"Det er dejligt at få anerkendelse for sit arbejde - at jeg er blevet indstillet, fordi én synes, jeg har fortjent anerkendelsen", siger Mette Bluhme, der har fået Aalborg Kommunes Handicappris 2013 for sin indsats med My Talk Tools.

Speciallærer vinder pris for at få elever uden talesprog til at udtrykke sig

Mette Bluhme fra specialklasserækken på Svenstrup Skole ved Aalborg har vundet den kommunale Handicappris 2013, fordi hun giver sine elever mulighed for at ytre sig ved hjælp af det amerikanske kommunikationsprogram My Talk Tools. Et program, hun selv udvikler på.

Publiceret

Sjældent at lærere hædres medpriser

Det hører til sjældenheder, at lærere vinder priser. Ifølge enberegning i fagbladet Journalisten er den statistiske sandsynlighedfor, at en journalist modtager en pris i løbet af karrieren, over30 procent, mens den kun er 0,9 procent for lærere ogsygeplejersker.

Det undrer formanden for DLF, Anders Bondo Christensen, at derer 30 gange højere sandsynlighed for at blive hædret for at hængeskurke ud på forsiden eller fortælle en god historie end for athjælpe syge borgere eller sikre den næste generation en ordentliguddannelse.

"Det lyder fuldstændigt vanvittigt. Jeg har stor respekt fordygtige journalister, og dem har vi et stort behov for i det danskesamfund, men jeg synes, at lærerarbejdet med at uddanne de kommendegenerationer er et af de allervigtigste job, der overhovedet findesi dette samfund, og på den måde kan man sige, at det virker højstbesynderligt", siger Anders Bondo til Journalisten. Han har dogikke har hørt noget stort ønske fra lærerne om flere priser.

Du kan læse Journalistens artikel via linket til højre.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

My Talk Tools er opfundet af amerikaneren Bick Pratt, fordi hans søn Michael har svært ved at tale på grund af et sjældent syndrom. Med app'en kan Michael udtrykke sig ved hjælp af sekvenser af ord, lyd og billeder. Det sker ved, at eleven trykker på relevante ikoner.

"Programmet er opfundet til børn uden sprog. Eleven kan for eksempel fortælle, at han er sulten, og i næste lag kan han sige, hvad han gerne vil have at spise og drikke", forklarer Mette Bluhme, der har arbejdet med My Talk Tools, siden hun i efteråret 2011 gik med i et pilotprojekt under PPR i Aalborg, som ville have afprøvet, hvad elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder og multiple funktionsnedsættelser får ud af at bruge programmet.

Programmet bruges som en dagbog for eleverne

I pilotprojektet deltog Mette Bluhme med to af sine elever uden sprog, men i dag bruger hun det til alle sine elever på mellemtrinet. Hun bygger app'en op som en dagbog med tomme celler, der så fyldes ud med billeder, som beskriver elevens dag. Billederne tages med en iPad, en iPod eller en smartphone, og programmet tilpasser dem selv til cellerne.

"Det kan være billeder af elevens opgaver eller af oplevelser fra frikvarteret. Eleverne spørger tit, om vi vil tage et billede for dem, og hvis de har et sprog, kan de indtale en speak til billedet. Ellers gør vi det. Vi kan også skrive tekster og lægge videoer ind. Vi kan både sætte vores egne billeder ind, finde billeder på nettet eller vælge nogle, der er i programmet i forvejen. Det er nemt at gå til", fortæller Mette Bluhme.

Forældre fortæller lærerne om elevens dag derhjemme

Billederne gør det let for forældrene at følge med i barnets skoledag. Men det vender også den anden vej.

"I forsøget under PPR lavede vi billeder af de to elevers familier, så når de fortalte om deres oplevelser derhjemme, kunne de vise, om de havde været sammen med kusine Pia eller kusine Lotte. I dag er mange af forældrene flinke til at lægge billeder og speak ind om, hvad eleverne har lavet derhjemme. Det gør det muligt for os at spørge ind og tale med eleven om oplevelsen."

