Folkeskolens leder
Sæt lærerne fri – kreativitet smitter
Der er sjældent rift om fredagens sidste lektioner blandt
lærere. Men på Gjern Skole i Silkeborg Kommune gør de noget, andre kan lære af.
Ugens sidste lektioner for 4.-6. klasse er nemlig dedikeret til, hvad eleverne
har døbt Fun-fag. Lærerne designer fagene, ud fra hvad de hver især brænder for
og er gode til.
Det
kan handle om alt fra at fremstille en slikskål af træ eller hækle
halstørklæder til at køre mountainbike eller lære at programmere. Fagene har
næsten altid en praktisk-kreativ form, for det vægter skolen højt. Fokus er på
motivation og mestring, og selvom det ikke skal passe ind i et pensum, har
lærerne mål med aktiviteterne.
Gjern
Skole viser, hvad der kan ske, når man tør sætte lærernes kreativitet fri. Den
smitter! Og jeg er overbevist om, at mere frihed til lærerne giver både gladere
og dygtigere elever.
”Det
taler til mig, at man får lov til at designe et tilbudsfag”, fortæller lærer
Jesper Carlo Larsen.
Det
er blevet politisk moderne at sige, at lærerne skal have autoriteten tilbage.
Indtil videre er det mest snak, for resurserne følger ikke med politikernes
løfter.
Men
hvis politikerne vil se, hvad der faktisk kan ske, hvis de tør give lærerne
mere frihed og medbestemmelse, så skal de besøge Gjern Skole en fredag
eftermiddag, når drejebænken snurrer, og der måles elastik af i syværkstedet.
Sådan
bliver fredag eftermiddag en god start på weekenden fuld af faglighed og
trivsel – for både lærere og elever.
Har du et tip, en tanke eller en personlig oplevelse, som redaktionen bør kende eller undersøge? Så skriv til os på folkeskolen@folkeskolen.dk
Vores journalistik starter i din hverdag.