Bachelorprojekt

Faglærere ved for lidt om faglig læsning og skrivning

Det er foruroligende, at der er lærere, der mener, at der ikke er tid til faglig læsning og skrivning i deres fag, siger Ida Cecilie Marschener i sit bachelorprojekt. Men det forholder sig omvendt, argumenterer hun: Der er ikke tid til at lade være med at undervise i faglig læsning og skrivning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læsning og skrivning bruges af stort set alle hele livet. Alligevel viser Pisa-undersøgelsen fra 2009, at 15 procent af de 15-årige ikke har opnået de nødvendige læsekompetencer, fortæller Ida Cecilie Marschener Andersen i sit bachelorprojekt fra Læreruddannelsen i Vordingborg ved Professionshøjskolen Sjælland.

"Gennem min praktik har jeg bemærket, hvor forskelligt dansklærere griber undervisningen an, og der er forskel på, hvor tværfagligt de tænker deres undervisning," skriver hun og fortæller, at hun også oplevede stor spredning i, hvor tæt lærere knytter læsning og skrivning sammen i undervisningen.

Disse oplevelser fik hende til at udforme følgende problemformulering for sit bachelorprojekt: "Hvordan og på hvilken måde kan en eksplicit undervisning i genrepædagogik i dansk i udskolingen danne forudsætning for elevernes læring i skolens øvrige fag?"

Nødvendigt fokus i alle fag

Eleverne uddannes og dannes gennem undervisningen. Vi har mulighed for at styrke elevernes formidlings- og kommunikationskompetencer ved hjælp af faglig og sproglig indsigt, opsummerer Ida Cecilie Marschener. Med afsæt hos Ruth Mulvad, Mette Kirk Mailand og bogen"Læsning og skrivning i alle fag"fra Danmarks Lærerforening konkluderer hun, at det er nødvendigt med et fagligt fokus på læsning og skrivning i alle fag: "Uden faglig læsning og skrivning giver vi ikke eleverne forudsætninger for at håndtere og formidle tekstaktiviteterne sprogligt," og faget dansk har "mulighed for at danne grundlaget for genrepædagogikken."

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Tværfagligt arbejde underbygger hele ideen om at faglig læsning og skrivning ikke er afhængig af et fag, understreger hun og bruger aktiviteter i historie og samfundsfag som afsæt til at vise, hvor vigtig et fagsprog og viden om tekstaktiviteterne er for den faglige forståelse. "Samarbejdet skal både tænkes mellem lærere og mellem fag. Fagene supplere hinanden og hvert fag kan bidrage med noget, der i det samlede billede kommer til at udgøre vores opfattelse af verden."

Foruroligende lærermeldinger

Dansk er det naturlige udgangspunkt, da det i forvejen vægter læse- og skrivekompetencer, og faget har en tilgang til sproget, som kan udbygges og inspirere andre fag, argumenter hun. "Udfordringerne ved genrepædagogikken samt faglig læsning og skrivning i skolen, kan imidlertid antydes at være et internt syn, der lægger forhindringer for undervisningen og de hjælpemidler, der kan tilbydes," skriver Ida Cecilie Marschener.

Selv om værdien af læreres brug af læsevejledere ikke kan generaliseres ud fra  bachelorprojektets empiri, antyder det dog, at nogle lærere ikke er informeret om, hvad en læsevejleder er eller kan. Det er foruroligende, mener hun. Og det er lige så foruroligende, at nogle lærere mener, at de ikke har tid til faglig læsning og skrivning. Det er direkte forkert, siger Ida Cecilie Marschener Andersen: Der er ikke tid til at lade være med at undervise i faglig læsning og skrivning.

Hele professionsbachelorprojektet kan findes til højre under EKSTRA: Faglig læsning og skrivning i alle fag

 

 

Powered by Labrador CMS