Økonomien i regeringens skolereform hænger kun sammen, hvis overenskomstforhandlingerne med lærerne giver mere undervisning per lærer, fortæller Karen Ellemann.

Forhandlinger: Overenskomst afgørende for reform

På det første forhandlingsmøde om skolereformen blev det slået helt fast, at overenskomstforhandlingerne mellem lærerne og KL er afgørende for at finansiere reformen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når regeringen vil give alle elever flere timer, kan det kun ske, hvis det i overenskomstforhandlingerne lykkes at få mere undervisningstid ud af lærerne, det kom frem ved dagens indledende møde mellem regeringen og folkeskoleforligskredsen.

Før dagens møde havde oppositionen bedt om et såkaldt "helikopternotat", der opridser hele økonomien i regeringens skolereform. Det notat blev fremlagt på det første forhandlingsmøde, der blev afholdt fra morgenstunden i dag.

"Vi havde et ganske udmærket møde", fortæller Venstres uddannelsesordfører, Karen Ellemann. Om økonominotatet fortæller hun:

"Reformen forudsætter, at der sker noget ved et andet bord. Reformen er afhængig af, at der sker noget ved overenskomstforhandlingerne", siger Karen Ellemann. Regeringen har i deres reformudspil afsat fire milliarder kroner ekstra over en syvårig periode. De penge skal ikke bruges til at finansiere det øgede timetal på skolerne, og derfor står og falder reformen med, at lærerne via overenskomstforhandlingerne kommer til at undervise mere.

Forhandlinger i dag: Venstre vil give holddeling fri

Det vi havde frygtet Næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange er ikke overrasket over, at overenskomstforhandlingerne er udset som vejen til en finansiering af reformen.

"Det er det, vi har frygtet hele tiden, men nu har vi så hørt det fra en af parterne i forligskredsen, og det er dybt uheldigt, at man sammenblander overenskomst og reform. Jeg vil sige, at hvis man skal lave god skole, så skal det ske uden konflikt med dem, der skal lave skolen. Så vi håber, at de vil lytte til vores udspil, som indeholder alle de ting, som de gerne vil opnå med reformen", siger Dorte Lange.

S-borgmester: Reform kan ikke finansieres af lærerarbejdstid