Eleverne arbejder i grupper med at løse problemet med de mange biler på skolevejen ved Agedrup Skole. Janne Heichelmann (stående) skal undersøge, om elevernes ideer kan realiseres.

Elever skaber tryggere skolevej

Der skal både elever og modellervoks til, når skolevejen ved Agedrup Skole i Odense skal gøres mere sikker.

Publiceret

TRAFIK I BØRNEHØJDE

Trafikkonsulent Johan Heichelmann og undervisningsansvarligJanne Heichelmann er begge læreruddannede og står bagkonsulentvirksomheden Trafik i børnehøjde.

Trafik i børnehøjde har fået 50.000 kroner fra Vejdirektoratetgennem Cykelpulje 2014 til projekter på tre fynske skoler.

I samarbejde med trafikingeniører og elever definerer deudfordringer og muligheder på skoleveje og opsætter midlertidige,prisvenlige anlæg.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Piberensere i alverdens farver, tykke ispinde, grønt karton og fedtet modellervoks ligger spredt rundt på bordene i 8.a på Agedrup Skole. Klassen er i grupper i gang med at bygge modeller af deres skolevej for at vise, hvor trafikken kan blive mere tryg og sikker.

En af grupperne har formet små, orange pæle parallelt med legepladsen for at forhindre, at bilisterne holder ind for at sætte deres børn af, samme sted som cyklisterne cykler.

»Der er masser af parkeringspladser henne ved hallen, men forældrene gider ikke køre derhen og parkere, for så skal deres små, søde børn gå åh så langt. Og så er det, at de holder ind langs legepladsen, lige hvor man cykler, og det kan være farligt«, siger Julie.

Motorvej gennem byen bliver til undervisning 

15.000 kroner til et midlertidigt anlæg

Konsulentvirksomheden Trafik i børnehøjde skal i samarbejde med 8.a på Agedrup Skole i nærheden af Odense løse trafikale udfordringer ved skolen. Der er ikke et decideret sikkerhedsproblem, men der er rigtig mange biler på skolevejen, og det er utrygt for de elever, der cykler og går i skole.

Vejdirektoratet har givet omkring 15.000 kroner til projektet på skolen, og pengene skal blandt andet bruges til at opstille et midlertidigt anlæg. Hvis anlægget virker efter hensigten, har Odense Kommune lovet at se på mulighederne for at sætte et permanent anlæg op.

8.a indvier en tryggere skolevej

 Eleverne skal inddrages og selv finde ud af, hvordan deres skolevej kan blive bedre, så 8.a har været i gang med at finde ud af, hvor på vejen der er udfordringer, og hvordan de kan løses. De har gennemført optællinger, forhørt sig hos forældre og yngre elever og trukket på egne erfaringer som skolepatruljer i morgentrafikken.

»Folk lytter til os, og det er fedt«

Trine Christensen underviser i 8.a, og hun er begejstret for projektet. Hun oplever, at skole-patruljerne af og til er frustrerede, fordi deres arbejde ikke bliver respekteret, og derfor synes hun også, at det er »fedt«, at forslagene kommer fra eleverne selv, og at de på den måde får ejerskab over ændringerne.

Maja og Julie fra 8.a synes også, at det er et rigtig godt projekt, fordi de kan sige deres mening og måske også få lov til at ændre nogle ting. »Folk lytter til os for en gangs skyld, og det er fedt«, siger Julie.

Skolens skolepatruljeansvarlige, Jan Larsen, er glad for, at skolen får mulighed for at prøve et midlertidigt anlæg af, og han håber, at det kan blive permanent, da både skolebestyrelse og forældre er enige om, at en optimering af trafikforholdene er kærkommen.

Powered by Labrador CMS