Siden har Mette Bluhme lavet versioner af programmet til brug på klasseplan og i fritidsordningen, så eleverne også kan fortælle forældrene, om de har cyklet eller været i hallen efter skoletid.

Programmet er dejlig konkret for eleverne

I dag indgår My Talk Tool som et fælles program for samtlige elever i de to yngste centerklasser på Svenstrup Skole, mens det bruges individuelt i udskolingen. Indtil efterårsferien underviste Mette Bluhme i indskolingen, men er nu på mellemtrinet.

"Vi bruger 20 minutter hver morgen på fælles sekvenser. Det er inspirerende for eleverne at trykke på cellerne, så de falder ikke så let fra som tidligere. Programmet er dejlig konkret, og med utallige sider at bladre i, kan eleverne blive ved med at bygge på, når de udtrykker sig," siger Mette Bluhme.

De elever, der har taleproblemer, bruger også app'en i løbet af dagen. En af dem er 11-årige Emil, som var en af pilotprojektets to elever. Han har intet sprog, så når han skal i skoleboden, lægger han sin iPod på disken og fortæller ved hjælp af ikonerne, at han vil købe en bolle og en yoghurt.

"Han bestemmer selv, fremfor at vi skriver en seddel om, hvad han skal have. Det giver ham frihed til at handle selvstændigt. At se glæden i hans ansigt, når han trykker på en celle, er det hele værd", siger Mette Bluhme.

Mette Bluhme er med til at udvikle programmet

App'en koster cirka 500 kroner pr. elev. Med prisen følger adgang til en sky, så man kan hente indholdet ned på en anden maskine. Det betyder, at forældre, som ikke har deres barn boende hjemme, kan følge skoledagen på afstand.

Der følger en stort arkiv med billeder og symboler med programmet, men når Mette Bluhme synes, der mangler noget, kontakter hun ophavsmanden i USA.

"Der ryger en mail af sted en gang om ugen, og så sørger Bick Pratt for at få lavet nye billeder", siger Mette Bluhme, som har været med til at oversætte vejledningen og programmet til dansk.

"Jeg har også fundet ud af, hvordan jeg kobler programmet op på et smartboard. Det er en stor hjælp, for så kan eleverne se på tavlen sammen, fremfor at jeg skal samle dem om en iPad".

Dejligt at blive anerkendt for sit arbejde

I december fik Mette Bluhme overrakt "Handicapprisen 2013" for sit arbejde med at anvende og udvikle My Talk Tools på iPad, fordi programmet har en positiv indflydelse på elevernes deltagelse i undervisningen. Samtidig er hun med sin viden og tekniske kunnen en god supporter for sine kolleger og andre fagpersoner.

"Det er dejligt at få anerkendelse for sit arbejde - at jeg er blevet indstillet, fordi én synes, jeg har fortjent anerkendelsen", siger Mette Bluhme, der blev indstillet af talepædagogen, som er tilknyttet specialklasserækken på Svenstrup Skole.

"Hun kan se, at eleverne tør forsøge sig verbalt. Hvis de prøver at tale, og det ikke går, kan de støtte sig til billederne i programmet. Vi har også børn med dårlig hukommelse, som finder støtte i programmet. Talepædagogen kan se, at det får eleverne til at live op", siger Mette Bluhme.

Prisen skal bruges til elektronisk udstyr

Med prisen fulgte et diplom, et stykke keramik fra en lokal kunsthåndværker og 5.000 kroner, som allerede er øremærket.

"Jeg har fået prisen for at arbejde med programmet på min computer, min iPad og min smartphone, så når en af dem skal skiftes ud, bliver den betalt med pengene fra handicapprisen".

Til højre for artiklen finder du et link til et indslag om My Tool Talks på TV2 Nord og til programmets amerikanske hjemmeside.