I co-teaching forbereder den faste lærer og ekspert-læreren undervisningen i fællesskab.

Odense-projekt: En co-teacher skal hjælpe lærerne med inklusionen

6,5 millioner kroner fra A.P. Møller Fonden og 18,5 mio. statslige kroner til jobrotation har givet en tiltrængt saltvandsindsprøjtning til Odenses skolevæsen. Det handler om co-teaching, den inklusionsmetode, som forskningen har bedømt mest effektiv, hvor en lærer med særlig ekspertise samarbejder med klassens almindelige lærer om at planlægge og gennemføre undervisningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

A.P. Møller-pengene er hovedsagelig gået til diplommoduler i inkluderende læringsmiljøer til 10 lærere og pædagoger fra hver af byens skoler, og jobrotationspengene har betydet, at en ledig lærer/pædagog har taget over, mens de faste var på kursus.

"Situationen har ændret sig, siden vi første gang talte om det, så der er færre ledige lærere. Men hidtil er det lykkedes at finde ledige lærere, som lever op til kravene for jobrotation. Og vi ser det som et godt tilbud til de ledige lærere om at få foden indenfor, og samtidig kan de faste lærere trygt tage af sted", fortæller formand for Odense-lærerne Anne-Mette Kæseler Jensen.

A.P. Møller-projektet har også finansieret et rejsehold af otte eksperter, der tager ud på skolerne som opfølgning på kurserne, og sikrer, at teorien bliver til praksis i den daglige undervisning også fremover.  Og kommunen har selv finansieret, at skolernes nuværende såkaldte resursepersoner, for eksempel læse- og matematikvejlederne, får et kursus i inkluderende læringsmiljøer. Skolernes ledere trænes i at lede inkluderende læringsmiljøer, og samtlige 2100 medarbejdere på skolerne får et kort kursus i samarbejde, forebyggelse og fællesskaber.

Co-teaching

Men for Anne-Mette Jensen er det allervigtigste, at hele projektet bygger på co-teaching - den metode, hvor en ekstra person med særlig viden om inklusion planlægger og gennemfører undervisning i fællesskab med den faste lærere og med fælles ansvar. Det handler altså ikke om, at der kommer en støtteperson ind og tager sig af en eller flere elever med særlige behov, men om at hele undervisningen bliver tilrettelagt, så alle elever kan være med. Læs evt. mere om co-teaching via linket til højre.

Derfor får skolernes vejledere et særligt kursus, så de kan gå ind som co-teachere, når ekspert-rejseholdet er rejst igen. Men spørgsmålet er selvfølgelig, om skolerne har penge til den ekstra person, en co-teacher er.

Eva parat med inspiration til samarbejdet mellem special- og almenlærere 

"Det kræver, at man politisk vil prioritere det", siger Anne-Mette Jensen. "Men der er jo den mulighed, at man kunne benytte sig af ministerens hyrdebrev og give eleverne en kortere skoledage til gengæld for en ekstra voksen. Men man kunne også sige, at det er værd at investere flere penge i, fordi det bliver billigere på langt sigt".

Anne-Mette Jensen håber meget på en politisk løsning, så hele co-teaching-tanken og al den viden om inklusion, som de diplomuddannede lærere og pædagoger tilfører Odenses skoler for alvor kan komme til gavn i alle byens klasser.

Læs mere

uvm.dk: Rapport om resorusepersoner og inklusion(pdf)