Inklusion
0   649

Vordingborg: Lærerne ville ikke vise ministeren et glansbillede

Vordingborgs politikere ville i går vise en af kommunens skoler frem til undervisningsministeren, så hun kunne se, hvor langt de er kommet med inklusion og reformer. Men lærerne insisterede på også at fortælle, at der er udfordringer, og deres leder bakkede dem op.

Ideen med besøget var at vise alt det, Vordingborg Kommunes skoler kan og allerede er i gang med. Kommunen indførte nemlig allerede sidste år fuld inklusion, længere skoledage, linjer i udskolingen, skolesammenlægninger og lederrotationer.

Men lærerne på Kulsbjerg Skole, afdeling Stensved, ville kun vise den rene virkelighed. Lærerne havde svært ved at forstå, at minister og politikerne kunne tro, at man kun to dage inde i skoleåret og med masser af nye omlægninger kunne vise noget frem. Oveni kom erindringen om behandlingen under lockouten, og endelig en manglende lyst til at bakke op om politikernes succeshistorie, når det lærerne oplever, er et benhårdt pres og alt for mange ændringer på en gang.

"Så vi endte med på et møde at aftale en model, hvor vi gennemførte det, der var på planen i klasserne. Vi ville ikke vise et glansbillede eller foregøgle, at det er nemt at lave inklusion og alle de andre ting, der er foldet ud her. Vi ville fortælle, at der er rigtigt mange vanskeligheder og det er rigtig meget hårdt arbejde. Samtidig ville vi også rigtig gerne vise, hvad vi kan på Kulsbjerg Skole, hvor vi arbejder seriøst med inklusion, teamsamarbejde, it og fleksibelt skema. Så der har intet været forberedt særligt til ministeren", fortæller tillidsrepræsentant Mette Brendstrup.

Lederen: Vi talte også om udfordringerne
Lærerne understregede også over for deres leder Anne Marie Jacobsen, at hun også skulle fortælle om det svære. Og det var Anne Marie Jacobsen helt enig i. Ministeren kom ind i 5.-klasserne og så, hvordan børnene arbejder med iPads og digitale læremidler i matematikundervisningen.

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi viste hende selvfølgelig noget af det, som er positivt og engagerende, men vi talte også om de udfordringer, vi har med at implementere tingene. Når ting går stærkt, er der altid udfordringer. Det er jo ikke sådan, at man bare implementerer noget over natten, det er noget hele skolen arbejder med".

Anne-Marie Jacobsen kan også godt genkende, at der har været pres på lærerne med de mange nye tiltag, men hun understreger, at hendes ansatte er meget samarbejdende om udfordringerne, og der bliver arbejdet med at finde løsninger i teamene. 

Både Anne-Marie Jacobsen og Mette Brendstrup synes, at besøget endte med at gå rigtig fint og være en positiv oplevelse.

"Vores skoleleder har været meget troværdig og har fortalt om, at det også er svært og op ad bakke. Og lærerne fik fortalt det samme på Antorinis foranledning, da hun også gerne ville høre det fra en medarbejders side. Så det endte fint.

Mette Brendstrup var ikke selv med ministeren rundt - det var kun kommunalpolitikere og ledere. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.563 andre er allerede tilmeldt