"Tyskundervisningen i folkeskolen var ikke af den kvalitet, vi gerne ville have. Når den ikke er så interessant, er der færre, der vælger det videre i uddannelsessystemet", lyder det fra Kristian Jensen, som nu vil sætte ind for at efteruddanne tysklærerne og styrke undervisningen.

Udenrigsministeren: Styrkelse af tysk i skolen er nøglen til eksportsucces

Tysk skal styrkes i folkeskolen, på læreruddannelsen og i efteruddannelsen af lærerne, sagde udenrigsminister Kristian Jensen (V), da han i weekenden præsenterede regeringens tysklandsstrategi på Folkemødet.

Publiceret

STYRKELSE AF FOLKESKOLEOMRÅDET ISTRATEGIEN

Regeringen vil:

• Iværksætte et program med konkrete udvekslingsforløb, hvortyske og danske elever, såvel som lærere, følger undervisning hoshinanden med henblik på styrket læring inden for fagenesamfundsfag, historie og tysk.

• Iværksætte et program for øget kvalitet i tyskundervisningenog samspil mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne, bl.a. gennemudbygget samarbejde mellem tysklærere og ved at fremmetalentarbejdet i tysk på tværs af uddannelsesinstitutionerne. Derudvikles nye undervisningsforløb og inspirations materialer tilundervisere. Materialet kan f.eks. kobles til åben skole, herundersamarbejdet mellem skoler og virksomheder, danske som tyske.Målrettede kampagner skal gøre opmærksom på muligheder for tidligtyskundervisning i folkeskolen og fremtidige udviklings- ogjobmuligheder. Programmet skal endvidere rummebrobygningsaktiviteter i folkeskolens udskoling, som sikrerprogression og faglig sammenhæng i tyskundervisningen på tværs afuddannelserne.

• Styrke sammenhængen i tyskfaget på langs i uddannelsessystemet(inden for de gymnasiale uddannelser, evt. i samarbejde medgrundskolen og de videregående uddannelser) og en styrketargumentation for at vælge tysk i folkeskolen.

• Iværksætte en kampagne i de sociale medier, der formidler,hvordan en række spændende danske personligheder bosat i Berlinbruger tysk i hverdagen ("sprogambassadører"). Kampagnen formidlesdels gennem Youtube-kanaler, dels gennem filmoptagelser, der kanbruges i undervisningen på danske skoler. "Sprog-ambassadørerne"kan endvidere besøges af danske elever under studieture tilBerlin.

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

 

Danmark har historisk haft stor samhandel med Tyskland. Vi eksporterer for 150 milliarder om året. Udenrigsminister Kristian Jensen (V) understregede på sin præsentation i Grundtvigs Telt på Folkemødet, at sprogkundskaberne er essentielle.

"Årsagen til successen har været - trommehvirvel - DR's monopol! Da jeg var barn måtte man slå over på de tyske kanaler for at se noget andet. Det gjorde, at man blev god til tysk. Men sådan er det ikke mere. Nu ser man Netflix. Og det er et problem. For det betyder, at Danmarks evne til at gøre sig gældende på det tyske marked er faldende".

Kristian Jensen fortalte, hvordan han møder en tysk udenrigsminister, som faktisk taler glimrende engelsk. Men det betyder ikke, at man skal tro, at man kan klare sig med engelsk i samhandel med Tyskland.

"Vi ved, at tysk betyder utroligt meget i forhold til vores forhold til Tyskland. Derfor vil vi løfte tyskniveauet i Danmark. Tysk er et stærkt sprog - også et meget stærkt kultursprog. Så det er vigtigt, at vi får flere til at interessere sig for tysk".

Svært at gå videre med tysk 

Regeringen præsenterede sin strategi for et styrket samarbejde med Tyskland i februar. Den lover nye tiltag rettet mod undervisningssektoren, der skal styrke sprogkompetencer i tysk i folkeskolen, gymnasiet, de videregående uddannelser, udviklingsforløb og erhvervspraktikordninger.

Blog: Paradoksalt, men også konsekvent - ny tysklandsstrategi

En af tilhørerne, Merlin Christophersen fra Grænseforeningen, ville gerne vide, hvad regeringen vil gøre mere konkret:

"Jeg er glad for, at I vil lægge mere vægt på tyskundervisning. Men virkeligheden er jo, at det de seneste ti år er blevet nemmere at gå gennem gymnasiet uden at vælge tysk, og jeg var en af de sidste der læste tysk på RUC. Så hvad vil I gøre mere konkret for at vende den skude og få tysk tilbage på ret kurs?"

Kristian Jensen mener, at udfordringen har har været, at det går i en negativ spiral med tysk i uddannelsessektoren.

"Tyskundervisningen i folkeskolen var ikke af den kvalitet, vi gerne ville have. Når den ikke er så interessant, er der færre, der vælger det, færre studerende gør, at universiteterne må lukke fagene. Vi skal have skabt den positive spiral - helt ned i folkeskolen. Ved at tysklærerne får nogle bedre værktøjer, får bedre efteruddannelse, og at dem, der kommer ud og underviser, har tysk som linjefag, så de ved, hvad det er, der kan gøre tysk mere interessant, end mange af os oplevede i grundskolen", svarede han.

 Ændringen skal komme nedefra

Folkeskolen.dk fik mulighed for at spørge Kristian Jensen til tiltagene på folkeskoleområdet efter debatten.

"Vi har tiltag til at højne niveauet på seminariet og tilbyde efteruddannelsespakker til lærerne. Der kommer løbende forskellige tilbud i løbet af efteråret", lovede han.

Men hvordan hænger det sammen med, at flere videregående uddannelser har måttet lukke tyskfagene. Hvis man ikke har udsigt til at kunne læse videre, smitter det vel af nedad i skolesystemet?

"Det går begge veje. Men jeg mener mere, at det handler om, at det trækker opad. Når unge måske synes, at tysk er gammeldags og det kan være et svært sprog at lære, så går de ikke videre med det i gymnasiet og universitetet. Ved at lave den modsatte bevægelse og få tysk med ind i ungdomsuddannelserne, så er der også chance for, at de vælger det, når de går videre. Det er som på så mange andre områder - folkeskolen er nøglen til det hele", svarede ministeren.

Powered by Labrador CMS