Forskning Inklusion
0   516

To ud af tre friskoler har sagt nej til inklusionselever

66 procent af friskolerne har inden for de seneste to år frarådet eller sagt nej til at optage elever med særlige behov, viser en ny rapport fra Evalueringsinstituttet. Den hyppigste begrundelse er faldende tilskud til inklusion og specialundervisning. Rapporten viser også, at de små friskoler har flere elever, der modtager støtte i undervisningen, end de store.

Friskoler kan søge tilskud til specialundervisning ved en pulje afsat på finansloven. Men kun til elever, der har behov for støtte i mindst 12 lektioner om ugen. 

En ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut viser, at to ud af tre friskoler har frafrådet eller sagt nej til at optage elever med særlige behov, og 64 procent af skolerne svarer, at det skyldes, at skolen ikke har økonomiske resurser til at påtage sig opgaven på grund af faldende tilskud. Men næsten ligeså mange svarer, at de ikke har de rette kompetencer på skolen eller, at klasserne på årgangen ikke var parate til at tage imod eleven. Som en skoleleder udtrykker det:

Artiklen fortsætter under banneret

"På baggrund af børnehavens beskrivelser var vi usikre på, om vi kunne løfte opgaven på en måde, så vi varetog barnets tarv og om klassens trivsel kunne bibeholdes".

Og en anden skoleleder siger:

"Arbejdet med den enkelte elev er jo kun en del af det, for det går jo også ud over resten af klassen. Det er en balance mellem fællesskab og individ".
Men skolelederne fortæller, at det sommetider drejer sig om at hjælpe forældrene med at vælge en anderledes type tilbud, som er mere egnet til elevens behov. Det er derfor generelt ikke skolernes oplevelse, at de decideret fravælger elever.

Skolelederne er i spørgeskemaundersøgelsen også blevet spurgt, om de inden for de seneste to år har opsagt samarbejdet med en elev, der har haft særlige behov. Det svarer 46 procent ja til, og 54 svarer nej. Den hyppigste årsag til at opsige samarbejdet med en elev er: "Elevens/elevernes behov nåede et omfang, der overstiger de kompetencer, vi har på skolen"
.

Små skoler har flest elever der får støtte

Der er stor forskel på, hvor mange elever friskolerne har, som har brug for mindre end de 12 lektioners støtte, som de kan søge om tilskud til. Næsten halvdelen af skolerne fortæller, at de har mellem fem og 10 procent elever, der modtager støtte under 12 lektioner om ugen. 39 

friskolers mulighed for tilskud til støtte

Af statens generelle driftsbevilling til de frie grundskoler på finansloven afsættes en pulje til tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Skoler med elever med behov for specialundervisning kan søge tilskud i denne pulje. I forbindelse med det nye specialundervisningsbegreb i folkeskolen, der definerer specialundervisning som undervisning i specialklasser og -skoler samt undervisning til elever i den almindelige klasse med støtte i mindst 9 timer, blev det for de frie grundskoler fra skoleåret 2013/14 kun muligt at søge tilskud til elever med behov for støtte i mindst 9 ugentlige undervisningstimer.

I forbindelse med ændringerne, blev der vedtaget en to-årig overgangsordning for tilskud til supplerende undervisning m.v. af elever med behov under 9 timer. Den bestod af en gradvis udfasning af de eksisterende tilskud til elever med behov under 9 timer og en gradvis indfasning af et generelt inklusionstilskud til alle skoler, som er uafhængigt af andelen af elever med behov for støtte under 9 timer. Ordningen er siden justeret og forlænget til udgangen af 2016.

Kilde:UVM

procent af skolerne har over 10 procent elever, der får støtte, og 18 procent har mellem 0 og 5 procent elever, der modtager støtte i under 12 lektioner.


Skolelederne fortæller, at det er faglige udfordringer, eleverne får støtte til i højere grad end social-adfærdsmæssige eller opmærksomhedsvanskeligheder.

Undersøgelsen viser, at jo større skolerne er, jo færre elever modtager støtte. Og skolernes foreningstilhørsforhold viser også forskelle. Kun 15 procent af skolerne, der hører under Dansk Friskoleforening har under 5 procent elever, der modtager støtte. Mens det gør sig gældende for 26 procent af skolerne der er medlemmer af Danmarks Privatskoleforening.
Samlet set bruger to tredjedele af skolerne max tre procent af deres lærerårsværk på inkluderende aktiviteter.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.198 andre er allerede tilmeldt