Pia Kjærsgaard rettede 3.a's hjemmeopagver. Men eleverne har siden smidt deres opgvaer ud. De følte ikke, at de var gode.

Pia Kjærsgaard tabte grebet om 3.klasse

”Al ære og respekt for at hun gik ind i det, men Pia Kjærsgaard er ikke lærer og det skinnede igennem”. Sådan siger klasselærer i 3.a Louise Saggau efter at have lånt sin klasse ud til Dansk Folkepartis formand.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag har Louise Saggau sin klasse tilbage. Og i dag gælder hendes pædagogik og didaktik igen. Pia Kjærsgaard og TV2-holdets besøg i 3.a på Holmegårdsskolen gav hende ikke anledning til at lægge sin undervisning om. Tværtimod.

"Pia Kjærsgaard er en sød dame og det første møde var meget positivt. Hun havde gjort sig en masse tanker og overvejelser om at undervise. Men det blev svært, da det skulle udmøntes i praksis. Hun havde ikke overblik og manglede forståelse for den enkelte elev", fortæller Louise Saggau. 

Det er på TV2's initiativ, at Pia Kjærsgaards over fire dage besøgte 3.a. I en programrække, der får premiere torsdag d. 26. april på kanalen, er fire danske politikere gået med til 'at møde virkeligheden' som det hedder i programskabelonen.

"Jeg tror tv-holdet fik et meget realistisk billede af, hvordan en 3. klasse er. Eleverne syntes selvfølgelig, at det var spændende med kameraerne til at starte med, men de glemte dem også hurtigt igen", fortæller Louise Saggau.

På den måde var projektet vellykket, mener hun. Til gengæld ærgrer det hende, at Pia Kjærsgaard ikke lod til at forstå, at hvis man skal lære noget, så har man brug for succesoplevelser,

Røde streger ender i papirkurven

Til daglig differentierer Louise Saggau sin undervisning, og derfor er der også forskel på, hvad en elev får ros for og hvad en anden får at vide, at han eller hun kunne have gjort bedre.

Op til Pia Kjærsgaards besøg havde Louise Saggau bedt sine elever hurtig-skrive en tekst om, hvad en god elev anno 2012 er. Det var ikke meningen, at eleverne skulle bruge mere tid på opgaven end ti minutter, og eleverne måtte ikke bede forældre eller søskende om hjælp. Pia Kjærsgaard skulle så rette hjemmeopgaven.

"Når jeg giver respons, overvejer jeg altid, hvad den enkelte elev kan og derfor giver jeg mange positive tilbagemeldinger. Men Pia Kjærsgaard nøjedes med at sætte røde streger under stavefejl. Hun gav overhovedet ingen kommentarer til indholdet", fortæller Louise Saggau. Pia Kjærsgaard kom også til hende og sagde, at hendes elever stavede for dårligt.     

"Men det er faktisk en klasse, der klarer sig rigtig godt, hvis man tager højde for trinmålene. Der er bare stor forskel på eleverne i de enkelte fag. Vi strækker os over tre klassetrin", siger Louise Saggau og tilføjer: 

"Forleden spurgte eleverne, om ikke de måtte smide opgaverne ud. Ingen af dem syntes alligevel, at de havde lavet et godt stykke arbejde."

Pia Kjærsgaard befaler disciplin i klassen

Vind i håret

Louise Saggau har svært ved at se, hvad der skal komme ud af at rette fejl med den røde blyant. Og særligt forstår hun ikke, hvad den strenge disciplin og lille frihed skal gavne.  

Se TV2's trailer for udsendelsen

"Pia Kjærsgaards udgangspunkt er, at der skal være disciplin i klasselokalet. Det er en slags tilbagevenden til de gamle dyder og til den skole, hun selv gik i. Det synes jeg er problematisk", siger Louise Saggau efter at have oplevet Pia Kjærsgaard bag katederet.

Selv har hun et princip, hun kalder 'vind i håret'. Det betyder, at elever, der føler behov for det, kan liste ud og trække frisk luft, når det passer dem. Når de så har hvirvlet tankerne på plads, kommer de tilbage til undervisningen af sig selv.

"Det fungerer rigtig godt og har store læringsmæssige fordele," fortæller Louise Saggau. Men det koncept forbød Pia Kjærsgaard i sine timer. Det var alligevel for slapt, mente partiformanden, der ikke synes, det kan passe, at børn ikke kan koncentrere sig i 45 minutter ad gangen.

"Der blev larm og ballade, og mange af eleverne syntes, det var hårdt. Der gik helt sikkert en del læring tabt af den grund", vurderer Louise Saggau, der videre fortæller, hvordan Pia Kjærsgaard havde en opfattelse af, at flere elever var frække eller kontrære som hun kaldte det.

"Men i virkeligheden handlede det om, at eleverne havde svært ved de opgaver, hun stillede dem. Hun var ikke opmærksom på deres tegn på kedsomhed", siger Louise Saggua. 

I 3.a på Holmegårdsskolen går der 14 drenge og 8 piger. Flere af dem beskrev det som havde de ild i benene efter Pia Kjærsgaards undervisning.