Klasselærer: Der er ingen drejebog til at tage imod et flygtningebarn

Lærer Mads Molbech havde aldrig prøvet at have et flygtningebarn i sin klasse, før Masoud trådte gennem døren til 8. klasse på Skovshoved Skole i Gentofte, hvor hun skulle være på prøve i to uger.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alene fra Syrien til Danmark:
 12 i dansk trods svær start

Af skolens ledelse havde han blot fået at vide, at der ville komme en uledsaget pige fra Syrien. Han vidste ikke, hvor meget dansk hun kunne, eller hvordan hendes faglige forudsætninger var. Der var ikke nogen hjælp at hente hos en konsulent eller i en drejebog, som han selv siger.

»Alt, hvad jeg har gjort, er, hvad mit hjerte har fortalt mig, at jeg skulle«, siger Mads Molbech.

»Det er i forvejen svært at lave differentieret undervisning i klassen, og så er det en voldsom udfordring at skulle tage imod en, som måske ikke forstår, hvad jeg siger«.

Da han blev klasselærer for Solaf Mousad i 9. klasse, talte han med pædagoger fra døgninstitutionen, hvor hun boede og sørgede for, at hun fik en støttelærer i klassen. Efter to måneder fik han et nyt job og forlod skolen.

I dag ville han gerne have gjort en større indsats for, at Solaf Mousad havde trivedes bedre socialt i klassen.

»Man kunne give forældrene nogle opgaver og sige, at det også er deres ansvar at sørge for, at flygtningebarnet ikke står alene«, siger Mads Molbech.