»Ny model skal ændre lærernes syn på børnene«

Lyngby-Taarbæk Kommune vil inkludere flere børn med specielle behov ved hjælp af Sal-modellen. De specialpædagogiske kompetencer skal lærerne have med fra uddannelsen, mener næstformand i Børne- og Ungdomsudvalget Christina Stenberg Lillie.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Skal alle være studenter?«

? Kræver en succesfuld inklusionsindsats ikke indledende investeringer?

! »Jo, det gør det, men det er også vigtigt at stikke en retning ud. Det er derfor, vi har valgt at gøre det på den måde, vi har. Vi er opmærksomme på området og har lyttet til de ting, der har været fremme, og derfor er der lavet en ekstra pulje. Og vi vil selvfølgelig fremadrettet holde skarpt øje med behovene på området«.

? Er det et mål at spare penge på inklusionen på længere sigt?

! »Det koster mere at have børn på specialskole end at have dem på normalområdet. Også selv om der følger støtte med over i almenområdet. Der har været et stort udgiftspres, så det er også en del af øvelsen at bremse op i udgifterne«.

Lærernes syn på børnene skal modelleres

? Jeres arbejde med inklusion baserer sig på Sal-modellen. Kræver en øget inklusion ikke mere specifik specialpædagogisk viden ude i klasseværelserne?

! »Jo, det tror jeg, det gør, men det kan også komme gennem læreruddannelsen. Sal-modellen er et godt sted at starte til at ændre synet på børnene, så man ikke fokuserer på fejlene eller barnet som problemet, men i stedet ser styrkerne og ser barnet i relation til dets omgivelser og kontekst«.

? Lærerne efterlyser, at pengene bruges på flere hænder ude i klasserne. Kan man forestille sig, at I går den vej?

! »Det vil jeg ikke afvise. Jeg synes, det er rigtig positivt, at lærerne går med i processen og kommer med input til, hvordan vi kan løse det her. Jeg tror ikke, det bliver hele den lokale lærerforenings model, der bliver indført, men nogle aspekter skal vi helt sikkert have med i overvejelserne«.

? Alle bakker op om en langsigtet plan med tidlig indsats, men nogle lærere føler sig ladt i stikken lige nu med elever, der udsluses fra specialskoler. Er der hjælp på vej til dem?

! »Det er ikke en ny udfordring, for vores specialskoler har en historik i forhold til at udsluse børn tilbage til almenområdet, hvis de er klar til det. Vores specialskoler har altid været opmærksomme på, at de ikke skal holde på børnene, hvis de fagligt og socialt bedre kan profitere af at gå i den almene folkeskole«.

? Hvis inklusionen går ud over de faglige 
resultater, ender lærerne så ikke med at stå med sorteper, når de bliver bedømt på dem?

! »Meget tyder på, at elever spejler sig opad og får et fagligt løft af at blive inkluderet. Desuden er det jo ikke kun fagligt dårlige elever, der kommer på eller fra specialskole. Det er også børn med særlige evner, der rækker langt over middel«.

? Er der taget højde for, at man risikerer, at det faglige niveau falder, hvis man inkluderer flere fagligt svage elever?

! »Det er et svært spørgsmål. Personligt er jeg ikke så bekymret for det. Ser vi på Finland eller Ontario i Canada, er det ikke deres erfaring, men vi holder skarpt øje med området og slipper ikke det her fra det politiske niveau. Vi skal desuden fastholde vores dygtigste elever i folkeskolen og gøre dem endnu dygtigere. Her er også fare for eksklusion og fald i det faglige niveau, hvis ikke børnene bliver udfordret nok. Vi må gerne have høje ambitioner for børnene«.