Pædagogik
4   1302

Prisvindende lærer: Gode relationer til eleverne er det allervigtigste

Hun kan gøre hadefag til yndlingsfag. Matematik- og naturfagslærer Vini Bahl Hansen, Brobyskolerne på Fyn, er årets vinder af Politikens Undervisningspris.

Lærer Vini Bahl Hansen er på stikkerne fra morgenstunden i dag. Men på en anden måde, end hun plejer. Hun skal nemlig i "Go' Morgen Danmark", TV 2-programment, der sender live fra et studie på Hovedbanegården i København.  Mellem klokken 7 og 8 er hun på.

Hun skal fortælle om den pris, hun har fået, dagbladet Politikens undervisningspris. Og i aften skal hun hen i Politikens Hus på Rådhuspladsen, hvor prisen vil blive overrakt ved en reception.

"Vi har valgt Vini som hovedprisvinder, fordi hun laver god undervisning i udskolingen i fagene matematik og fysik/kemi - fag som vi i Danmark gerne vil styrke elevernes interesse for, og som er rigtig vigtige for, hvordan eleverne klarer sig i deres videre uddannelse", står der i priskomiteens begrundelse.

God undervisning - hvad er det

Artiklen fortsætter under banneret

Altså "god undervisning" i det som mange elever opfatter som tunge og uvedkommende fag. Hvordan gør man lige det?

"Der skal være gode relationer til eleverne, det er altgørende. Man skal bekymre sig om eleverne. Holde af dem. Tro på dem", siger Vini Bahl Hansen til folkeskolen.dk. Hun har været lærer i seks år. På Brobyskolerne på Fyn, omkring 15 kilometer fra Faaborg, hvor hun altså er naturfags- og matematiklærer i overbygningen.

Lærergerningen - et drømmejob

Priskomiteens begrundelse for prisen:

 

"Vini Bahl Hansen, Brobyskolerne, Fyn - Hovedprisvinder
Vi har valgt Vini som hovedprisvinder, fordi hun laver god undervisning i udskolingen i fagene matematik og fysik/kemi - fag som vi i Danmark gerne vil styrke elevernes interesse for, og som er rigtig vigtige for, hvordan eleverne klarer sig i deres videre uddannelse. Vinis undervisning har eleverne som udgangspunkt, når hun inddrager praktiske elementer i undervisningen og elev-til-elev-læring, er det nogle af de metoder og elementer, der kan bidrage til at implementere folkeskolereformen.

Vini tror på alle elevers evner og har høje forventninger til dem og lykkedes med at stimulere deres nysgerrighed og lyst til at lære. Hun tager eleverne og deres læring alvorligt - og forventer af dem, at de også selv gør det. Hendes ambition er at give eleverne så meget lyst til læring og tro på egne evner, at det holder ved gennem deres uddannelse efter folkeskolen.

Vini er engageret og optaget af at lave god undervisning i sine fag. Og hun ved, at god undervisning kræver, at man hele tiden arbejder med at udvikle undervisningen til gavn for eleverne. Hun laver undervisning og projekter, hvor elever underviser hinanden på tværs af årgange. Så de ældste elever lærer det ekstra, det giver, at skulle formidle deres viden videre til yngre elever, og de yngre elever lytter opmærksomt til de ældste og bliver inspireret af at se, hvad de kan.

Hun møder eleverne, der hvor de er, gør noget ud af at forstå deres verden og det de er optaget af, så hun kan få hver af dem til at yde deres bedste.

Og så er Vini tydelig - både over for eleverne og over for sine kolleger, som hun også inspirerer med sit engagement og med sin tilgang til eleverne og sin undervisningspraksis".

At være lærer er et drømmejob for hende.

"Jeg er tidligere kok, men har altid ønsket at blive lærer. At være med til at få unge mennesker til at tro på sig selv resten af livet, er en mission for mig. Jeg vil gerne gøre en forskel for de stærke i samfundet, men i høj grad også for dem, der har det svært, både fagligt og socialt. Der skal i virkeligheden ikke så meget til", siger hun.

Undervisningsmetoden er enkel

Hendes metode er i sin subsans for så vidt enkel, siger hun. 1) Når hun får dem i 7. klasse, begynder hun forfra rent fagligt og bygger så op derfra. 2) Ud af huset, så undervisningen bliver levende. 3) Elever fra 9. klasse underviser 8.-klasse-elever, og gymnasieelever underviser elever fra 9. klasse.

