Lærer-reporter
0   632

Første skoledag var planlagt til mindste detalje for lærerne

Lærerne på Frederiksberg Skole i Sorø blev mødt med stor velkomst, lysegrønne skærf og dagens overraskelse, som de kunne dele med eleverne. Eleverne har det lidt som efter en sommerferie.

"Velkommen" står der med tydelige bogstaver på et stort banner over hovedindgangen til skolen. Hvert bogstav er malet i strålende farver. Der er også sat flag op og en kollega byder velkommen med et kram. Vi er indbudt til morgenkaffe på lærerværelset, klokken er 7.30 og solen skinner ind til os. Inde på lærerværelset står to andre kolleger og byder velkommen, vi bliver iført et skærf af grønt crepepapir med teksten "Lock in". Det er tjenestemændene der står klar til at tage imod os. Stemningen er løftet, alle smiler og taler. På bordene ligger der løbere med velkomst i samme farvestrålende bogstavkombinationer som ved hovedindgangen. Lilla klokkeblomster i vårgrønne skjulere lyser op. Der er morgenbrød og kaffe klar, vi sætter os blandet og lydniveauet stiger betragtelig, jo flere der dukker op. Vores skoleleder Ole Kristensen byder velkommen.
Jeg spørger Ole senere på dagen, hvilke tanker der er med den festlige velkomst. Han svarer: "Der har været mange følelser i spil, og i første omgang skal vi koncentrere os om at få skabt en dagligdag igen. Der skal være mulighed for at tale sammen".


Dagens store overraskelse
Dagen er planlagt til mindste detalje, der hersker en feststemning over skolen. Efter det første frikvarter skal alle elever samles i skolegården. Ole Kristensen taler til elever og lærere, byder endnu en gang velkommen. To hold elever skal optræde og en enkelt lærer synger en sang for at udfylde ventetiden til dagens store overraskelse.
Pludselig lyder en velkendt klokke og elevernes opmærksomhed rettes mod den isbil, der kører ind i skolegården. Der er isvafler til alle. For at lette organiseringen, sendes eleverne til klasserne og deres lærer henter isene. Skolegården tømmes hurtigt og lærerne modtages med jubel ved de enkelte klasser.

Artiklen fortsætter under banneret


Som om der har været sommerferie
I 6.a får vi talt om lockouten. Eleverne fortæller om det, de har lavet, mens de har været lockoutet fra skolen. Efter isen går vi i gang med det faglige arbejde. Først skal vi genopfriske, hvor langt vi er nået, det er lidt svært at huske. Vores tolærerordning kommer til sin ret, Birgitte og jeg får hurtigt kickstartet alle elever. Det er dejligt at være i skole igen.
Efter timen spørger jeg to elever om deres oplevelse af første skoledag efter konflikten. Adam fortæller, at det har været rigtig rart at komme i gang igen, efter næsten fem uger. Det bedste er at se vennerne. Linnea har den samme følelse, hun føler hun er startet i syvende. Det er som om, der har været sommerferie.
Alle går vist lidt ved siden af sig selv. Skal lige op i gear, det tager nok nogle dage. Eleverne forlader skolen, mens Dannebrog vajer over skolegården. En festdag slutter i morgen begynder en ny, og vi skal heldigvis i skole.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