborgerskab og demokrati. Eller også viser demokratiet sig netop i, hvor retfærdigt skolen er!".

Anmeldelse: Skolens dannelsesopgave ligger i fagene

Et rart skoleliv

Og så til skolen, som et sted, der er rart at være.

Som doktoren ser det, er skolen ikke bare et trin i uddannelsessystemet, skolen er noget i sig selv, et sted, hvor børn og unge lever et liv her og nu. Derfor bør skolen og lærerne have et ideal om, at skolen er et godt sted at være for børn og unge - og lærere.

"Skolelivet er ikke bare et middel til fremtiden, men også et helt konkret levet liv i elevens nutid. Det betyder, at alle børn må opleve venskaber og fællesskaber. Må erfare, at skolen er et godt sted at være og at lære. At der er fest og farver, men at der også kan opstå splid og modstand. Skolelivet leves på godt og ondt - men det leves".

'Stol på jer selv'

Lige meget hvad, stol på jer selv som profession, når I skal formulere et skoleideal, sagde Alexander von Oettingen. Tag udgangspunkt i skolen og professionen, ikke alle mulige andre steder.

"Det er vigtigt og nødvendigt, at I som profession har et billede af skolen - en idé eller et 'ideal' om skolen. I er en vigtig stemme, og den skal kunne høres og ses".

"Men når I formulerer den stemme og skaber det billede, så hold jer til jeres profession - lærerprofessionen.  Lad være med at 'låne' idealer fra politikken, filosofien, videnskaben, kirken eller udlandet", sagde Alexander von Oettingen.

Efter frokost vil kongressen tage fat på debatten om et skoleideal.

Psykologformand: Lærerne må hjælpe politikerne

 

Læs mere

von Oettingens blog på folkeskolen.dk