Eva Hjorth skal de næste to år undervise i matematik, biologi og fysik på Rødovre Skole, imens hun læser en meritlæreruddannelse ved siden af. Det bliver benhårdt, forventer hun.

Teach First-lærer: Det bliver hårdt, men spændende

30 universitetsuddannede har skiftet karrierespor. De næste to år skal de tage en meritlæreruddannelse ved siden af fuldtidsjob som lærer på en folkeskole. Eva Hjorth er én af dem – og hun er ikke i tvivl om, at det bliver hårdt, men godt.

Publiceret

Teach first Danmark

Teach First Danmark er en nonprofit organisation, som uddanneruniversitetsuddannede til meritlærere i de fag, skolernes har sværtved at skaffe lærere til.

Uddannelsen varer to år, og de studerende underviser i op tiltre fag på en folkeskole, imens de læser deres meritlæreruddannelseved siden af. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

29-årige Eva Hjorth har kigget sin kæreste dybt i øjnene og sagt "Vi ses om to år", fortæller hun med et grin. Hun er ikke i tvivl om, at de næste to år bliver hårde. Eva Hjorth er nemlig startet på den helt nye uddannelse til Teach First-lærer - en toårig meritlæreruddannelse, hvor universitetsuddannede læser til lærer ved siden af et fuldtidsjob på en folkeskole.

Nu underviser akademikere i folkeskolen

Hun er egentlig uddannet kandidat i human ernæring og har arbejdet som fødevarekonsulent, men hun fandt jobbet 'elitært'.

"Vi sad en masse akademikere sammen og snakkede om at rykke på noget. Der var alle de bedste intentioner, men ikke noget kendskab til virkeligheden. Så hvad rykkede det egentlig? Ingenting", siger Eva Hjorth, som derfor begyndte at lede efter en jobmulighed, hvor hun følte, hun kunne være med til at gøre noget mere. Da hun stødte på Teach First-uddannelsen, var hun ikke i tvivl.

"Uddannelsen ramte bare lige ind i det, jeg gerne ville. Det var en fantastisk chance. Som lærer er man virkelig med til at gøre en forskel i stedet for bare at tale om det. Så da jeg læste om uddannelsen, faldt brikkerne bare på plads".

Seks ugers undervisning - og så ind foran eleverne

For to uger siden startede Eva Hjorth som lærer på Rødovre Skole i Rødovre ved København, hvor hun skal undervise udskolingen i matematik, biologi og fysik. Det er fag, hun allerede har et indgående kendskab til fra sin kandidatgrad. (rettet 25/8 Eva Hjort har indgående kendskab til alle tre fag, red.)

Teach First i Danmark: Universitetskandidater til skolen

Forud for sin start på skolen var hun seks uger på sommerakademi med de øvrige 29 Teach First-lærere. Her lærte de blandt andet om klasseledelse og konflikthåndtering. To af ugerne blev tilbragt på en lejr for anbragte børn og unge - en stor mundfuld, fortæller Eva Hjorth.

"Vi lærte vildt meget nyt på rigtig kort tid, så der var ikke så meget tid til at reflektere over alt det nye eller afprøve det undervejs. Der var virkelig meget, vi skulle kapere. Men de var gode til fra Teach Firsts side at rette programmet til, efterhånden som vi kunne mærke, hvad vi havde mest brug for", siger hun.

 

Fagligheden kommer hen ad vejen

De kun seks ugers uddannelse før mødet med eleverne gør selvfølgelig, at Eva Hjorth ikke kan det hele endnu. Men det havde hun heller ingen illusioner om, fortæller hun.

"Der er tusind ting, jeg stadig ikke kan, men det havde jeg heller ikke forventet. Nogle venner har læst til lærer, og de har sagt, at de også var meget i tvivl i starten. Men det er klart, at de har en helt anden faglig viden, når de er nyuddannede, end jeg har nu. Til gengæld kan jeg trække på nogle erfaringer fra mit tidligere studie og job", siger hun.

Lærermangel? Den fixer Teach First Danmark

Hun synes eksempelvis, det er svært for hende at vide, hvad eleverne skal lære på det niveau, de er på. Hvilket undervisningsmateriale giver bedst mening? Og hvordan er det nu lige med planlægning af undervisningen og elevplaner?

"Jeg føler mig meget frem og mangler lidt at vide, om det, jeg gør, er rigtigt. Om det virker. Derfor glæder jeg mig rigtig meget, til min egen uddannelse starter til september, så jeg kan få en større sikkerhed og lære mere om, hvad jeg skal gøre".

God støtte fra kollegerne

Indtil nu har Eva Hjorth støttet sig rigtig meget til lærebøgerne og sine kolleger. Det var ellers en smule grænseoverskridende for hende at starte på Rødovre Skole. Hun var nemlig nervøs for, at hendes nye kolleger skulle tænke, at "her kommer akademikeren, som tror, at hun da sagtens kan klare vores job - men hun skal ikke tro, hun er noget", fortæller hun. Heldigvis har hun fået en stik modsat modtagelse, end hvad hun frygtede.

"Jeg er blevet taget rigtig godt imod. Det var vigtigt for mig hurtigt at få en føling af, hvad de tænkte om, at jeg skulle være en del af deres lærergruppe og samarbejdet, så jeg spurgte dem den første dag, og der var kun positivitet omkring det", fortæller hun. Det har været en stor støtte for hende midt i alt det nye.

"Kollegerne har været sindssygt søde til at hjælpe. De siger hele tiden, at jeg bare skal spørge løs. Så jeg bruger dem meget til sparring af det faglige. De er guld værd!"

Hvad stiller vi op med Teach First?

Havde forventet det hårde

Når Eva Hjorth kommer hjem om aftenen, kører dagens oplevelser rundt i hovedet på hende. Hun er træt. Derfor er hun også glad for, at den første måned er uden undervisning på Teach First-uddannelsen, så hun lige kan falde på plads på skolen.

Men det er ikke kommet bag på hende, at det var hårdt at starte på skolen - og heller ikke at de næste to år bliver det, når hun skal jonglere fuldtidsjob med et studie ved siden af.

"Jeg har tænkt rigtig meget over, at det uden tvivl bliver benhårdt, for der er ikke meget tid til fritid og ferie. Der bliver nok nogle sene aftener med et par tårer. Men jeg er ikke bekymret over det, for selvom det er noget af det hårdeste, er det også noget af det fedeste nogensinde. Og det er da privilegeret at tage en uddannelse med konstant praktik, så man kan afprøve det, man lærer, med det samme", siger hun - og tilføjer med et grin:

"Men jeg tager mig nok en rigtig lang lur om to år!"