Forskning

Mellemtrinnets drenge præsterer bedre med it i matematik

Drenge på mellemtrinnet har glæde af at bruge it i matematikundervisningen. Det viser et forskningsprojekt med over 500 elever, som Via University College og Matematiklærerforeningen står bag. Der ses ingen væsentlig forskel i resultaterne med eller uden it-værktøjer, når det gælder pigerne og heller ikke for udskolingselever.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når drenge på mellemtrinnet får adgang til cas-værktøjer som MatematiKan eller TI-Nspire i matematikundervisningen, så klarer de sig bedre, end når de ikke har adgang til Computer Algebra Systemer - cas.

Det viser de første resultater af et udviklings- og forskningsarbejde om cas-værktøjer i matematikundervisningen. Det er lektor Ph.d Arne Mogensen og lektor Adrian Bull fra Via University College, der står bag undersøgelserne fra en række danske skoler. Matematiklærerforeningen finansierer projektet.

Undersøgelserne skal afdække om brug af cas-værktøjer i en matematikundervisning, hvor rammen er undersøgende, eksperimenterende og procesorienteret, ændrer elevers tilgang til behandling af matematiske problemstillinger på en sådan måde, at det øger elevernes viden, færdigheder og komptencer.

 

Professor: It i matematik kan skabe mirakler og faldgruber

Behov for flere undersøgelser

De to har præsenteret de deltagende eleverne på mellemtrinnet og i udskolingen for en test med forskellige typer af matematikopgaver - regnehistorier, færdighedsopgaver med de fire regningsarter, multiple-choise opgaver, omskrivning af algebraiske udtryk og opgaver i logik. I den første test havde eleverne ingen adgang til cas-værktøjer. Klasserne arbejdede med algebra i to måneder og fik så en ny test med samme typer af opgaver.

Cas-klasserne blev undervist procesorienteret, mens kontrolklasserne blev undervist, som de plejer. Cas-klasserne havde adgang til værktøjerne MatematiKan og TI-Nspire.

"Drengene på mellemtrinnet scorer 4,5 point højere i testen, hvis de har adgang til cas-værktøjer", fortæller Arne Mogensen.

"Det viste sig, at vores test nummer to var sværere end den første test, så alle drengene var blevet dårligere i test nummer to, men der var stor forskel mellem den gruppe, der havde adgang til cas-værktøjer og så kontrolgruppen på mellemtrinnet. Men kun på mellemtrinnet og kun for drengene", siger han.

Arne Mogensen fortæller, at de tidligere udelukkende har set australske undersøgelser, der viser det samme, så derfor vil de to lektorer fortsætte med nye undersøgelser i matematik det næste år.

"Det viste sig også, at læreren havde stor betydning for elevernes resultater", siger Arne Mogensen om de første resultater.

De to forskere vil gentage forsøget med andre matematiske områder og håber i den forbindelse at få mulighed for at overvære matematikundervisning i nogle af klasserne og eventuelt filme undervisningen.

Læs mere

Læs projektbeskrivelsen

Se powerpoint fra Arne Mogensen pådkmat.dk

Powered by Labrador CMS