Folkeskolens leder

Sæt lærerne fri – kreativitet smitter

Offentliggjort Sidst opdateret

Der er sjældent rift om fredagens sidste lektioner blandt lærere. Men på Gjern Skole i Silkeborg Kommune gør de noget, andre kan lære af. Ugens sidste lektioner for 4.-6. klasse er nemlig dedikeret til, hvad eleverne har døbt Fun-fag. Lærerne designer fagene, ud fra hvad de hver især brænder for og er gode til.

Det kan handle om alt fra at fremstille en slikskål af træ eller hækle halstørklæder til at køre mountainbike eller lære at programmere. Fagene har næsten altid en praktisk-kreativ form, for det vægter skolen højt. Fokus er på motivation og mestring, og selvom det ikke skal passe ind i et pensum, har lærerne mål med aktiviteterne.

Gjern Skole viser, hvad der kan ske, når man tør sætte lærernes kreativitet fri. Den smitter! Og jeg er overbevist om, at mere frihed til lærerne giver både gladere og dygtigere elever.

”Det taler til mig, at man får lov til at designe et tilbudsfag”, fortæller lærer Jesper Carlo Larsen.

Det er blevet politisk moderne at sige, at lærerne skal have autoriteten tilbage. Indtil videre er det mest snak, for resurserne følger ikke med politikernes løfter.

Men hvis politikerne vil se, hvad der faktisk kan ske, hvis de tør give lærerne mere frihed og medbestemmelse, så skal de besøge Gjern Skole en fredag eftermiddag, når drejebænken snurrer, og der måles elastik af i syværkstedet.

Sådan bliver fredag eftermiddag en god start på weekenden fuld af faglighed og trivsel – for både lærere og elever.

Har du et tip, en tanke eller en personlig oplevelse, som redaktionen bør kende eller undersøge? Så skriv til os på folkeskolen@folkeskolen.dk

Vores journalistik starter i din hverdag.