Fælles Mål 2015: Arbejdstiden er den største udfordring

Tillidsrepræsentant på Utterslev Skole Thomas Ziegler Larsen oplever, at skolen og lærerne er kommet godt i gang med at arbejde med de nye Fælles Mål og læringsmålstyring. Men folkeskolereformens lange skoledag og Lov 409’s høje undervisningstimetal spænder ben for arbejdet, fordi det er blevet rigtig svært at finde tid i skemaet til, at årgangsteamene kan mødes og forberede sig i fællesskab.

Publiceret

NYE FÆLLES MÅL

Fra det kommende skoleår er det de nyeForenklede Fælles Mål, der er gældende i den danske folkeskole. Menen række skoler og kommuner har besluttet at bruge de nye mål iskoleåret 14-15. Det gælder blandt andet hele Københavns Kommune,og Folkeskolens redaktion har derfor besøgt Utterslev Skole ogfortæller i en række artikler om lærernes erfaringer med de nyeFælles Mål generelt og i de enkelte fag.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fælles Mål 2015: Mål kan give børn forståelse for egen læring 

Ligesom ledelsen sætter lærerne i høj grad deres lid til, at it-værktøjet KMD Education vil gøre opgaven med at formulere læringsmål for eleverne og følge op på, hvordan det går, lidt mindre tidskrævende.

De nye Fælles Mål har ikke været en revolution på Utterslev Skole, men:

"Det er blevet lige lidt strammere. Vi har nok været vant til, at på Utterslev er vi lidt foran, vi har en masse spænende projekter som for eksempel vores arbejde med makkerlæsning. Men det er blevet sværere at få plads til - til gengæld er så blevet mere målstyring", siger Thomas Ziegler og tilføjer, at det er meget forskelligt, hvad lærerne mener om målstyring som metode.

"Selvfølgelig skal man sætte mål for det, man gør - det har vi altid gjort. Men mange oplever, at det er blevet for stramt. Men målstyring er et vilkår i København".

Ministeriet: Læringsmålstyret undervisning er ikke obligatorisk