"Jeg starter på et meget lavt niveau fagligt, når jeg får eleverne i 7. klasse og sikrer mig, at de føler sig hjemme. Føler, at de kan følge med. Det er der mange, der ikke kan. Jeg prøver at give dem selvtillid på den måde", fortæller Vini Bahl Hansen.

"Når de føler sig hjemme, begynder det at blive legende let, og så bliver de sultne efter mere læring. De føler pludselig succes, og den succes giver dem lyst til at lære mere, og jeg kan så skubbe dem ud over en kant, ud på dybt vand, hvor de kæmper for det med samme iver, som når de får en ny mobiltelefon - fordi de gerne vil".

Gode relationer

Og så er der jo det med den gode relation, som er fundamentet.

"Jeg lytter til dem, kender deres historie, ved, hvem de hænger ud med. Jeg kan slet ikke lade være. Og det giver en gensidig respekt og en god relation, når de mærke, at jeg har lyst til dem. Så har de også lyst til mig, og det giver en høj indlæringsevne hos dem", siger prisvinderen.

Hvordan kan man mærke, at man har en god relation til eleverne?

"Når de lyst til at fortælle dig om weekenden, om en film, de har set, en tur, de har været på, eller noget sjovt, der er sket ved morgenmaden. Når de fortæller om livet uden for skolen.

Kan den gode relation ikke hæmme mulighederne for at stille høje faglige krav?

"Nej, for de får den erfaring, at der kommer resultater med de krav, og alle elever vil gerne være dygtige og lærer meget og være kloge. Og den gensidige respekt gør, at de stoler på, at de kan opfylde de forventninger, jeg har til dem. Når jeg tror på dem, tror de også selv på sig selv".

Kollega og mor indstillede til prisen

Vini Bahl Hansen er blevet indstillet til prisen af sin kollega på skolen, dansk- og samfundsfags- og specialklasselæreren Tine Sjørup (se indstillingen via linket til højre).

Men det er først og fremmest som mor, at Tine Sjørup har indstillet sin kollega. Hendes søn, der nu går til elitematematik, har Vini Bahl Hansen som lærer.

"Vini er åben og inspirerende som kollega, og det er hun også for eleverne. Hun skaber god stemning omkring sig, og hun skaber også faglige resultater. Det kan man se på elevernes karakterer. Og frem for alt kan man se det på deres faglige progression fra 7. til 9. klasse", siger Tine Sjørup til folkeskolen.dk som begrundelse for sin indstilling.

"Eleverne får selvtillid inden for naturfag og matematik, som ellers er fag, som de ikke så tit ser sig selv lykkes i. Men hos Vini mere end lykkes de, de føler ejerskab over dem. Fra at være rigtig svære fag er naturfag og matematik blevet deres bedste fag", tilføjer Tine Sjørup (se hendes indstilling nederst i artiklen).

Elever: ikke bare røv til sæde undervisning

Dét kan Aia Stenger og Annika Larsen, elever i 9 b, der har Vini Bahl Hansen i matematik og naturfagene, skriver under på.

"Noget af det, der er godt, er, at vi får mulighed for selv at undervise andre - så det ikke bare er bare røv-til-sæde-undervisning", siger de til folkeskolen.dk.

"Vi får lov til lære på en kreativ måde, for eksempel laver forsøg i fysik næsten hele tiden. Og i matematik laver vi meget projektorienteret arbejde, hvor vi som gruppe får et emne, og så skal vi selv finde materialer og gennemarbejde det og så til sidst fremlægge det", tilføjer de.

Kemi-show på torvet i Faaborg

Her i lørdags stod de op klokken halv syv, fortæller de. De skulle ind til Fåborg og lave et kemi-show på torvet i anledning af den årlige forskningsdag.

"Det er meget engagerende at forberede sådan et show. Og det er sjovt og hyggeligt", fortæller de to elever.

"Man kan altid spørge Vini om hjælp. Hun går for eksempel altid ind og svarer i klassens facebook-gruppe, når vi spørger om noget", siger de.

Livsduelighed

Eleverne skal ikke kun have naturfagsfærdigheder og matematikkundskaber med ud af skolen, mener deres prisvindende lærer. De skal også have mod på livet og lyst til at lære mere, når de går ud af folkeskolen.

"At lave sådan en kemi-show på torvet i Faaborg, for eksempel, det giver selvsikre og gode elever, der tør stille sig op og være på", siger Vini Bahl Hansen.

Omkring 2.000 var i år indstillet til Politikens undervisningspris.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.474 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.034 andre er allerede tilmeldt