Forskning Matematik overbygning
0   475

Gymnasiet: Stor spredning på matematik B er en udfordring

Elevernes faglige spredning er en af de største lærerudfordringer i matematik på B-niveau i gymnasiet, viser en ny rapport, som Institut for Naturfagenes Didaktik ved Københavns Universitet har skrevet for Undervisningsministeriet. Og så har en del elever svært ved at læse matematikfaglige tekster.

Rapporten anbefaler, at man overvejer om adgangen til matematik på B-niveau i gymnasiet bør reguleres via en prøve. Over nogle år er antallet af elever i gymnasiet steget, og det samme er antallet af problemer for eleverne i matematik, skriver folkene bag rapporten "Matematikudredningen". Det stiller store krav til undervisningsdifferentieringen i gymnasiet i netop matematik.

Selve rapporten bygger på interview med gymnasielærere og fokusgruppeinterview med elever.

Over halvdelen af gymnasielærerne siger, at de nye 1.g'ere mangler færdigheder indenfor basale regnefærdigheder, brøkregning, potensregneregler, simpel ligningsløsning, reduktion af symboludtryk, modelleringsopgaver og læsning af matematikholdig tekst. Lærerne er mere positive, når det angår de nye elevers generelle studiefærdigheder, procentregning og samtale om matematik.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Svært at læse matematiktekster

Omkring en tredjedel af gymnasielærerne siger, at det er svært at få eleverne til at læse matematiktekster, så de beder dem ikke om at gøre det. Især er dette problematisk i HHX og HF. Så gymnasielærerne ser gerne læsning af matematiske tekster opprioriteret i grundskolen. Men rapporten fortæller også, at nogle elever er rigtig godt klædt på, når det gælder de basale færdigheder i matematik.

Eleverne oplever, at matematikfaget ændrer fundamentalt karakter fra grundskolen til gymnasiet, og for nogle bliver det til store problemer i faget.

En tredjedel af gymnasielærerne fortæller, at de bruger for meget tid på at lære eleverne at bruge matematiske værktøjsprogrammer.

En del elever har ikke tidligere forberedt sig så meget til faget, men det er nødvendigt i gymnasiet, og ifølge rapporten klarer pigerne denne ændring bedre end drengene.

Rapporten anbefaler en intensiveret indsats for kommunikation og koordination mellem grundskolen og gymnasiets matematiklærere.

Læs Matematikudredningen via link til højre for artiklen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.645 andre er allerede tilmeldt

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
111 andre er allerede tilmeldt