Forskning

Gymnasiet: Stor spredning på matematik B er en udfordring

Elevernes faglige spredning er en af de største lærerudfordringer i matematik på B-niveau i gymnasiet, viser en ny rapport, som Institut for Naturfagenes Didaktik ved Københavns Universitet har skrevet for Undervisningsministeriet. Og så har en del elever svært ved at læse matematikfaglige tekster.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rapporten anbefaler, at man overvejer om adgangen til matematik på B-niveau i gymnasiet bør reguleres via en prøve. Over nogle år er antallet af elever i gymnasiet steget, og det samme er antallet af problemer for eleverne i matematik, skriver folkene bag rapporten "Matematikudredningen". Det stiller store krav til undervisningsdifferentieringen i gymnasiet i netop matematik.

Selve rapporten bygger på interview med gymnasielærere og fokusgruppeinterview med elever.

Over halvdelen af gymnasielærerne siger, at de nye 1.g'ere mangler færdigheder indenfor basale regnefærdigheder, brøkregning, potensregneregler, simpel ligningsløsning, reduktion af symboludtryk, modelleringsopgaver og læsning af matematikholdig tekst. Lærerne er mere positive, når det angår de nye elevers generelle studiefærdigheder, procentregning og samtale om matematik.

 

Svært at læse matematiktekster

Omkring en tredjedel af gymnasielærerne siger, at det er svært at få eleverne til at læse matematiktekster, så de beder dem ikke om at gøre det. Især er dette problematisk i HHX og HF. Så gymnasielærerne ser gerne læsning af matematiske tekster opprioriteret i grundskolen. Men rapporten fortæller også, at nogle elever er rigtig godt klædt på, når det gælder de basale færdigheder i matematik.

Eleverne oplever, at matematikfaget ændrer fundamentalt karakter fra grundskolen til gymnasiet, og for nogle bliver det til store problemer i faget.

En tredjedel af gymnasielærerne fortæller, at de bruger for meget tid på at lære eleverne at bruge matematiske værktøjsprogrammer.

En del elever har ikke tidligere forberedt sig så meget til faget, men det er nødvendigt i gymnasiet, og ifølge rapporten klarer pigerne denne ændring bedre end drengene.

Rapporten anbefaler en intensiveret indsats for kommunikation og koordination mellem grundskolen og gymnasiets matematiklærere.

Læs Matematikudredningen via link til højre for artiklen.

Læs mere

Matematikudredningen

Powered by Labrador CMS