Folkeskolereform
8   539

Liberal Alliance: Heldagsskolen er skole for de svageste

Der er ingen forskning, der dokumenterer, at heldagsskolen har en gavnlig virkning. Derfor har Liberal Alliance indkaldt Antorini til åbent samråd om skolereformen i morgen.

Forhandlingerne om folkeskolereformen er skudt i gang, og alle Christiansborgs partier på nær Liberal Alliance og Enhedslisten er med i forligskredsen bag folkeskolen og derfor med i forhandlingerne. I morgen har uddannelesudvalget på initiativ af Libetal Alliance kaldt til et åbent samråd, der skal afklare, om der er evidens for, at de såkaldte aktivitetstimer virker.

"Jeg mener ikke, der er noget faglig belæg for at indføre en obligatorisk heldagsskole på alle skoler. Dels er der en Rambøll-evaluering af 12 heldagsskoler, som viser at det gennemsnitlige faglige niveau ikke steg af indførelsen af heldagsskole. Derudover har vi de to internationale undersøgelser, Pirls og Timss, der viser at flere timer ikke er afgørende for kvaliteten af undervisningen. Det er kvaliteten af undervisningen og lærernes faglige niveau, der er de største udslagsgivere i forhold til det faglige niveau", siger Liberal Alliances børne- og undervisningsordfører, Merete Riisager, til folkeskolen.dk.

Artiklen fortsætter under banneret

For de svageste elever
Riisager mener i det hele taget, det er en dårlig ide at indføre den samme skole over hele landet:

"Det er en centralistisk styring af, hvad der er godt alle steder. Der er ikke nogen anerkendelse af, at skoler, børn og forældre er forskellige og har forskellige behov rundt omkring i landet", siger Merete Riisager. Hun påpeger, at heldagsskolen er udviklet til en bestemt børnegruppe.

"Heldagsskolen er en skoleform man har lavet for de 20 procent, der kommer ud med for dårlige færdigheder. Man siger med heldagsskolen, at nu skal alle elever blive på skolen indtil de sidste 20 procent kan det, de skal. Der vil jeg helt klart foretrække, at man zoomer ind på de 20 procent og forbedrede deres indlæring", siger Merete Riisager.

Eksproprierer fritiden
Skolens indtog i børnenes frie tid er ifølge Riisager et andet problem ved reformudspillet.

"Den frihed der ligger i selv at kunne disponerer over sin fritid, den mener jeg, er ekstremt vigtigt. Man statsliggøre børnenes tid i et helt nyt omfang på den her måde, det vil få stor indflydelse på børnelivet og fritidslivet og foreningslivet i det hele taget med den her løsning, der eksproprierer fritiden for alle børn", siger Merete Riisager.

Lokal frihed
I stedet for heldagsskoler vil LA foretrække, at man sætter fokus på læringsmålene for skolen og samtidig giver lokal frihed til de professionelle til at finde ud af, hvordan målene skal opnås. Og at der evalueres på, hvilket fagligt udbytte eleverne får.

"Skolerne skal have frihed til at indføre eller ikke indføre heldagsskole, og til at lægge engelsk på det klassetrin, man synes er passende. I det hele taget at tilrette skoledagen i forhold til den vision, man har på lige præcis dé skole", siger Merete Riisager.

Det åbne samråd afholdes i morgen klokken 14 - se link til samrådsspørgsmålet til højre for artiklen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