Lærere fra Snekkersten Skole og Skødstrup Skole arbejder med prøveoplæg i matematik på konference i Odense

Øv den mundtlige matematik

Mundtlig gruppeprøve i matematik er en stor fordel, siger flere matematiklærere på konference i Odense, om hvordan man udarbejder oplæg til gruppeprøven. Eleverne skal øves i at tale matematik, fortæller lærerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det var en festdag for matematik, da den mundtlige gruppeprøve blev genindført. Det er en god måde at lave afgangsprøve på, for eleverne glemmer helt at de er til prøve", siger lærerne Ole Hansen og Søren Skouborg fra Skødstrup Skole.

Ny prøveform: Myterne holder ikke

De oplever har ingen problemer med at vurdere eleverne enkeltvis ved en gruppeprøve.

"Vi har halvanden time til at følge dem arbejde og vurdere dem. Det kunne vi under den tidligere gruppeprøve, og det kan vi nu. Det er en stor fordel, hvis en elev for eksempel går i stå, så kan de andre i gruppen være med til at få dem i gang igen. Man kan også tydeligt se, når eleven til karakteren 7 står af, mens den anden fortsætter og er til et 10-tal", fortæller de.

De understreger, at det er dem, der sætter grupperne til prøven. De mener, at gruppeprøven er en fordel både for de fagligt stærke og svage elever. De to lærere har ført mange elever op under den tidligere gruppeprøve fra 1996 til 2006.

"Vi har store klasser, og prøven er delt over to dage. Vi skal vel udarbejde 12-13 oplæg. Der er meget, der ligner den tidligere gruppeprøve, men der er også noget nyt. Der skal opstilles skarpere problem-stillinger. Tidligere lavede vi mere frit valg til eleverne, så de kunne komme ind på så mange emner i matematik, som de havde lyst til. Sådan er det ikke nu".

Men lærerne mener, at det er nødvendigt at træne eleverne godt i at tale om matematik. For det er svært at formulere sig, hvis man ikke forstår matematikken. Der skal også være forskellige veje ind til opgaverne, mener Ole Hansen og Søren Skouborg.

Sparet for 100 timers forberedelse Lærer Jesper Petersen fra Snekkersten Skole indrømmer, at han har fået vredet armen om på ryggen.

"Mundtlig matematik er ikke det, jeg har brugt mest tid på tidligere, men vores matematikvejleder på skolen anbefalede det kraftigt, så i 9. klasse har vi introduceret mundtligheden. Jeg skal lære mine elever at tale mere frit om matematik", siger Jesper Petersen.

I workshoppen er han sammen med flere lærere fra Snekkersten Skole, så de sammen kan vurdere prøveoplæggene i Prøv! og samarbejde om udarbejdelse af egne oplæg.

Esther Wissels og Mette Uldahl fra Tjæreborg Skole er i samme gruppe. De ser vældig tilfredse på materialet.

"Vi er lige blevet sparet for omkring 100 timers forberedelse. Vi har ikke prøveopgaver liggende, så der var et stort arbejde foran os, men nu kan vi gennemgå opgaverne her og bruge de af dem, vi synes. Næste år kan vi så redigere i det, så det kommer til at passe endnu bedre".

De to lærere har været i gang med ideerne og har en masse opgaver og materiale liggende på deres medbragte computere, men det her letter dem meget.

"Vi har kørt med en del mundtlig matematik siden 8. klasse, og så bad vi om at komme sammen på kursus her", siger Mette Uldahl.

Otte temaer klar i 'Prøv!' Direktør for Forlaget Matematik Gert B. Nielsen mener, det er rigtigt, at materialet 'Prøv!' kan spare lærerne for en del arbejde. 80-100 timers forberedelse, skønner han.

"De skal stadig forholde sig til opgaverne og tilpasse dem til undervisningen. Nogle lærere laver selv opgaverne, andre køber materiale fra forlagene. Men de nye prøver her er en omstillingsproces for mange lærere. Det er fjerde gang, Matematiklærerforeningen laver sådan et materiale, men vi var ikke gode nok, da vi begyndte på dette forløb. Vi troede, at vi ville være færdige i efteråret, men dengang havde vi kun tre temaer klar", siger Gert B. Nielsen.

Der er otte temaer klar nu og et par stykker mere vil være færdige om en måned, siger han.

Forlaget Matematik har solgt 300 licenser til omkring 200 skoler på nuværende tidspunkt. Indtil 1. maj kan alle prøve materialet gratis. Se mere på www.prøv.dk og www.dkmat.dk