Specialundervisning
2   507

Mange skoler undlader at indberette årsagen til elevers specialundervisning

Skolerne er så dårlige til at indberette, hvorfor de henviser elever til specialundervisning, at Undervisningsministeriet ikke kan tegne et reelt billede af årsagerne. Undervisningsminister Christine Antorini vil lave en ny indberetningsordning, som skal være klar til skoleåret 2015-2016.

At ministeriet ikke har overblik over, hvorfor tusindvis af elever får specialundervisning, er kommet frem i forbindelse med, at Venstres Louise Schack Elholm har bedt Christine Antorini (S) oplyse om fordelingen af diagnoser blandt de elever, som er hjemtaget til inklusion. Men de oplysninger har Undervisningsministeriet ikke.

"Hvis spørgsmålet skal besvares, kræver det, at vi indhenter oplysninger fra de enkelte kommuner, som har hjemtaget elever fra specialskoler og specialklasser", skriver Christine Antorini i sit svar til Louise Schack Elholm.

Kvaliteten af de indkomne data er meget ringe

Når skolerne hvert år indberetter år data om elever i specialklasser og specialskoler, skal de oplyse, hvorfor eleverne får specialundervisning. Skolerne kan vælge mellem 11 forskellige handicap og vanskeligheder, men mange skoler undlader at indberette noget eller sætter blot kryds i "andet".

Artiklen fortsætter under banneret

"Kvaliteten af de indkomne data er meget ringe", erkender Christine Antorini i sit svar.

Venstre og skolepsykologernes formand er bekymrede

Hos Venstre er Louise Schack Elholm skuffet over, at ministeriet ikke kan svare på, hvilke diagnoser børn i specialtilbud har.

"Det er helt grundlæggende, at man har sådan en viden, og det er da dybt bekymrende, at ministeren ikke har det", siger hun ifølge dagbladet Information.

Formanden for Pædagogiske Psykologers Forening, Bjarne Nielsen, deler bekymringen.

"I gennem årene har vi set, at børn med samme handicap ikke kan være sikker på at blive behandlet ens fra skole til skole og fra kommune til kommune, og det kan man ikke være bekendt. En god indberetningsordning ville afsløre, hvis en skole eller kommune stikker ud og burde se lidt mere på sig selv", siger han til avisen.

Ministeren på vej med nye henvisningsårsager

Christine Antorini lover i sit svar at gøre noget ved sagen.

"Som følge af den ringe datakvalitet og den afgrænsning af specialundervisning, som blev indført 1. maj 2012, er Undervisningsministeriet gået i gang med at udvikle nye henvisningsårsager", skriver ministeren.

Det nye indberetningsskema vil være klar til brug fra skoleåret 2005-2016.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.275 andre er allerede tilmeldt