Vedholdenhed bør trænes på lige fod med retstavning og gangetabeller, mener Søren Peter Dalby Andersen.Privatfoto
Tidligere lærer vil have skolen til at arbejde meget mere med elevernes vedholdenhed
Ifølge Trivselskommissionen bør skolen arbejde mere med karakterdannelse og vedholdenhed for at skabe bedre trivsel. En ny bog fra en tidligere lærer giver konkrete bud på, hvordan man træner elevernes vedholdenhed.
Hvis man skal forudsige, hvilke børn og unge der vil lykkes
med et få et godt liv, skal man kigge på, hvem der er vedholdende, viser
forskningen. Hvis man vil hjælpe børn og unge til at få godt liv, er det derfor helt oplagt at træne deres vedholdenhed.
Annonce:
Og skolen er et fremragende sted at gøre netop
det. Det er udgangspunktet for Søren Peter Dalby Andersens
arbejde.
Han er uddannet lærer, men arbejder i dag som
projektleder i ScienceTalenter og underviser og direktør i firmaet KlimaZirkus,
som han er medejer af. Og så er han forfatter til bogen ’Vedholdenhed –
Teoretisk og praktisk guide til din læringskultur’, som han netop har
udgivet.
”Jeg vil gerne udfordre den gængse forståelse af begrebet
’vedholdenhed’, som noget man enten har eller ikke har”, siger han til Folkeskolen.
”Det kan tværtimod trænes, og det kan trænes i alle sociale
situationer. Skolen er bare et godt sted at gøre det, fordi man der kan arbejde
systematisk med træningen", siger Søren Peter Dalby Andersen.
Annonce:
Ifølge ham er der rigtigt meget at hente ved at træne elevernes vedholdenhed.
"Vedholdenhed betyder
mere end talent eller intelligens i forhold til at få succes i livet. Her tænker
jeg ikke bare på den akademiske eller sportslige verden, men på om man kan
skabe sig en tilværelse, man er tilfreds med, og føler man har indflydelse på”, fortæller han.
Om bogen
Vedholdenhed - teoretisk og praktisk guide til din læringskultur af Søren Peter Dalby Andersen udkom 1. april på forlaget KlimaZirkus. Den er 112 sider lang og har en vejledende pris på 240 kroner.
Forsøger at gøre luftige begreber håndgribelige
Søren Peter Dalby Andersen mener, at bogen er relevant, fordi han
oplever, at det kan være rigtigt svært at omsætte højtflyvende pædagogiske tanker som
’myndighed’ og ’dannelse’ til en praksis, læreren reelt kan bruge.
Annonce:
”Det er uden tvivl vigtige overvejelser at gøre sig som underviser, men der er noget luftigt over dem. Jeg har i min bog prøvet at gøre det mere håndgribeligt".
Han arbejder med, at eleverne træner fire vaner med hver tre
’undervaner’. De fire vaner er ’tro på egne evner’, ’styrer’, ’engagerer’ og
’netværker’. De tre undervaner til ’tro på egne evner’ er ’lærer af fejl’,
’selvevaluerende’ og ’søger udfordringer’.
Et større fokus i skolen på vedholdenhed og tro på egne evner var også blandt de anbefalinger, Trivselskommissionen kom med i februar. Sammen
med ’selvregulering’ og ’ansvarsfølelse’ var det de karakteregenskaber,
kommissionen mente var ”forudsætningen
for, at et barn kan være i trivsel og tilegne sig viden”, som kommissionens formand, Rasmus Meyer, dengang sagde til Folkeskolen.
Øvelser til at træne elevernes tro på egne evner
Annonce:
Men at få børn og unge til at udvikle vedholdenhed eller
opøve vanen ’tro på egne evner’, kan være en luftig affære.
Derfor har Søren Peter Dalby Andersen fyldt sin bog med
konkrete øvelser, som læreren kan blive i sin klasse. Det er til alle klassetrin i skolen, og øvelserne er ikke bundet til bestemte fag.
"For jeg håber, at det er noget, man vil kunne arbejde med igennem hele skolen og på tværs af fag", siger han.
For eksempel er en øvelse til de mindste elever at kortlægge
klassens fælles hjerne. Alle elever får udleveret et ark papir med en tom
hjerne. Så skal de udfylde deres ark ved at skrive eller tegne det, de ved
noget om.
Annonce:
De udfyldte ark hænges op i klasse, så alle kan se, hvem de kan
spørge om hjælp, når der skal arbejdes med forskellige emner.
Eleverne mangler et sprog for det
Det er en øvelse, der træner vanen ’tro på egne evner’ og
undervanen ’selvevaluering’.
”Det gælder om at sætte eleverne til at lave opgaver, hvor
det er metoden og vejen til resultatet, der er det vigtige, ikke det produkt,
der kommer ud af processen”, fortæller Søren Peter Dalby Andersen og uddyber videre:
”Der skal være opmærksomhed på, at eleverne som oftest ikke
har et sprog for at fortælle om deres proces, så det skal du som lærer give
dem. Hvis man for eksempel spørger dem, hvordan samarbejdet i gruppen
fungerede, så vil de ni ud af ti gange sige ’fint’ eller ’vi skændtes ikke’
eller ’vi blev hurtigt enige’. Fordi de tror, at det er det, læreren gerne vil
høre, og fordi de ikke har et sprog til at beskrive arbejdet i
processer”.